Rondkijkend op de site van Botwinnik kwam ik verhalen over de gebreken van DGT-klokken tegen, zoals
- Toch weer aan zet;
Het kan gebeuren, dat een speler bij het indrukken van zijn klok het mechaniek zo terugveert dat zijn eigen klok weer gaat lopen. Volgens Rutten gebeurt dat als een speler zijn eigen klok vrij hard indrukt.
- Twee klokken lopen gelijktijdig
Rutten en Pascal Losekoot beweren beiden dit met eigen ogen te hebben gezien.
- Lekkage-seconden;
(Bron: Botwinnik SCHAAKRECHTSVRAAG VAN DE MAAND juli '05, tevens Stukkenjagers-Eindhoven, zie http://www.schaakbond.nl/comp/knsb04a/1b.htm#r9)
Het schijnt, dat je eigen klok kan lopen terwijl je oppo aan zet is. Je kan de tijdcontrole halen en dan toch "door de vlag gaan".
- Klok uitzetten door op de zijkant te slaan;
Sommige DGT's kunnen schijnbaar "per ongeluk" uitgezet worden.
- Onbetrouwbare claims
Als je claimt op vlag, dan verwacht je niet dat dit wordt afgewezen, aangezien je met een DGT speelde.
TIP: Op het nippertje verloren op tijd bij gebruik DGT-klok: Claim een malfunctie van de klok, iets dat reeds eerder is gehonoreerd. Doe dit echter alleen bij "vriendschappelijke" wedstrijden, en trek je claim in tijdens het aanbieden van een consumptie, want misschien wil je oppo anders de degelijkheid van de DGT testen door Die Gekke Tegenstander op zijn kop te slaan.
Artikel 6.11 van de FIDE regels luidt: (..)Een schaakklok met een kennelijk gebrek moet worden vervangen. (..)
DGT's zijn kennelijk onbetrouwbaar, deze zullen derhalve niet meer gebruikt mogen worden. Maar dit zal niet worden gehonoreerd, want met een vergrootglas een reglement ontrafelen mag niet de bedoeling zijn.
|