Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H2 herovert koppositie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Evenhuis, Wybe Evenhuis, Wybe is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 20-09-2022
aantal berichten: 8

Thumb Up! DSC-H2 herovert koppositie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na in december een matchpunt bij Haeghe Ooievaar achtergelaten te hebben, hadden de stouterikjes van Promotie de koppositie van ons overgenomen (met een half bordpunt). Hier moest natuurlijk iets aan gedaan worden en met frisse moed betraden wij het slagveld voor de eerste wedstrijd van 2023 op 30 januari.
Voor dat wij Promotie 2 mogen bevechten, stond eerst nog de wedstrijd tegen RSC - Belgisch Park op het programma, terwijl onze collega's van DSC4 hun best gingen doen tegen onze concurrent Haeghe Ooievaar. Het bleek een fantastische avond te worden voor beide DSC-teams.
De score werd bij ons geopend door Jouke op bord 4 met een snelle zege tegen Dennis Wareman, maar ooik Petra had weinig moeite en het begn was daar (2-0). Het volgende punt kwam op bord 1. Lars speelde wederom een keurige partij. Lars: "Ik speelde aan bord 1 tegen Hans van der Zijden. Ik had gezien dat Hans zowel 1.e4, 1.d4 als 1.c4 speelde en met een krap uur om voor te bereiden besloot ik dus om de voorbereiding maar gewoon over te slaan. Hans opende met 1.c4 maar we kwamen via transpositie al snel in een symmetrische fianchetto Grünfeld uit, waar ik de nodige ervaring mee heb. Het witte spel was niet erg ambitieus en hoewel mijn stelling prettig was, was er van een tastbaar voordeel nauwelijks sprake. Dat veranderde toen Hans verkeerd terugpakte op c3 en na mijn Ld3, valt de toren op f1 aan, hij na een korte combinatie een kwaliteit zou verliezen. Hans speelde nog even door met een kwaliteit minder, en mijn techniek was zeker niet geweldig, maar het voordeel was zodanig groot dat mijn winst slechts een kwestie van tijd was.
Op de voet gevolgd door Willem-Jan: Willem-Jan speelde met wit tegen goede bekende Floris de Leeuwe. In de openingsfase werd niet veel bereikt en in het middenspel verzuimde hij zijn 1e winstkans:







Wit heeft uitzicht op een goed paard tegen slechte loper. Hier was 24. Dxc1 veel sterker dan het gespeelde Txc1; na Txf5 25. Dc8+ Tf8 26. De6+ Tf7 27. Tf1! (dreigt fxe5 met torenwinst / mat) e4 28. Dxe4 Dxb2 29. Pxd4 Ld8 30. Pe6 zou wit overweldigend hebben gestaan.

Zoals het liep (na 24. Txc1) bleef de partij 10 zetten lang binnen de remisemarges. Dames en torens werden geruild waarna de volgende stelling ontstond.







Hier verzuimt zwart zijn laatste remisekans te grijpen: 34. … Le1 35. g4 Lxh4 36. Pf3 Lg3 37. Pxe5 Lf2 38. Pf3 g6 39.g5 Le3 en wit komt niet verder.

In plaats hiervan speelde hij 34. … Kf6 en nu was het pleit beslecht: het goed paard bracht het punt binnen. Na 35. Pf3 Lc7 36. g4 h6 37. g5+ hxg5 38. hxg5+ Kg6 (ook onvoldoende is Ke7) 39. Pxe5+ Kxg5 stond het zo:







Hier volgde beslissend 40. d6! en na Lb6 41. b4 a5 42. b5 Kh4 43. d7 g5 44. Pf7 g4 45. d8D Lxd8 46. Pxd8 g3 47. Kf3 Kh3 48. Pe6 b6 49. Pxd4 streek zwart de vlag.

4-0 voor met 2 gunstige stellingen en 2 gelijkwaardige posities, stemde mij bijzonder vrolijk. Ik moest er deze keer hard voor werken daarentegen, dus heb ik helaas de andere partijen niet meer goed kunnen volgen. Jasper stond een pion voor en mocht een punt bijschrijven na goed verdedigend werk. Beide Toine en Jorick speelde plusremises. en om het feest compleet te maken, bezweek uiteindelijk ook mijn tegenstander onder de druk, na zich taai verdedigd te hebben.
Met deze prachtige 7-1 overwinning hebben wij de koppositie weer overgenomen en staan wij zelfs 2 matchpunten los, aangezien Promotie 2 hun wedstrijd ook nog verloren bleek te hebben. En ook Haeghe Ooievaar ging ten onder. En wel tegen onze collega's van DSC4 (4.5-3.5) Proficiat en bedankt! Al in al een fantastische ronde voor DSC!
Daarentegen staat in de volgende ronde het onderlinge duel DSC2-Promotie 2 op het programma.

Gedetailleerd:
1) L Visser (1909) - J.A. van der Zijden: 1-0
2) W.J. van der Broek (1901) - F de Leeuwe (1815): 1-0
3) J Hupkes (1901) - C Groen (1783): 1-0
4) J.S. van Gosliga (1774) - D Wareman (1742): 1-0
5) T.G. Prangers (1893) - A.Q. van der Zijden (1798): 0.5/0,5
6) P Randic (1853) - A.J. van der Toorn (1739): 1-0
7) J Laan (1862) - D Ramondt (1710): 0.5/0.5
8) W Evenhuis (1828) - J.M. van Raan (1650): 1-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 12-02-2023 at 22:48.

12-02-2023 14:38 Evenhuis, Wybe is offline Send an Email to Evenhuis, Wybe Search for Posts by Evenhuis, Wybe Add Evenhuis, Wybe to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller