Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Simultaan Prestatie Rating 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Simultaan Prestatie Rating Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor zover ik weet is er op moment van schrijven geen goede methode om de prestaties van een simultaangever weer te geven. Dit heeft mij op het idee gebracht om een SPR (Simultaan Prestatie Rating) te bedenken.

Het idee dat ik heb is eigenlijk vrij eenvoudig: wanneer je minder tijd hebt dan je tegenstander (bij 40 borden tegelijk 40 keer minder) wordt je tegenstander sterker. Nu ja, eigenlijk ga je zelf minder goede zetten doen, maar je wilt vooral iets zeggen over de simultaangever dus beschouw je de sitautie uit vanuit zijn/haar perspectief.

Allom bekend is:

TPR = WR-400*Log(Partijen/Punten -1)

Voor een simultaan hoeft alleen maar een geschikte methode bedacht worden om de WR (weerstandsrating) opteschroeven.

Om een voorbeeld te geven:
John van der Wiel behaalde een percentage van 78%. Als hij confrom zijn Elo zou presteren (SPR technisch dus) zou de SWR (Simultaan Weerstand Rating) 2275 moeten zijn. ER vanuitgaande dat er gemiddeld 1750 aantrad zou dat inhouden dat het gegeven dat je tegenstander 40 keer meer bedenktijd heeft een 'Elo-winst' 525 punten bedragen.

De vraag die ik me nu stel is de volgende: Hoe gedraagt de SWR zich? Ik verwacht een logarimisch verband. Dat zou de formule zeer eenvoudig maken omdat Elo ook al logaritmisch is. Dat zou dus betekenen dat je er per extra speler waar je tegelijk tegen speelt een bepaalde ophoging plaats vindt.

Of dit zo is weet ik niet: als ik de simultaans die ik ken naast elkaar zet krijg ik het volgende rijtje:
Ulf Andersson: 2748
Friso Nijboer: 2562
Herman Grooten: 2391
Erik van den Doel: 2604
John van der Wiel: 2758

Uitgangspunten: 1750 gemiddelde WR 20 Elo erbij per extra tegenstander.

Gevoelsmatig moet er nog wel het een en ander geschaaft worden. Om dit te doen heb ik echter meer gegevens nodig, zowel gemiddelde WR als simultaans.

Ook andere inhoudelijke critiek is welkom.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-12-2004 16:47 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook de WR van de gecombineerde tegenstanders is afhankelijk van het aantal partijen dat gespeeld wordt, denk ik - hoe minder bedenktijd, hoe lager de rating. (Da's normaal niet het geval, maar tegen een grootmeester kun je daar denk ik wel van spreken. Zie openingen en eindspelen - daar vallen een hoop slachtoffers).

Leuk idee, maar ik ben nog steeds blij dat iemand het schoolonderzoek wiskunde op het atheneum te pakken heeft gekregen. Die 10 hielp om me te laten slagen Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-12-2004 17:24 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je moet het heel simpel houden. Gewoon de TPR berekenen,als ware het gewone partijen. Dat daar een lagere rating utkomt dan de gewone rating, is te verwachten.

De SPR is dus 2275.

En dan kan je nog iets corrigeren, voor het aantal tegenstanders. maar die correctie is maar klein omdat 35 og 40 tegenstanders mijn inziens (ik vind 1 tegenstander al genoeg) niet zoveel uitmaakt.

Ik heb het een een keer uitgerekend voor de simultaan van Gert Legemaat, en ik dacht dat daareen SPR van ongeveer 1900 uitkwam.

Dat ligt dus redelijk in de lijn van de GM-simultaans

10-12-2004 18:07 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dan zijn simultaans tussen 20 en 40 tegenstanders (wat toch wel degelijk uithaald) niet zo goed te vergelijken. En dat is nu precies wat mij leuk lijkt...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-12-2004 18:23 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb een aantal suggesties voor verbeteringen (doel: de berekende SWR moet vergelijkbaar worden met de algemeen geaccepteerde fide-/knsb-rating) besproken met Corniel, voor wie geinteresseerd is in de details staan er hier een paar:


-de gemiddelde weerstand is geen geweldige maat, deze wordt ook gehanteerd bij berekening van fide/knsb-ratings, maar als er erg grote verschillen zijn geeft dit geen goed beeld. (ter illustratie: tegen 2x gemiddeld zal simulgever waarschijnlijk 2 punten halen, tegen gemiddeld+600 en gemiddeld-600 wordt het hoogstwaarschijnlijk 1-1)

-de effectieve factor voor extra tijd voor deelnemers is veel minder dan 40, het grootste deel van die tijd gaat namelijk verloren op momenten waarop je er weinig mee kunt

-verwachte score met wit ligt rond 0.55 (in normale partij)



Verder zijn er nog een aantal factoren waar ik nog niet helemaal uit ben, suggesties zijn uiteraard welkom.

Waar het nu vooral om gaat is dit:
op zich is het niet zo lastig om hier een redelijk uitgebreid (en hopelijk werkend) model voor op te stellen, alleen voor de uitwerking ervan is meer data nodig (voor het bepalen van een aantal constanten).

Dus, gezocht: gedetailleerde uitslagen van simultaans.
(dus uitslagen incl. rating deelnemers)

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Mark on 10-12-2004 at 18:57.

10-12-2004 18:54 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb alle gedetailleerde uitslagen van de simultaans, behalve die van Andersson. Daarvan heb ik helaas niet meer de namen van de deelnemers Frons Wel de aantalen remises en winstpartijen. Ook de gegevens van de simultaans van de clubkampioenen heb ik. Ratings zijn erbij te zoeken.

Alleen zijn ze momenteen even niet opvraagbaar op de site wegens de grote update die gaande is. Berekeningen zullen dus nog even moeten wachten Knipoog

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-12-2004 20:04 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

de gemiddelde weerstand is geen geweldige maat


Individuele ratings zijn inderdaad beter. Ik heb trouwens een excelsheet die de TPR bepaalt op basis van individuele ratings i.p.v. het gemiddelde.

Verder hoeft wat mij betreft de SWR niet vergelijkbaar te zijn met de fide/knsb ratings. Simultaans zijn een andere discipline, dus horen daar ook andere kentallen bij.

Trouwens de fide en knsb ratings lopen zelf ook al behoorlijk uit elkaar (51 punten gemiddeld verschil)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Albert on 10-12-2004 at 21:24.

10-12-2004 21:22 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben met je eens Albert dat het niet 'verplicht' is om een SPR op te stellen die te vergelijken is met een TPR. Aangezien we (Mark en ik) echter een schaal willen waarbij je zowel simultaans van 10 als 40 tegenstanders in een schaal willen stoppen is het niet meer dan logisch dat de schaal ook opgaat voor 1 tegenstander.

En aan Mark: ik kan wel bij de getailleerde uitslagen die reeds op het forum gepost zijn. Ik zal ze zo opspitten.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-12-2004 00:12 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een simultaangever heeft twee voordelen, die bij een partij tegen 1 tegenstander niet opgaan.

Hij mag een zet terugnemen.

en, misschien wel belangrijker

Hij bepaalt hoelang je over een zet mag nadenken. (Je moet zetten als de simultaangever aan je bord verschijnt)

Dus ik denk niet dat het goed met elkaar te vergelijken valt

Maar ik ben benieuwd naar de resultaten

11-12-2004 11:35 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een simultaan prestatie rating.
Met logaritmes enzo...

trouwens (niet alles doorgelezen dus mss al genoemd), is het niet zo dat een zeer hoge of lage tegenstand tijdens 1 simultaan extra hard doorwerkt ?!
Op (stel) een weekendtoernooi werkt de rating van de eerste opponent niet veel door op de 2de opponent, in een simultaan wel...

verder laat ik het rekenwerk over aan de echte Duften, kan ik me weer fijn met onredelijk bezwarende exoneratieclausules in algemene voorwaarden en retentierechten bezighouden. Lach

En hoe je dat soort dingen in het Italiaans zegt natuurlijk. Tong

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 12-12-2004 at 03:35.

12-12-2004 03:34 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vanmiddag maar eens wat zaken in een excelsheet gestopt. Voorlopig alleen met als doel te bepalen of en zo ja hoe de correctie die Mark en ik hebben bedacht werkt.

Globaal tot zover:
Friso: 438:31 (14,1)
Herman: 470:23 (20,4)
Erik: 391:29 (13,5)
Ted: 346:26 (13,3)
John: 457:40 (11,5)

Let wel, plan van aanpak:

  • bepaal de z-score (verwachte score) van simultaan gever t.o.v. tegenstander (elo + correctie).
  • Bepaal de relatieve overscore.
  • Bepaal aan de hand van de rel.overscore en scoringspercentage de WR van de simultaan deelnemers.
  • bepaal de SPR.


vervolgens heb ik de correctiefactoren net zolang aangepast tot de overscore 0,00 was, wat bovengenoemde waarden oplevert.

Nog wat noten: de elo's van de tegenstander van John en Ted heb ik opgezocht, de rest heb ik geschat (ik kan er dus over de linie iets naast zitten).

Of John heeft het zeer goed gedaan en Herman zeer slecht, maar anders lijkt het er op dat de correctie zich niet linear gedraagt (dat zou jammer zijn). Maar dit zijn slechts de eerste impressies. Wordt vervolgd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

28-12-2004 16:50 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben wel benieuwd wat de SPR van Gert gaat worden. Wij houden u op de hoogte...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-08-2005 18:28 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De SPR (na de laatste inzichten) van Kim is 2167. Een goede prestatie.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-08-2008 10:31 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 963

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hier een enthusiaste bijdrage van een deelnemer aan de simultaan, nl Paul Koks:

In Delft kan het niet op met de evenementen: na het jazz-weekend is er op maandag gelegenheid om het op te nemen tegen de clubkampioen van de Delftse Schaakclub.
Een simultaantournooi is altijd wel een leuke happening, al zou dit mijn eerste worden zonder enorm veel publiek. Eerdere edities waar ik aan mocht deelnemen waren op de Groenplaats in Antwerpen (tegen voormalig Belgisch Kampioen Robert Schuermans; remise) in Winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam (tegen jeugdtalent Guido Bakker; winst nadat ik 's morgens zelf als simultaangever aan de slag mocht) en in het Mediapark in Hilversum (tegen GM Genna Sosonko; winst).
Bij afwezigheid van de clubkampioen zelf was een ander lid uit de top 5 van de club bereid om de strijd aan te gaan. Ik deed een stukoffer waardoor ik behoorlijk initiatief kreeg doch die aanpak werd degelijk weerlegt door Kim Meulenbroek. Ik moest dan ook vooral goed zorgen initiatief te behouden om te voorkomen dat hij een pion verder kon op laten rukken dan de vijfde rij. Een detail maakte een beslissende winnende combinatie mogelijk.
Uiteindelijk behaalde de simultaangever 14 punten uit de 21 gespeelde partijen.

Met vriendelijke groeten en tot maandag
Paul

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

19-08-2008 15:16 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller