Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K1 volledig afgemaakt in Vianen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Richard Ammerlaan Richard Ammerlaan is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 22-05-2022
aantal berichten: 2

DSC-K1 volledig afgemaakt in Vianen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vianen veel te sterk Voor Dsc
Op bord 1 offerde Dennis heel vroeg een pion. Dit leverde wel voldoende compensatie op, maar de computer geeft aan dat hij op 2 momenten die pion al snel terug moest winnen met een gelijke stelling. Dennis wilde echter meer en probeerde door te breken op de vleugel waar de zwarte koning zich bevond. Zwart deed echter iedere zet de beste zet en Dennis bleek vervolgens kansloos. 0-1.
IM Joost speelde al zijn derde slechte Siciliaan dit seizoen, op bord 2. Direct uit zijn voorbereiding maakte hij een fout en stond hij slecht. Volgens blunderde zijn tegenstander met Taf1, maar Joost strafte dit helaas niet af. En ook twee zetten daarna had Joost simpel voordeel kunnen krijgen met Pe7, wat Joost niet speelde om niet bestaande spoken. Na het missen van deze kansen kwam hij er niet meer aan te pas.

Op bord 3 had Ansh met wit een solide stelling, zwart hield goed vol en op een gegeven moment stond wit een beetje onder druk vanwege tijdnood, de tijdnood werd alleen steeds groter en wit zag een trucje over het hoofd waardoor een voordelig eindspel op het bord verscheen voor zwart. De dame was helaas niet sterk genoeg tegen de twee torens en de loper en een paar zetten later gaf wit op.

Richard A speelde een baggerpot op 4 en kwam er totaal niet aan te pas. Ik nam veel te veel risico ik de opening die ik duidelijk een keer moet bekijken. Kansloze nederlaag!

Op bord 5 speelde FM Joost met wit tegen IM Odendahl. Na een slappe opening was het even opletten, maar in een gelijke stelling kreeg Joost remise aangeboden. Hij besloot op een trucje te spelen waar zwart met ogen open intuinde. Dit won een pion, maar wits toren kwam op d5 een beetje in de problemen. Odendahl forceerde een afruil, waar Joost koos om een kwaliteit te geven voor een tweede pion en activiteit. In dit eindspel met slechts winstkansen voor wit, gingen uiteindelijk alle pionen eraf behalve 2 en met een torenoffer wist Joost er 1 te promoveren. Het bleek vervolgens dat een dame + loper tegen 2 torens erg lekker speelt in tijdnood en even later was het 1-0.

Gert’s tegenstander IM Willy Hendriks speelde op bord 6 met wit (!) een Pirc (g3 en d3 etc.) en Gert wist dat hij moest oppassen omdat Willy erg thuis is in dit soort stellingen.
Maar Gert speelde goed tegen en lange, lange tijd bleef het ongeveer gelijk. Op de 40e zet offerde Hendriks zijn a-pion voor een gevaarlijke koningsaanval over de zwakke witte velden met dame + paard + toren. Hij had echter veel tijd verbruikt en wist de winst niet te vinden. In ingewikkelde stelling volgde zetherhaling en remise.

Ted had al na 10 zetten een hekel aan z'n eigen witte stelling op bord 7. Maar omdat de zwarte koning in het midden bleef kreeg Ted toch de beste kansen. Een goed getimed kwaloffer maakte het weer spannend, waarna Ted de draad kwijtraakte en verloor.

Ivar op 8 (zwart) werd in het vroege middenspel aardig onder druk gezet en middels een fraaie combinatie had wit een tastbaar en waarschijnlijk converteerbaar voordeel verkregen. Gelukkig miste Herr Dresen de kritieke variant en kon Ivar afwikkelen naar een potremise eindspel. Wel een goede reden om de openingstheorie wat aan te scherpen…

Het was een beetje de wedstrijd van de gemiste kansen, ook aan bord 9 bij Erik met wit. Hij trof dezelfde tegenstander als vier jaar geleden toen hij nog de kleuren van Spijkenisse verdedigde. Dat werd toen een beetje bloedeloze remise, daar had ik dit keer geen zin in. Een soort Spaanse opening kwam op het bord, maar beide partijen deden af en toe wat vreemde zetten. Erik fantaseerde over een klassiek aanvalspartijtje a la Kasparov met offers op h6 en g7 enzo, maar zoals zo vaak kwam dit niet uit de verf. Integendeel, het was zijn tegenstander die op zet 20 een stuk offerde en vol overtuiging remise aanbood. Ik twijfelde aan mezelf, wat had ik gemist ? Niets dus, ik incasseerde na enig nadenken het stuk, al kreeg hij er wel twee pionnen voor terug en een actieve toren. Wit was een zet of 18 bezig met het inperken van de activiteit van de tegenstander en dat ging best goed, al kostte dat heel veel tijd. Helaas werd het controlerende schaak iets te ver doorgevoerd, want op zet 38 had wit loon naar werken kunnen krijgen door in de tegenaanval te gaan. Niet gedaan en toen kon zwart de stelling helemaal vast zetten en zag ik geen winstweg meer(die er achteraf ook niet meer bleek te zijn). Het tweede remise aanbod op zet 42 werd dan ook maar aangenomen, mede omdat we al 5,5-1,5 achter stonden.
Als de volgende keer Both tegen Kerstens weer op het programma staat kunnen we beter al op zet 2 tot remise besluiten, dat scheelt een hoop energie ......
Richard O, Haagse ooievaar speelde op 10 tegen De Brabantse Ooievaar, Stork. We hebben vaker tegen elkaar gespeeld en hij is altijd op zoek naar spel. In een leuke tactische partij wist ik met Le6 een mooie counter te plaatsen met zwart en kwam in het voordeel. Wit probeerde actief te spelen maar met enkele rake klappen wist ik zijn aanval af te slaan, pakte pion a2 en dreigde met pion a3 te promoveren. Uiteindelijk kwam ik beslissend binnen met de dame op E3 en loper B3 won daarna een kwal vervolgens zou de a pion ook nog doorlopen. Eindelijk een partij afgemaakt dit seizoen.

13-03-2023 21:28 Richard Ammerlaan is offline Send an Email to Richard Ammerlaan Search for Posts by Richard Ammerlaan Add Richard Ammerlaan to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller