Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » De grote 1900 plus mythe
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

De grote 1900 plus mythe Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er is - onder andere via dit forum - met name door mij gegrapt over mijn vreemde resultaten dit seizoen. Om te voorkomen dat deze mythe een eigen leven gaat leven wil ik een aantal dingen verduidelijken. Zowel met cijfers als met een aantal (zelf)kritische kanttekeningen.

de cijfers

    Sezioenvoorbereding
  1. 0 - Van der Meer (w) 2102
    intern
  2. 1 - Anema (w) 2056
  3. 0 - Rekveldt (w) 1810
  4. 0 - Herbold (z) 1425
  5. 0 - t Hoen (w) 1576
  6. ½ - Beltz (z) 2078
  7. 1 - Versteegh (z) 1900
  8. 0 - Van der Meer (w) 2102
  9. 0 - Ransijn (z) 1898
  10. 0- Voorberg (w) 1950
  11. 1 - Bilars (z) 1732
  12. 1 - Anema (z) 2056
  13. ½ - Ter Veen (w) 1941
  14. 0 - Anink (z) 1880
  15. 1 - Voorberg (z) 1950
    extern
  16. 0 - Van Alfen (w) 1854
  17. 0 - Van der Holst (w) 1663
  18. 0 - Van der Zijden (z) 1804
  19. 0 - Nicolaas (w) 1600
  20. ½ - Gereats (w) 1980
  21. 0 - Zwolsman (z) 1835
  22. 1- Van Neijhof (w) 1481
  23. 0 - Baas (w) 1867

Als je de deze resultaten bekijkt (Groningen en het OPK laat ik even buiten beschouwing) dan is een oppervlakkige conclusie dat het tegen 1900+ veel beter gaat dan tegen zwakkere tegenstanders. Maar zo eenvoudig zit de wereld niet in elkaar, dat hoef ik hier niet uit te leggen.

De realiteit is weerbarstiger. Sander verwoordde het ooit met woorden van deze strekking: je nieuw verworven inzichten verweven met je spel kost je op korte termijn elopunten. En dat was wat er tot op zekere hoogte aan het begin van dit seizoen gebeurde. Mijn eerste serieuze partij tegen Walter ging goed (hoewel ook Walter goede uitzichten had op het volle punt) maar daarna ging het een aantal partijen op rij elke keer nét mis. Dat waren voornamelijk partijen in de externe competitie en ook in de interne ging het drie keer op rij mis. De stress in met name de externe is met het hele seizoen parten blijven spelen. In veel partijen kwam ik goed te staan, maar speelde ik op spannende momenten cruciale fraai en minder fraai gevonden blunders. Alleen mijn invalbeurt in het 5e was een weinig stressvolle aangelegenheid: er werd niets van me verwacht en het team kon niet meer promoveren en degradatie was geen gevaar. Vrij uit spelend verloor ik een pion bleef staan en friemelde me langzaam naar een goede stelling die ik onderschatte waarna herhaling van zetten remise opleverde.

Toen ik de deceptie van de slechte externe een beetje van mij afgezet had en aantal leuke interessante potten had gespeeld tegen Dolf en Kees ging het een stuk beter. Mijn concentratie die mij zo vaak de das om doet in mijn partijen was veel beter en door veel tijd te investeren zijn mijn partijen/zetten/plannen veel minder oppervlakkig geworden. Sterker nog, tegen Kees Voorberg kwam ik met wit goed te staan, miste ik een kleine combi (met meer voordeel voor wit) maar ruilde af naar een goed eindspel. Wat ik uiteindelijk wegens tijdnood verloor, iets wat me tot dan toe nog nooit was gebeurd.

Kortom ik ben in de loop niet alleen beter gaan schaken maar ook beter ben gaan presteren, zeker als er geen druk op ligt. Doordat ik tegen sterkere tegenstanders de underdog ben, trof heb onder stressloze omstandigheden, een duidelijke bevordering van mijn resultaten.

Wat mijn huidige speelsterkte is weet ik niet (geen 1900 plus lijkt me) maar ik weet wel dat als er geen druk op ligt mijn spelniveau veel hoger ligt dan wanneer ik onder druk moet presteren en ook hoger dan mijn huidige Elo van 1685. Maar zolang ik niet goed met stress overweg kan zal ik het (relatief) slecht blijven doen tegen tegenstanders die het met objectief gezien niet moeilijk maken. Als ik op dat terrein nog verbeteringen kan boeken zal ik op termijn wellicht wel een 1900+ niveau bereiken. Maar dat is niet vandaag of morgen. En vergeet niet: zes jaar geleden toen ik bij DSC binnen kwam had in nog geen 1200.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-06-2005 13:48 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De mentale kwestie speelt zeker mee.

De meest ideale combinatie is zelfvertrouwen ("ik ga die prutser van het bord afzetten") gecombineerd met een voldoende ontspannen insteek ("... maar als het remise wordt, dan zij dat zo"). Dat is althans de insteek waarmee ik aan het bord verschijn en dat blijkt voor mij redelijk goed te werken, getuige mijn resultaten de afgelopen seizoenen.

Ik hoop dat het je lukt om goed met de spanning om te gaan. We kunnen in DSC2 best nog wat extra versterking gebruiken. Knipoog

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

01-06-2005 14:25 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

*bloos* maar nee Baseman, het zal nog wel een tijdje duren voordat ik een versterking voor DSC2 beteken, mocht het uberhaubt zover komen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-06-2005 14:33 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller