Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Titels: te koop, devaluatie en trots
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Titels: te koop, devaluatie en trots Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Al die titels, wat zeggen ze eigenlijk nog? Vroeger (Kees heeft daar in het verleden wel eens aan gerefereerd) is eens aan 5 schakers de titel Grootmeester verleent (in analogie met Grootvorst etc.) om binnen het legioen der schaakmeesters een aantal meer aanzien te geven.

Later (veel later) toen de Elo-rating al weer jaren was ingevoerd introduceerde de FIDE (o.a. uit financieële overwegingen) de FM-titel (FIDE meester). Deze titel is lange tijd met argusogen bekeken en velen vonden het hun eer te na om deze titel te 'kopen' (sommigen, zoals Arend van Dop hebben hem postum gekregen, maar dit ter zijde) en vonden het getuigen van het opgeven van je ambities: IM word ik niet meer, dan maar dit.

Inmiddels lijken velen over deze bezwaren heengestapt en zie ik meer en meer schakers deze titel voeren. Temeer daar de FIDE (in immer voortwoekerende geldnood) ook de CM-titel (Candidate Master) in het leven heeft geroepen.

Aan de andere kant (de bovenkant in dit geval) is het legioen GM's nog steeds groeiende, zelfs de teller van het aantal 2600+ GM's staat al geruime tijd boven de 100. Zelfs de meest exclusieve titel (die van wereldkampioen) is lange tijd in handen geweest van meerdere schakers tegelijkertijd.

En dan laat ik nog maar even buiten beschouwing dat deze reeks van titels ook in vrouw(on)vriendelijke (?) versies worden uitgegeven en in correspondentieschaak-formaat...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-10-2004 14:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Normen zonder Waarde Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarde Nobel,
Beter Normen zonder Waarde dan wormen zonder aarde !
Het heeft allemaal te maken met het exponentieel gedrag van de tijdskromme. Ik kan mij nu nauwelijks een leven voorstellen met alle electronica (gsm, tv, pc) want wat moet een mens met zoveel tijd? Samen met de snellere communicatie is ook een grotere drang ontstaan om snel resultaat te boeken. Berichten die vroeger te min waren voor het plaatselijke sufferdje worden nu opgeblazen en breed en in de landelijke media getoond. In de wereldmedia lezen we over terroristen die van alles willen opblazen. Vroeger was je een flinke vent als je naar Drente of Texel op vakantie ging, of misschien zelfs naar de bergen in Limburg.
Nu is Europa eigenlijk al te min, maar de maan helaas nog een beetje duur.
Als je dan sponsers en deelnemers wilt vinden, dan moet je ze toch een stuk worst voorhouden. Voor een sponsor is een kampioen / titelhouder interessanter en voor de gemiddelde deelnemer een kans om toch een succesje te boeken.
Er zijn zelfs redacteuren die vereerd zijn als hun blad verkozen wordt als knap stuk werk. Goede wijn behoeft geen krans, daar geniet je zo wel van.
Maar zo'n norm, wat is dat nou? We kunnen natuurlijk een eigen bond oprichten (De Wereld Forum Schaak Bond), die daarin titels heeft te verdelen en natuurlijk een wereldkampioen. Liever met beide benen op de grond, kijk hoe aarde voelt. En zie een worm, ik dacht dat wormen alleen op Internet bestonden. Zo'n worm zonder aarde geeft veel last, terwijl een norm zonder waarde alleen maar commercieel is.
Dus lach erom en geniet van de spin-off, zoals op Internet beschikbaar zijn van de recente uitslagen in Hoogovens (als je PC maar geen virus heeft).

21-10-2004 17:48 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zou Balkenende dit nu bedoelen met die discussie?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-10-2004 19:30 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Het land der blinden Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Anyway, in het land der blinden is een één-oog koning! Welkom grootvorst Michiel, welkom.... Halleluja Ja! Halleluja

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-10-2004 23:08 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller