Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » landelijke laddercompetitie 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 1.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

landelijke laddercompetitie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lees hier mijn open brief aan Koos Stolk van de KNSB, met een voorstel voor een Landelijke Ladder.

04-11-2020 22:26 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Persoonlijk heb ik - tot dusver - hele goede ervaringen met het spelen van lange / serieuze partijen online. Ik neem met plezier deel aan de door Tjerk georganiseerde online najaarscompetitie.

Ik snap eigenlijk die angst voor valsspelen niet zo, of in elk geval: ik snap niet waarom men denkt dat snelschaken dat probleem zou oplossen. Momenteel hoor ik meer over valsspelers in bullet dan in lange partijen. En in elke vorm worden valsspelers heel snel door Lichess geblokkeerd.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Sander on 05-11-2020 at 18:40.

05-11-2020 18:37 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk als dat voor jullie werkt en hulde voor Tjerk voor het organiseren.

Ik zit persoonlijk graag aan een bord tegenover mijn tegenstander als ik een lange partij schaak. Dit is ook wat ik van veel anderen hoor.
Zoals gezegd in het artikel: ik zit beroepsmatig al genoeg naar een scherm te kijken. Bovendien kan ik mezelf niet motiveren om het écht serieus te nemen als het "maar" online is. Ik doe dan eerder iets anders ernaast. Denk minder in mijn tegenstanders tijd. (Die luiheid ligt voor de meesten van ons altijd wel op de loer, maar zeker als je alleen maar een diagrammetje op een scherm ziet.)

Hoe dan ook, of je nu online of over-the-board schaakt, het is toch leuk als het mogelijk is om het resultaat te laten tellen voor een landelijke ladder?

06-11-2020 10:48 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Derk Dekker

Hoe dan ook, of je nu online of over-the-board schaakt, het is toch leuk als het mogelijk is om het resultaat te laten tellen voor een landelijke ladder?


Ik weet niet hoe jij daarin zit, maar ik zie mezelf niet het land afreizen om ergens in een park (met de koude van de komende maanden) een partij te spelen tegen een wildvreemde. Want daar komt het dan wel op neer.

Dan geef ik persoonlijk toch de voorkeur aan een computerscherm, ondanks dat ik ook beroepsmatig veel achter een scherm zit.

Ik snap best dat veel mensen (waaronder ik ook trouwens) dolgraag weer op echte schaakborden willen schaken, maar dat is nu eenvoudig niet mogelijk en zal voorlopig ook niet mogelijk worden. Heel vervelend, maar dat is wel de werkelijkheid waarin we leven momenteel. Ik was dan ook stomverbaasd dat men getracht heeft einde deze zomer de competitie weer op te starten. Dat die weer stilgelegd zou gaan worden kon iedereen zien aankomen.

Een online laddercompetitie zou ik trouwens best voor te porren zijn.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Sander on 06-11-2020 at 13:51.

06-11-2020 13:37 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sander, daar komt het niet op neer.
Online of over-the-board doet er voor het principe niet toe.
Bij iemand thuis kan ook prima, je hoeft niet in het park in de kou te gaan zitten. Dat is wel mogelijk, volgens mij mag je nog steeds één iemand bij je thuis uitnodigen. Tenzij je zelfs daarvoor te panisch bent, natuurlijk... Dat moet je zelf weten.

06-11-2020 14:46 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als iedereen de grenzen opzoekt krijgen we straks misschien een veel strengere lockdown of de huidige maatregelen gaan nog langer duren.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 06-11-2020 at 15:11.

06-11-2020 15:06 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Derk Dekker

Bij iemand thuis kan ook prima, je hoeft niet in het park in de kou te gaan zitten. Dat is wel mogelijk, volgens mij mag je nog steeds één iemand bij je thuis uitnodigen. Tenzij je zelfs daarvoor te panisch bent, natuurlijk... Dat moet je zelf weten.


Dat het mag betekent nog niet dat je het zou moeten doen. RIVM raadt iedereen aan om alle niet-noodzakelijke contacten en reisbewegingen te vermijden. En wat mij betreft valt dit dit wel in die categorie.

Bovendien is dit niet volledig "moet je zelf weten". Dit gaat om collectieve risico's, niet individuele risico's.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

06-11-2020 15:31 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zou zeggen: verdiep je nog eens in de materie (meest gangbare manier van besmetting, aerosolen, super spread events) en beantwoord voor jezelf de vraag of maximaal één keer per week maximaal één huishouden bezoeken "de grenzen opzoeken" is.

06-11-2020 15:31 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk initiatief, Derk. De tegenargumenten over de risico's vind ik niet sterk. Dit mag gewoon volgens de huidige richtlijnen en veel mensen hebben de natuurlijke behoefte om wat meer onder de mensen te komen. Op deze manier kan dat gewoon zonder de grenzen op te zoeken. Reisbewegingen vermijden is een maatregel die in dezelfde orde valt als "vermijd drukke plekken" en die zijn bij dit idee echt niet aan de orde.

Persoonlijk zou ik hier niet aan meedoen, omdat ik het een onnodig risico vind, ook al is deze klein. Maar mijn persoonlijke mening is niet relevant. Ik kies er weer voor om af en toe mijn ouders over de vloer te hebben. Ook niet per se noodzakelijk, maar het mag gewoon en dat is voor mij belangrijk genoeg om wel te doen. Voor anderen is het fysieke potje schaken belangrijk genoeg om wel te spelen. Allemaal prima.

Op zich zou je natuurlijk ook online kunnen afspreken, al is dat niet de insteek van jouw idee. Maar het kan er wel voor zorgen dat mensen de online potjes wat serieuzer nemen en daardoor ook gemotiveerder zijn om ze überhaupt te spelen.

Ik zag mezelf in eerste instantie ook geen lange partijen online spelen, maar toen ik het toch een keer probeerde viel dat erg mee. Het feit dat de uitslagen en tussenstanden worden bijgehouden in onze competitie, scheelt natuurlijk ook.

__________________
Erro ergo sum.

07-11-2020 09:05 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Tjerk
Reisbewegingen vermijden is een maatregel die in dezelfde orde valt als "vermijd drukke plekken" en die zijn bij dit idee echt niet aan de orde.


Als je de auto neemt, en niet het openbaar vervoer. Glimlach Voor wie dit met het openbaar vervoer doet is dat al gauw 1-2 uur openbaar vervoer per partij. Een collega van mij had maar 5 minuten in een delftse bus nodig om besmet te raken, ondanks de verplichte mondkapjes.

Quote

Originally posted by Tjerk

Ik kies er weer voor om af en toe mijn ouders over de vloer te hebben.


Dat zijn natuurlijk wel altijd dezelfde ouders, en niet elke keer een ander vreemd huishouden. Ik heb ook meermalen per week mijn oude moeder over de vloer, en dat is voor mij een belangrijke reden om andere risico's te vermijden.

Zoals je zegt: het mag. Je mag zelfs het openbaar vervoer nemen om het te doen. Ik heb daar alleen wel zo mijn vraagtekens bij, en zal daar zelf zeker niet aan deelnemen. Als 1 van mijn tegenstanders zonder dat te weten besmet blijkt te zijn dan is de kans dat ik het zelf oploop in 3-4 uur tegenover hem zitten (en de diverse deurklinken die ik daar aanraak) behoorlijk groot. En daarmee neem ik dan een risico, niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn moeder en iedereen die ik tegenkom in de lokale supermarkt. Het zijn vooral de risico's die ik dan neem namens anderen die dit in mijn ogen dubieus zouden maken.

Overigens denk ik dat online lange partijen schaken wellicht veel beter te doen is dan veel mensen denken. Voor wie dat nog nooit heeft gedaan zou ik van harte aanraden om dat, vooroordelen ten spijt, gewoon eens te gaan proberen. Bijvoorbeeld in de DSC online competitie. Het zou wel eens mee kunnen vallen, en dan zijn de genoemde risico's helemaal nergens voor nodig. Lichess heeft zelfs ingebouwde voice chat, voor wie behoefte heeft aan meer menselijk contact.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 9 time(s), it was last edited by Sander on 07-11-2020 at 10:40.

07-11-2020 09:55 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller