Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K2 verslaat Voorschoten 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 294

DSC-K2 verslaat Voorschoten 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op zaterdag 25 november was DSC2 te sterk voor de reserves van Voorschoten. We behouden dus onze koppositie!

Wim (bord 1) aan het woord: Ik speelde met zwart een enigszins dubieuze opening. Mijn tegenstander reageerde niet optimaal en rond zet 12 stond ik een tikkie beter. Vervolgens won ik een pion na slordig spel van wit. Het lukte daarna om met dame en toren de witte stelling binnen te dringen. Maar ik speelde dit niet goed uit. Na dameruil bleef een eindspel met een pluspion over. Helaas verspeelde ik daarna bijna al mijn voordeel. Echter mijn tegenstander speelde op zet 50 een slechte zet en op zet 51 een blunder. Met een stuk meer was het toen niet moeilijk meer.


Peter (bord 8): Met de witte stukken kwam ik goed uit de opening en won ik vrij snel een pion.Na wat (onnodige) complicaties, besloot zwart in de diagramstelling tot 19...Pd5? (beter was 19...b5), ik kon hier op slag winnen met de fraaie zet 20.Dh6!! Ik zag het helaas niet en speelde 20.Lxd4 Na 20...Pf4! werd het nog wel even lastig maar gelukkig lukt het toch om het volle punt binnen te halen.


Joris (bord 3): Roderick van Kempen en ik speelden een vrij rustige opening (voor de kenner: Sicilian Defense: O'Kelly, Venice System). Na wits 19e zet (Lg3, zie de diagram) meende ik een pion te kunnen winnen. Dit gebeurde ook na 19. ... Pxc4 20. Pxc4 Lxg3 21. hg3 Dxc4 22. Dxc4 Txc4. Wij hadden beiden gemist dat deze variant tactisch niet deugt. Een teamgenoot van mijn tegenstander wees er na de partij op dat wit in plaats van 22. Dxc4 een winnende zet heeft. Ik laat het aan de lezer om die zet te vinden. Met geluk ging ik dus met een pion meer het eindspel in dat ik gestaag wist te winnen.


Henk (bord 5): De O’Kelly van de Siciliaanse verdediging is blijkbaaar populair! Cato de Zoeten ging er met 3. c4 op in, maar koos niet voor de scherpste variant. Ik kreeg makkelijk spel en kwam zelfs gewonnen te staan op de 18de zet. Zie diagram. 18. … h4 19. Lh2 - Pxe2 20. Dxe2 - Lxe3 21. Dxe3 - Dxe3 22. fxe3 - Tc6 is een gewonnen eindspel. Ik speelde echter het aanlokkelijke 18. … -f5. Na een scherp intermezzo waarin ik nog een keer de winst miste stond er op eens een eindspel met ongelijke lopers op het bord: remise.

Jorick (bord 7) won in de opening een pion en leek zonder grote problemen het punt binnen te halen (maar deze teamleider kan de meest spannende momenten gemist hebben).

Tot zover het goede nieuws. Wybe (bord 6) moest een grote verzwakking van zijn koningsvleugel dulden en dit kwam hij niet meer te boven.

In een manouvreerpartij kwam Bob (bord 4) slecht te staan. Hij verloor een pion en had ook nog het loperpaar tegen. Toen hij een 2e pion verloor, was het duidelijk dat het eindspel niet te redden was.

Pieter was als langste bezig:



 DSC Delft 2 -Voorschoten 2 Ronde 4
1Kortis, W. (Wim)2112 Houweling, A.F. (Bert)20311 - 0
2Buzing, P.C. (Pieter)2094 Geene, J.L.H. (Joris)19971 - 0
3Leertouwer, J. (Joris)2013 Kempen van, R.P.D. (Roderick)20031 - 0
4Voogt, B. (Bob)1972 Driessen, M.J. (Marcus)20340 - 1
5Bos van den, H.J. (Henk)1953 Zoeten de, C. (Cato)1879˝ - ˝
6Evenhuis, W. (Wybe)1879 Brandt, B. (Benjamin)18650 - 1
7Laan, J. (Jorick)1876 Weidema, L. (Luuk)17621 - 0
8Lode, P. (Peter)1896 Lindeboom, E.J. (Hans)18561 - 0
 Gemiddelde Rating:1974 Gemiddelde Rating:19285˝-2˝

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Pieter Buzing on 26-11-2023 at 20:58.

26-11-2023 11:24 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller