Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Schaakgeschiedenis
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Schaakgeschiedenis Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als ik ver in mijn geheugen wroet kom ik bij een tijd waar geschiedenis zo vaag wordt dat er slechts indrukken overblijven. Wat schaken betreft zijn er ook van die flitsen.

Ik was ooit eerder lid van DSC, toen de club nog in het Trefcentrum aan de Phoenixstraat speelde, in het gebouw dat nu Delftstede wordt genoemd. We zijn er pas nog geweest met de spelletjesavond van DSC, gezellig in de barruimte. De grote zaal in die gelegenheid is er nu één die me het meest geschikt lijkt voor ouderengymnastiek en bingo; toen was het vanwege mijn eigen afmetingen een Grote Zaal, met een Podium waar je niet op mocht.

Ik kan mij herinneren daar het pionnendiploma behaald te hebben. Dat was een Prestatie - je denkt op die leeftijd met veel hoofdletters - die een certificaat met handtekening opleverde. Van het Toren- en Koningsdiploma kan ik mij absoluut niets herinneren.

Wel staat mij nog een meneer voor de geest, die waarschijnlijk materiaalcommissaris was: oud - maar alles lijkt oud - met een sigaar, wat kennelijk nog mocht, kalend en met een mank been. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit met hem gesproken heb, want ik was een beetje bang van die man. Ongetwijfeld volkomen onterecht.

Uiteindelijk mocht ik een keer met de Senioren meedoen. Mijn tegenstander was een man in driedelig grijs, óók met een sigaar, en die meneer zei helemaal niets. In mijn herinnering duurde die partij dagenlang, en toen hij eenmaal verloren had zei hij zo mogelijk nog minder. Dat was de laatste keer dat ik geweest ben.

Toen ik nog bij mijn vader woonde schaakten we wel regelmatig. Eigenlijk leerde ik het van hem, en hij had ook fascinerende boeken als "Oom Jan leert zijn neefje schaken". Mijn vader heet ook Jan, maar zijn neefje ben ik niet en uiteindelijk kon hij niet meer winnen.

Ik ging vroeg uit huis, zestien jaar oud, en vanaf dat moment heb ik eigenlijk niet meer geschaakt. Ik had wel ChessMaster 2000, toen een ongelooflijk sterk computerprogramma, maar eigenlijk heb ik daartegen slechts één partij gespeeld, al was dat dan veertig keer. Op zijn sterkste stand bleek ChessMaster namelijk iedere keer dezelfde keuzes te maken. Door steeds een betere zet te vinden in dezelfde positie heb ik hem uiteindelijk een keer verslagen. Achttien jaar later ben ik toch weer eens bij DSC gaan kijken.

Laatst was ik weer bij mijn vader, waar nu een nieuwe generatie telgen uit het geslacht Torenstra rondloopt. Mijn broertje zat te schaken met een meisje, al was het dan op afstand via internet. Hij denkt indruk op haar gemaakt te hebben doordat hij ineens vlotte mataanvallen speelde, met behulp van het programma Broer versie 1.0 bèta, maar ik betwijfel het. Ik vond mijn vader ook aardiger wanneer hij me liet winnen, zeker als de inzet de afwas was. Maar voor zover ik weet heeft mijn broer nooit met mijn vader geschaakt, en afwassen is ook verleden tijd.

--

Zie dit verhaaltje als het volgende verzoek: vertel eens waar jullie schaken hebben geleerd. Per slot van rekening is dat soort dingen belangrijk; men heeft het nodig voor het voorwoord bij een beste-partijenbundel.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-02-2005 13:57 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja. Zelf ben ik in ... wat zal het zijn ... 1989, 1990, zoiets, lid geworden van DCSV. Delftstede, vrijdagavond, zaal 1B. In 1996 ben ik verhuisd naar de maandag, naar DSC, naar de grote Benedenzaal.

Waarom ik 1996 nog wel precies weet? Ik was nog maar een paar weken bezig en ik bleef al een keer weg voor NL-Schotland (EK'96,0-0)...Glimlach

Die kalende, manke man was Ariën Schuytemaker. Eén van de meest onbaatzuchtige, maar ook chaotische, mensen die ik ken of gekend heb.

Door zijn onbaatzuchtige gedrag hebben vele jeugdleden een succesvolle overgang gemaakt van jeugd naar senioren; het chaotische gedrag zat hem vooral omtrent het drinken. En dan specifieker het feit dat hij ook dan zo onbaatzuchtig was mensen van A naar B te rijden. Wat op zo'n moment natuurlijk levensgevaarlijk is. Maar absoluut doodzonde dat we deze man tegenwoordig moeten missen.


Oom jan leert zijn neefje schaken probeert zelfs vrouwen in mijn omgeving te leren schaken. Als dit boekje dat lukt kan het bijna tot schaakliteratuur worden gerekend. Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

17-02-2005 19:33 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Die kalende, manke man was Ariën Schuytemaker. Eén van de meest onbaatzuchtige, maar ook chaotische, mensen die ik ken of gekend heb.


Ik denk niet dat de persoon waar René op doelt Ariën was. René was iets langer geleden jeugdlid dan jij Marco, en toen was ook Ariën nog niet echt oud. Ik dacht ook niet dat Ariën sigaar rookte, mank liep hij inderdaad wel. Misschien dat een van de oudere leden de persoon waarover René heeft heeft kan identificeren.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

17-02-2005 19:39 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ted had een idee wie het was. Bij mij blijft alleen een soort beeld over van een ijsbeer. Maar ik was dan ook klein Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-02-2005 19:44 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller