Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K3 pakt broodnodige punten tegen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

DSC-K3 pakt broodnodige punten tegen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De 3e KNSB wedstrijd heeft DSC3 de volle buit opgeleverd. Tegen het laaggeplaatste 's Spaarne werd met 5-3 gewonnen zodat afstand wordt genomen van de degradatiezone.

Als we de volgende ronde (LSG 4 uit) ook weten te winnen lijkt handhaving voor het grijpen, in deze poule van 9 teams.

Hieronder de verslagen van de spelers.


Jouke:

Ik kreeg een bepaalde opening op het bord, dat was de eerste verassing. Een heerlijke opening voor zowel wit als zwart. Te veelomvattend om alle theorie van te onthouden had ik al jaren geleden van lieverlee geconstateerd. Maar ik speelde een zijvariant die ik toevallig 2 weken geleden voorbereid had. Dat was allerminst een garantie voor een openingsvoordeel, maar het bood me wel houvast. Ik kreeg moeilijke keuzes voor mijn kiezen. Wellicht niet perfect maar in ieder geval solide kwam ik door de complicaties heen. Zoals gebruikelijk in deze variant had ik met wit het loperpaar, maar zwart had een goede grip op het centrum en het was lastig een doorbraak te vinden zonder de zwarte stukken tot leven te blazen. Een kleine onoplettendheid van mijn tegenstander gaf me de mogelijkheid een paard te winnen ten koste van 2 pionnen.
Met de 2 verloren pionnen werd mijn pionnenstructuur heel erg instabiel en ik dreigde overrompeld te worden op de damevleugel. Opnieuw had ik een lastige keuze: ga ik voor actief spel of ga ik de damevleugel stabiliseren? Ik koos voor actief spel en nam daarmee een risico dat werd beloond door een tweede blunder van mijn tegenstander. Zo heb ik gewonnen zonder ooit slechter te hebben gestaan, maar de continue dreigingen maakte het geen gemakkelijke partij. Zeer tevreden dus met het resultaat, mede dankzij een beetje hulp van mijn tegenstander.


Lars:

Loek en ik hadden in 2021 bij het HSG open al een keer tegen elkaar gespeeld en net als toen had Loek wit. Ik speelde toen iets anders en werd er vakkundig afgeschoven. Bij toeval, ik herinnerde me dit allemaal niet tijdens de partij, koos ik een ander plan en vond toen het middenspel aanbrak mijn stelling best aardig. Ik brak met d5 het centrum open, en de witte stukken stonden niet lekker om hier mee om te gaan. Objectief is er, schijnbaar, nog niets aan de hand maar wij vonden allebei dat de stelling al moeilijk was voor wit. Het was dan ook niet verbazingwekkend dat Loek vlak daarna een fout maakte. Mijn stukken kwamen heel natuurlijk op goede velden en vlak daarna voelde Loek zich genoodzaakt een kwaliteit te geven voor mijn paard op d3. Het mocht niet baten en een aantal zetten later gaf Loek op na nog meer materiaal verloren te hebben en met een pion op d2 die ging promoveren.


Alexander:

Ik speelde tegen Aad en ik kreeg een opening tegen in een variant waar wit het loperpaar krijgt maar zwart wel actief spel heeft. Ik pakte een pion en wit leek heel actief te staan maar ik zag niet hoe hij kon doorslaan op zijn koningsaanval. Ik verdedigde tamelijk makkelijk en kon dames afruilen. In het eindspel had ik een pion meer en een kwaliteit meer, dus ik dacht "makkelijk" uitschuiven, het zou nog wel anderhalf uur duren. Zijn lopers controleerden heel veel velden waardoor het toch lastig was om door te breken met mijn vrijpion. Maar langzamerhand lukt het toch om mijn pion door te zetten en te winnen.

Henrik:

Mijn tegenstander en ik speelden een spannende partij die lang in evenwicht was. Na een zet of 30-35 zag ik iets over het hoofd waardoor hij beter kwam te staan. Gelukkig deed ik vanaf dat moment goede zetten, waardoor ik uiteindelijk zelfs nog kon afwikkelen naar een eindspel met een pion meer, maar dat was helaas niet meer te winnen.

Sicco:

Ik probeer sinds kort Engels te openen, maar was na c4, c6, e4, e5 al uit mijn voorbereiding... op een paar licht onhandige zetten speelde ik op zich goed tot zet 26, maar mijn tegenstander deed ook heel weinig fout. zowel ik als mijn tegenstander gebruikten veel tijd en hoewel ik dacht iets beter te staan was de stelling nagenoeg gelijk. Maar toen verloor ik een kwaliteit door een eenvoudige vork... de focus was weg. Leerzaam door de onhandige zetten, op zich nog goed eruit gekomen, maar jammer resultaat.

Kasper:

Kasper zorgde uiteindelijk voor het beslissende bordpunt en daarmee de broodnodige matchpunten voor DSC3. Dit ging echter niet zonder horten en stoten.... Kasper neemt u zelf mee in de emotionele rollercoaster van uw teamcaptain:



Michael

Michael was niet helemaal fit maar speelde toch gewoon mee. Volgens mij probeerde hij op een snelle remise aan te sturen door zoveel mogelijk materiaal met zwart af te ruilen. Hier ging blijkbaar iets mis en kostte hem dit een pion. Dit kwam hem duur te staan en leverde hem een nederlaag op.

Lucien:

Ik was helaas ook niet helemaal fit en mocht tegen de ervaren Colleen Otten op bord 1 plaats nemen. Een snelle remise zou mij prima uitkomen, maar dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk. Zeker niet met de zwarte stukken. Ik kwam al snel slechter te staan en verloor na zo’n 15 zetten een pion. Dit leverde echter wel een kwetsbare positie van de witte koning op waar ik, via een tactische wending, gebruik van kon maken en me dit de kleine kwaliteit opleverde. Ze had hierdoor als compensatie wel een ver opgerukte vrijpion die voor gevaar zou kunnen zorgen. Een rondje langs de borden leerde me dat we er erg goed voor stonden en dat ik geen risico’s hoefde te nemen. Mijn remise-aanbod werd dan ook geaccepteerd.

Hieronder de persoonlijke resultaten:

Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 1991 Otten, C.J. (Colleen) 1956 ˝ - ˝
Verwer, S.E. (Sicco) 1976 Ruber, P.J.P. (Paul) 1941 0 - 1
Visser, L. (Lars) 1962 Veenendaal, L. (Loek) 1887 1 - 0
Tamerus, H.A. (Henrik) 1910 Arp, F.L. (Frans) 1906 ˝ - ˝
Bruschke, A. (Alexander) 1880 Bruijn de, A. (Aad) 1812 1 - 0
Gosliga van, J.S. (Jouke) 1821 Littel, L. (Leo) 1802 1 - 0
Stoops, M. (Michael) 1787 Neering, P. (Paul) 1648 0 - 1
Uithof, K. (Kasper) 1808 Mesman, F.D. (Fer) 1662 1 - 0

Gemiddelde Rating: 1892 Gemiddelde Rating: 1827 5-3

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 29-11-2023 at 11:02.

26-11-2023 22:13 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller