Delfts Schaakforum » DSC Forum » Algemeen [DSC] » Koert ter Veen overleden
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Koert ter Veen overleden Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mij bereikte net het droevige bericht dat ons gewaardeerde clublid Koert ter Veen gistermorgen op 58-jarige leeftijd is overleden.


 


Ik kende Koert als een sympathieke man, die altijd een positieve kijk wist te houden, ook in moeilijke tijden. Met zijn gezondheid ging het al een tijdje niet zo heel goed, maar hij bleef er zelf vertrouwen in houden. Ik wil Koerts familie veel sterkte wensen met dit zware verlies.

Koert ter Veen zal op vrijdag 18 januari om 14.00 uur worden herdacht tijdens een dienst in de Immanuëlkerk, Schoenmakerstraat 1 in Delft. Aansluitend wordt hij begraven op begraafplaats Jaffa, Jaffalaan 10, Delft. Daarna is er gelegenheid tot samenzijn in de Immanuëlkerk. Gelegenheid tot condoleren is er donderdag 17 januari van 19.00 tot 20.00 uur op het adres Oostsingel 201 in Delft.

Inmemorials
Teun Korevaar
Bob Barbier
Corniel Nobel

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 19-01-2008 at 08:46.

13-01-2008 14:20 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een droevig bericht inderdaad. Mijn condoleances aan zijn familie en eenieder die hem (goed) heeft gekend.

13-01-2008 14:28 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit bericht komt niet onverwacht. Koert kreeg een half jaar geleden te horen dat de behandeling niet was aangeslagen. Er kwam een korte opleving. Hoop leefde even, vooral bij zijn familie, maar het was van tijdelijke aard. Helaas.

Ik heb Koert beter leren kennen toen hij aantrad als voorzitter van de HSB. Zijn energie werkte aanstekelijk en inspirerend. Ook zoals hij sprak over zijn ziekte die hij in eerste instantie overwon. “Ik leef in geleende tijd” zei hij dan. Hij pakte alles aan wat hij kon, zonder onder de (werk)druk te bezwijken.

Hij is voor mij een voorbeeld geworden: je kan heel veel uit het leven halen zonder op het randje te balanseren. De schaakwereld verliest in Koert een betrokken mens, een daadkrachtig bestuurder en een creatieve schaker. Zijn familie verliest echter zoveel meer. Het is niet aan mij om dit te duiden.

Bij het verlies van iemand die je dierbaar is schieten woorden te kort. Ik kies derhalve voor de woorden die ik in eerder stadium ontving van zijn familie:

Niemand kan over de rivier des levens de brug neerleggen
waarover juist jij moet voortschrijden, niemand dan jijzelf.
Weliswaar zijn er ontelbare paadjes en bruggetjes, en er
zijn halfgoden die je over de rivier willen dragen, maar alleen
ten koste van jezelf: je zou jezelf verpanden en verliezen.
Er is in deze wereld maar één weg die niemand anders kan
gaan dan jij.

Friedrich Nietzsche

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-01-2008 17:44 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een droevig bericht. Ik kende Koert niet bijzonder goed, sprak hem af en toe toen ik nog een buurtgenoot in Delft was, of op de club; hij was altijd opgetogen en een goede gesprekspartner.

Mijn persoonlijke herinnering aan Koert gaat terug naar een invalbeurt mijnerzijds in het derde, waarbij wij op de weg naar Zoetermeer verstrikt raakten in een prachtige discussie: Koert was al zijn hele gelukkig met zijn vrouw zonder daarvoor ooit een andere vriendin te hebben gehad, ik kon me dat niet voorstellen.

Met veel respect voor elkaars standpunten werd het een mooie discussie. En zo blijf ik me Koert ook herinneren; als een man met veel respect voor iedereen en altijd zeer opgetogen.

Wij verliezen als club een zeer gewaardeerde clubgenoot, maar voor zijn familie en vrouw is het natuurlijk veel en veel erger. Ik wens hen dan ook veel sterkte met de verwerking hiervan.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

13-01-2008 19:47 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ondanks het feit dat ik wist dat het niet goed ging met Koert blijft zo'n bericht toch een pijnlijke schok geven. Mijn medeleven aan zijn familie en vrienden.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

13-01-2008 20:55 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is vreemd om te bedenken dat ik Koert eigenlijk nog geen drie jaar heb gekend. In 2005 zaten Koert, Johan Voorberg, Bart Germeys en ik voor het eerst om de tafel om over de website van de HSB te praten. Dat hebben we daarna nog vaker gedaan, en altijd viel weer op hoe prettig de sfeer was tijdens die ontmoetingen. Ik had al meteen veel bewondering voor de ongedwongen en elegante wijze waarop Koert deze commissie van techneuten aanstuurde: hij luisterde goed, was altijd open over alles wat er speelde, en wist precies wat hij wilde. En als er iets praktisch moest gebeuren, kon je er van op aan dat hij het snel en efficiënt afhandelde.

Koert was een optimist  iemand die altijd kansen en mogelijkheden zag. In dezelfde periode had hij het ook druk met pogingen om de Schaakacademie nieuw leven in te blazen. Daar waren heel wat problemen aan voorafgegaan, maar Koert was er de man niet naar om zich aan te sluiten bij het koor van negatievelingen. Liever zocht hij naar een oplossing, naar een manier om toch verder te komen.

Maar voor alles zal Koert me bijblijven als een ontzettend aardige en hartelijke man. Koert, ik zal je missen.

14-01-2008 09:15 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 963

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat een triest nieuws! En een bewijs voor het feit dat nieuws dat je verwacht (Koert was ongeneeslijk ziek) toch een enorme schok kan opleveren.

Want ook ik heb Koert leren kennen als een hartelijke man, met het hart op de goede plaats, die de daad bij het woord voegde.
Hij was enorm actief in de schaakwereld: als teamleider en speler van 'zijn DSC3', als schaker (hij deed vorig jaar nog mee aan de Corus-tienkampen), en als voorzitter van de HSB, waarin hij niet alleen leiding gaf aan regionale zaken, maar zich ook actief bemoeide (samen met oa de RSB) met landelijk schaakbeleid (oa op het gebied van de Schaakacademie en Servicepunten).

Hij was o.a. een geliefd gast bij het Nederlands kampioenschap tot en met 12 jaar dat de HSB elk jaar in Rijswijk organiseert. Hij opende dan het toernooi, maar maakte daar twee jaar geleden ook indruk door de aandacht voor alle vrijwilligers: die kregen van hem een kleinigheidje voor hun (vaak al jarenlange) inzet.

Met Koert verliest de wereld een unieke en aimabele man, en die wereld is weer een stukje leger geworden. Koert, ik denk met bewondering, plezier en heimwee aan je terug! Het ga je goed.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Ted on 15-01-2008 at 02:56.

14-01-2008 10:29 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, niet onverwachts. Afgelopen najaar werd duidelijk dat het niet meer zou gaan. Dat doet en deed verdriet, ik had hem graag nog veel goede jaren gegund.
Het is wel een reden om stil te staan. Een goed bestuurder met (zoals Ted juist formuleert) het hart op de rechte plaats. Een gouden hart op de rechte plaats. Open voor andermans inbreng, gericht op vooruitgang volgens zijn idealen (zie alleen al de Schaakacademie), en met gevoel voor humor. Ik heb hem als bestuurder zeer gewaardeerd. Ik vermoed dat dat algemeen het geval was.
Hij was ook een plezierig tegenstander achter het bord, tijdens en na de partij.
Ik bewaar goede herinneringen aan hem.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

14-01-2008 12:02 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Roel Leezer Roel Leezer is a Male
forumlid


geregistreerd: 14-01-2008
aantal berichten: 1

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Namens Schaakgenootschap Rijswijk wil ik bij deze ons medeleven betuigen bij het overlijden van Koert ter Veen. Wij wensen zijn vrouw en zijn naasten veel sterkte toe om dit verlies te verwerken.

Roel Leezer, voorzitter SG Rijswijk

__________________
Roel Leezer

14-01-2008 13:58 Roel Leezer is offline Send an Email to Roel Leezer Search for Posts by Roel Leezer Add Roel Leezer to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vorige week kreeg ik al het bericht dat het niet meer ging en de dagen afgeteld werden. Koert heeft gevochten maar de oneerlijke strijd uiteindelijk verloren. Medeleven gaat uit naar zijn vrouw en verdere familie om het verlies te dragen.

14-01-2008 14:56 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb Koert niet lang of goed gekend maar hij kwam altijd over als een heel hartelijke vriendelijke man.
Alle nabestaanden wens ik alle kracht en al het goede dat ze nodig hebben toe.

14-01-2008 19:42 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Immanuelkerk Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Daar het me zou spijten als iemand op de verkeerde plek kwam: de Immanuelkerk is niet de Vredekerk.
De Immanuelkerk is schuin tegenoven de nieuwe TU-bibliotheek.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

15-01-2008 14:48 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb hier een linkje: Immanuëlkerk, Schoenmakerstraat 1 in Delft (Google maps)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

15-01-2008 23:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook Bob Barbier en Teun Koorevaar schreven een In Memoriam.

18-01-2008 01:58 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor zover ik Koert kende was dat als een integer, vriendelijk mens met idealen waar hij hard voor wilde werken, met humor, liefde voor ons spelletje en trots op de club - en later trots op alle clubs.

Ik zal mij met name met plezier herinneren dat we diepe en interessante discussies hadden over mijn hobby, en eigenlijk zijn werk, de rozenkruisers, en ons beider liefde voor Umberto Eco, en met name de Slinger van Foucault, een inspiratiebron voor zijn eigen werk.

Het toont mij ten zeerste dat hij een voorbeeld gaf op dat vlak: als je iets wilt of vindt dan kun je die mening verkondigen en verder niets doen; je kunt ook actie ondernemen en werkelijk iets met je gedachten doen.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

18-01-2008 04:21 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb een lijst met inmemorials toegevoegd, waaronder de getuigenis die ik tijdens de dienst voordroeg.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-01-2008 08:47 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

uitvaart Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een uitvaart in een volle kerk! Tientallen schakers hebben Koert een laatste saluut gebracht: ik zag clubgenoten, HSB bestuursleden en bondsraadleden. Desondanks waren we een kleine minderheid in die volle kerk.
Corniel Nobel, DSC lid en HSB bestuurslid heeft gesproken, de waardering die er in schakerskringen bestaat voor de bijdragen van Koert aan schakers onder woorden gebracht.
Ik vind het moeilijk te beoordelen in hoeverre zoiets door de nabestaanden wordt geacht te passen bij een uitvaart, maar zelf ben ik er gelukkig mee dat dat verwoord is.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

21-01-2008 10:25 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller