Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC3 kopje onder tegen Wassenaar/Bobby Fischer
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC3 kopje onder tegen Wassenaar/Bobby Fischer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het derde team heeft het niet kunnen bolwerken tegen het favoriete Wassenaar/Bobby Fischer 1; het werd 1½-6½ voor de gasten.

De overwinning kwam geenszins automatisch tot stand. Op een aantal borden hadden de gasten wel een plusje, maar het duurde tot laat op de avond voordat de eerste partij beslist werd. Uiteindelijk verloren 6 DSC-ers.

Arno Wiersma had na een hele partij keepen een remise-eindspel bereikt, maar miste in wederzijdse tijdnood een tussenschaakje en verloor. Bobby Voogt wist op het tweede bord een nette remise te behalen tegen Frank Erwich.

Op het derde bord leek er lang niets aan de hand voor Matthijs Ransijn, maar na dameruil buitte zijn tegenstander zijn sterke paard uit. Jaap Flohil kwam op bord vier al vlot een pionnetje achter. Dit werden er later zelfs twee, waarna hij langzaam ten onder ging.

Koert ter Veen mocht het opnemen tegen Dennis Ruygrok. Dit deed hij met verve; in hetmiddenspel ruilde hij zijn dame tegen een toren en stuk van Dennis. Het oogde duidelijk beter voor Koert, maar aan het einde van de partij ging het toch nog mis. Willem-Jan van der Broek speelde een enerverende pot. In een scherpe stelling koos hij echter net het verkeerde plan, verloor een stuk, en daarna de partij.

Teamcaptain Teun Timmerman boekte de eninge overwinning voor DSC3. Hij leek na verloop van tijd duidelijk minder te staan, maar kon gebruik maken van de hevige tijdnood van zijn tegenstander. Aan bord acht kwam Henrik Tamerus een pionnetje achter in het middenspel. Ook hij wist het daarna niet bij elkaar te houden.

Daarmee was een dikke nederlaag een feit. Niet heel verrassend tegen zo'n sterk team (gemiddeld 150 ratingpunten meer schat ik), maar er zijn toch wel een aantal halfjes gemorst.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

26-10-2004 00:52 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Allereerst wil ik als teamleider mijn teamgenoten complimenteren met hun spel en strijdlust. Glimlach Lang leek een goed resultaat tegen de absolute topfavoriet uit de Promotieklasse haalbaar. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat tien minuten voor het einde van de speeltijd alle acht partijen nog bezig waren. Dit belooft iets voor de komende twee maanden, waarin we met DSC3 drie heel belangrijke wedstrijden spelen.

Verder nog een opmerking bij het verslag van Arno.

Quote

Teamcaptain Teun Timmerman boekte de enige overwinning voor DSC3. Hij leek na verloop van tijd duidelijk minder te staan, maar kon gebruik maken van de hevige tijdnood van zijn tegenstander.


Dit vraagt wel wat nuancering. Ik kwam tegen Eric van der Marel heel goed uit de opening, en dreigde hem op de damevleugel op te rollen. Na zeer lang nadenken kwam hij met een tegenaanval in het centrum, die door twee onnauwkeurige zetten van mij zeer aan kracht won. Toch bleef er een scherpe en dynamische stelling op het bord, waarbij vier paarden rond het centrum voor veel dreiging zorgden. Twee keer vond ik de enige verdediging. Toen ik het ergste achter de rug had en met een lichte plus de winst wilde incasseren (Eric's vlag viel bijna) bleek er toch nog een heel venijnige wending in de stelling te zitten. Ook hier speelde ik de enige zet die mat voorkwam, en in het gunstigste geval zou mijn tegenstander een stuk tegen twee pionnen winnen. Met zo'n 10 seconden op de klok zag hij dat niet, erger nog, met een tussenschaakje wist ik een paard van hem mee te pakken waarna zijn vlag viel.

Een partij met een hoog drama-gehalte, en voor mij
toch wel een heel verdiend punt gezien het partij- en wedstrijdverloop.

27-10-2004 00:03 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller