Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Strijd der Titaantjes
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Strijd der Titaantjes Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sommige mensen hebben tijd teveel, andere hebben geen idee wat dat is en een derde groep doet alsof ze het hebben. De laatste groep tenslotte heeft tijd te over maar jaagt zichzelf voortdurend op terwijl ze voortdurend roepen dat ze het zo druk hebben.

Tot welke groep ik hoor weet ik niet - ik twijfel tussen drie en vier - maar heb des al niet te min kans gezien om een schaker uit te dagen voor een serieuze tweekamp over tien partijen. René Torenstra pakte de handschoen graag op - tot welke groep hij zich rekent is mij niet bekend - en zo zijn we al weer een tijdje op weg.

Het leuke van een tweekamp is - wanneer je een gelijkwaardige tegenstander hebt natuurlijk - dat je tien spannende partijen speelt op het scherpst van de snede. Nadeel zou kunnen zijn je verrassingswapens slechts een keer kan gebruiken. Daar tegenover staat dat je je uitgebreid kan voorbereiden.

René Torenstra [1525] - Corniel Nobel [1639]

eerste partij
Een partij waarin beide spelers elkaar een beetje aftastten. Na wat schermutselingen wordt redelijk snel remise overeengekomen.
½-½

tweede partij
Corniel probeert René te verrassen in de opening met een variant die hij nog nooit gespeeld had. In de veronderstelling een betere stelling te hebben gaat hij dameruil uit de weg en vergallopeert zich. Hij verliest een pion, krijgt wat tegenspel, maar het blijft heel moeilijk. Op het moment dat remise weer bijna veilig is, geeft hij echter een volle toren weg.
1½-½

derde partij
Wederom een spannende partij. Om een een lastige gelijkwaardige stelling offerde zwart een pion voor een vrijpion een goede tegenkansen. Wit speelt het niet handig waard zwart de kans krijgt op een duidelijk betere spel. Zwart mist alleen de beste voortzetting waarna wit een gezonde pion voor staat. Na een tweede zwarte fout wint René met een kleine combinatie een stuk en de partij.
2½-½

vierde partij
Het keerpunt in de tweekamp. Corniel staat duidelijk achter en moet wel op winst spelen. Hij besluit een openingswapen in te zetten. Na 20 zetten was wit nog steeds in zijn voorbereiding. Zwart heeft zojuist een onnauwkeurige zet gespeeld en wit gaat resoluut verder, wetend dat elke verdere misstap van zwart dodelijk is. Die volgt een zet later en op zet 26 zet wit mat. Dat overkomt je niet zo vaak in de interne of externe competitie.
2½-1½

vijfde partij
Schijnbaar wat geschrokken van wat hem in de vierde partij overkwam, besluit René in de vijfde partij wat vroeger van de geëffende paden af te wijken. Vrij snel offert wit er een pion tegen aan maar het gewenste tegenspel blijft uit. Na een tweede onnauwkeurighied maakt zwart het met een combinatie uit.
2½-2½

zesde partij
Nu de stand na een behoorlijke achterstand weer is recht getrokken spelen beide spelers weer met open visier. In een scherpe middenspel stelling gaat wit herhaling van zetten uit de weg. Na een mindere zet valt de witte stelling als een kaartenhuis in elkaar. Wit moet een dame geven tegen een toren en een stuk, maar daarna is het toch echt uit. Ondanks de zwarte tijdnood, klaart René de klus zonder problemen.
3½-2½

zevende partij
Nu de tweekamp zijn einde nadert kan zwart - die achter staat - het zich niet verloorloven om afwachtend te schaken. Hij besluit dan ook vroeg in de partij een pion te offeren. Met succes: zwart krijgt goed spel en wint in het middenspel een kwaliteit. Wit heeft echter nog wel een extra (vrij)pion en het loperpaar. Wit offert vervolgens een pion in de hoop de zwarte dame buitenspel te zetten. Na een subtiele torenzet trap wit in de val: hij denkt een toren te winnen, maar door een offer krijgt hij een vernietingende koningsaanval over zich heen.
3½-3½

achtste partij
René heeft zichzelf in de achtste partij een enorme dienst bewezen: in een spannende partij scoorde hij het volle punt door met 28 seconden op de klok mat te zetten. Hierdoor staat hij met nog maximaal twee reguliere partijen voor de boeg een punt voor.

Corniel had in de opening een zeer afwijkend systeem gekozen, waarmee hij goed uit de opening was gekomen. Op het juiste moment echter deed zwart een stuk in de aanbieding en toen wit vervolgens zelf een stuk teruggaf bleek de stelling onhoudtbaar. Zwart maakte het in tijdnood uiteindelijk prima af.
4½-3½

negende partij
René heeft een ronde voor het einde de zegen veilig gesteld. In een overwinning uit een stuk liet hij Corniel kansloos. Op zet 17 gaf zwart dan ook verkapt op door zich mat te laten zetten.
5½-3½

edit: score

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 04-04-2005 at 08:52.

31-03-2004 18:59 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, laat ik ook nog wat toevoegen.
Ik ben blij met de overwinning; ik dacht voor de match er hard af te gaan. Als we echter nog tien partijen spelen wint Corniel weer, dus de overwinning is niet zo belangrijk.
Wat me echter wel opvalt is dat we het beiden moesten hebben van het afstraffen van kleine of soms wel grote fouten. Kennelijk is het uitspelen van een stelling met voordeel ons wel toevertrouwd inmiddels.
Het valt me tegen dat dit zo vaak gebeurd is. Twee uur per persoon per partij, goed voorbereid, en de foutjes blijven komen.
Ik denk dat die foutjes normaal zijn voor spelers van onze sterkte, of zwakte, zo je wilt.
Je ziet een twintigtal zetten voorbijkomen waarvan het duidelijk is dat beide spelers weten waar het om draait; tactisch alert, strategisch verantwoord, en dan opeens zit er een mindere zet tussen. Pats! afgelopen. De twintig zetten daarna zijn weer allemaal goed.
Ik streef er zelf naar mijn schaken zo te verbeteren dat ik minder tegenstanders tref die een stelling weggeven met een blunder. Misschien moet ik dit doel bijstellen, want mijn idee van wat een blunder inhoudt verandert ook. In deze tweekamp heb ik ook al een strategische blunder van het predikaat "??" voorzien, terwijl dat een jaar geleden alleen nog voorbehouden was aan zetten waarmee stukken werden weggegeven.
Misschien is het een gebed zonder einde, en zouden we als we volgend jaar weer zo'n tweekamp houden en beiden beter zijn gaan schaken, waar ik van overtuigd ben, dezelfde conclusie trekken, maar dan op een ander niveau.
Het blijft een intrigerend spelletje.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

28-04-2004 16:09 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Well grappig dat Rene eerst links en later rechts van het scoreteken staat.

Corniel mag voortaan alleen nog vanuit achterstand spelen.... Knipoog

28-04-2004 18:08 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

gefeliciteerd rené!

03-05-2004 08:36 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller