Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC5 at, won en dronk
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

DSC5 at, won en dronk Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vanavond speelde het 5e tegen RHC-Arena I. Op papier zeker geen mindere tegenstander, maar met 0 matchpunten uit 3 wedstrijden moest en zou er gescoord worden.

De match was aanvankelijk spannend, maar naarmate de avond vorderde leek het er dan toch op dat we de eerste punten zouden gaan binnenhalen. Invaller Corniel haalde als eerste een halfje binnen. Well done!
Al snel volgde er nog een remise van Olivier en Joel (wederom tegen een 2000+!). Mark, Marco en Martin wonnen hun partijen. Roland had een bizarre avond. Zijn opening verliep dramatisch, vocht zich terug, bereikte een totaal gewonnen stelling, maar speelde in het eindspel een zet die iedereen wel eens heeft gedaan en verloor op slag. Helaas, maar volgende keer beter!

Een kentering in de prestaties van het 5e? Aan de inzet kan het niet liggen. Trainingen, teambuilding, zelfs sponsoring moet ervoor zorgen dat we ons dit jaar in ieder geval handhaven, en wie weet wat de toekomst ons zal brengen, op naar de volgende tegenstander!

14-12-2004 03:14 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is wel balen. Zit ik net na de slotstelling van mijn partij te bekijken blijkt gewoon dat ik de winst gemist heb. Ik dacht dat hiet niet won omdat de piondoorbraak te pareren zou zij, maar dat is dus niet zo. Huivert u mee?



Maar goed, gezien de opening (wat een prutser ben ik toch ook af en toe) een uitslag waar ik niet ontevreden over mag zijn. Efin, niet verloren, en dat was in een lange partij ook al iets te lang geleden...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-12-2004 10:12 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sterker nog Oli, op papier waren ze sterker. Dat kwam echter totaal niet uit de verf op het bord.

Als eerste klaar was invaller Corniel op Bord 2. Hier is al het een en ander over geschreven. ;-) Na gepruts in de opening (pion weg) , kwam hij weer steeds beter te staan, dus met de remise tegen de sterke (1980) tegenstander waren wij zeker niet ontevreden. Vooral aangezien we slechts een uur of 10 van te voren wisten dat we een invaller nodig hadden. Zelf dacht ik ook dat zijn slotstelling gewonnen was, maar ik had hierbij een verkeerd plan in gedachten, altijd lastig die toreneindspelen.

Daarna was teamleider Olivier klaar (bord 7). Hij kwam lekker uit de opening, een door wit vrij tam gespeelde siciliaan. De slotstelling was een eindspel met Toren en gelijke lopers, maar een dubbelpion voor wit. Licht voordelig voor Olivier, maar hij had een ruime tijdsachterstand en de stelling was zeker niet makkelijk, dus hij accepteerde het remiseaanbod.

Joel speelde met zwart tegen hun sterkste speler (20xx). Van deze partij heb ik slechts enkele posities gezien. Het ging in ieder geval gelijk, volgens eigen zeggen was het een tikkeltje beter voor hem, maar ook hij nam remise.

Daarna werd de eerste overwinning geboekt. Marco won met zwart op bord 3. Marco kreeg al snel een pion in de schoot geworpen, maar zijn tegenstander had wat aanval. Dit werd netjes weerlegt, en daarna ging Marco in de aanval. In de eindpositie mocht hij geen dame er bij halen, want dan had zwart een dolle dame. Gelukkig zag Marco dit en haalde hij een Paard en kon hij mat zetten. 2.5-1.5

Mark stond ondertussen op bord 4 de hele avond al een pion voor, en hij wist dit netjes af te wikkelen. Een regelmatige overwinning dus. 3.5-1.5

Toen waren Roland (bord 8), Diederik (bord 6) en ondergetekende (bord 5) nog bezig. Roland had de opening totaal verprutst, verloor de pion op h2. Maar zijn tegenstander verprutste daarna zijn eigen ontwikkeling en pionnen-structuur en Roland kreeg ruime compensatie. Dit wist hij naar een gewonnen stelling te spelen, maar hij wikkelde af naar een naar mijn mening gewonnen maar erg lastig pionneneindspel. Dit alles speelde hij in tijdnood van zijn tegenstander veel te snel, en daarbij inderdaad de zet die iedereen weleens gedaan heeft, maar die op slag verloor.

De teamleider van de tegenstander gaf dus zowel mijn als Diederik's tegenstander de opdracht te winnen. Diederik stond echter de hele avond een pionnetje voor en speelde zeer netjes. Ikzelf kwam redelijk uit de opening, maar mijn tegenstander vond dat mijn koning niet veilig stond en offerde een pion. Dit werd netjes weerlegt en ik won een tweede pion.
Ondertussen had Diederik toch ergens een steekje laten vallen, en had hij ineens een slecht toreneindspel met 2 pionnen minder.

Gelukkig viel de stelling van mijn tegenstander steeds verder uit elkaar, door allerlei minder logische zetten. Van 3 pionnen voor naar een stuk en een pion voor naar een toren en een pion voor. De matdreiging was eigenlijk ook al onafwendbaar en toen ik voor de statistieken mijn koning veilig had gezet, vroeg hij zijn teamleider of hij op mocht geven. Fritz evalueerde -17 in deze stelling ...

Diederik kwam terug tot 1 pion minder, en hijzelf kreeg een pion op de 7e rij. Dit eindspel was remise, maar in tijdnood moest dat nog wel gevonden worden. Dit lukte op het randje. 5-3.

Al met al een erg netjes resultaat, aangezien we eerder punten hebben laten liggen dan dat we ze cadeau gekregen hebben. Handhaving zou nu toch een stuk makkelijker moeten worden.

14-12-2004 14:45 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jaha, die dekselse minorpromotie ook!

In een Engelse opening had ik met zwart de aanval op de koningsvleugel, en wit de damevleugel.
Om heel eerlijk te zijn zag ik echter bij God niet hoe mijn aanval door moest slaan. Lg2 en Le3 vielen a7 en b7 aan, die - om maar geen aanknopingspunten te creeren - gedekt werden dmv Tb8 en Pc8.
Een pionoffer met f4 was mogelijk maar waarschijnlijk slecht, dus dan maar eerst g5, ook al weet ik dat wit mss mijn aanval over kan nemen na de logische reply f4. Wat volgde was echter a5, zodat ik f4 kon spelen en nu wel wat had, te beginnen met Le3 wegjagen en de loper op g2 ruilen!

Goed, wit gaf een pion voor wat open lijnen op de damevleugel, en had ook wat druk; mijn voornaamste probleem was het feit dat ik maar liefst een UUR in tijd achterstond...

een later eindspel bestond uit een pion extra, een tweetal paarden + D tegen T+D, maar wel nog maar 10 min op de klok. Vond zelf dat ik dat goed uittikte, maar dan het promotiemoment...

paardpromotie was mat in 2, dat zag ik, dus speciaal op zoek naar een paard bij het bord naast me...zet mark een dame bij me...nee een paard graag...dus ik zet die knol neer en zie dan plotseling dat een dame geen schaak gaf, en wit pat kon veroorzaken!!

Gaat ook meteen de gedachte weer uit naar ICC, en dat daar de optie 'Always promote to Queen' aanstaat.

Daar was dit dus gewoon remise geworden... Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

14-12-2004 15:32 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn verwachting tov de rest van het seizoen is eigenlijk dat Scheve Toren onze poule gemakkelijk moet kunnen winnen, met Rijswijk als goede tweede.
WSC als verrassende nummer 3, wij 4 na drie flinke overwinningen op de stakkers uit onze poule, en RHC als nummer 5, die zijn ook te sterk om te degraderen.

Maar goed, het schijnt dat dit verhaal niet genoeg is voor handhaving hoor ik net...het blijkt dat we die prestaties ook nog echt moeten waarmaken...

Is dat even een tegenvaller....

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

14-12-2004 15:38 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller