Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Stemmingmakerij
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next » Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Stemmingmakerij Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben blij om te vernemen dat velen - ook hier - Het P.F. gedachtengoed niet al te serieus nemen.

Nog meer verheugd ben ik over de teruglopende pijlingen. Maar is het genoeg? Meer dan 8 zetels hoop ik toch niet dat ie krijgt.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-04-2002 20:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ah de eerste poll! En een goeie ook. Ik ben erg benieuwd naar hoe de 'gemiddelde DSCer' stemt.

Ik heb zelf altijd D'66 gestemd, maar als ik zo naar de peilingen kijk is daar geen redden meer aan. Ik denk dat (en iamzero zal dit graag horen) als er nu verkiezingen waren ik op de PvdA zou stemmen. Ook omdat ik de kans dat Pim in de regering komt zo klein mogelijk wil houden.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

09-04-2002 20:32 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Sander
Ik denk dat (en iamzero zal dit graag horen) als er nu verkiezingen waren ik op de PvdA zou stemmen. Ook omdat ik de kans dat Pim in de regering komt zo klein mogelijk wil houden.


Ik ook hoor. Ik ben in en in verdrietig over het stem gedrag van sommigen. Lezen dat jij iets wilt stemmen dat minder rechts is dan de VVD of LPF is doet me glimlachen. Welliswaar als 'in het land der blinden' maar toch.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-04-2002 20:59 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1147

Oproep: Kies de gemiddelde DSC-er! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er zijn natuurlijk meer manieren om er achter te komen hoe de gemiddelde DSC-er stemt.
Men kan ieder vragen te stemmen, en het gemiddelde stemgedrag gelijkstellen aan dat van de gemiddelde DSC-er. Maar dat is niet erg origineel en ook niet zo leuk.
Ik pleit ervoor de gemiddelde DSC-er te verkiezen! Als dat gebeurd is, vragen wij haar op welke partij zij stemt.

winfvdm

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

10-04-2002 17:28 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Ik pleit ervoor de gemiddelde DSC-er te verkiezen! Als dat gebeurd is, vragen wij haar op welke partij zij stemt.
Zeer ludiek idee. Goed zo! Maar, momenteel is het aantal mogelijke stem opties beperkt tot tien en wat is een DSC-er het meest gemiddeld>

Quote

Vragen wij haar op welke partij zij stemt.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Wanneer je bij DSC rondkijkt kan je veel zeggen. Maar het gemiddelde lid is zeker geen vrouw! Frons

Ik stel me het gemiddeld lid als volgt voor
  • Het is een man.
  • Hij opent in 55% van de gevallen met 1.d4
  • Hij opent in 35% van de gevallen met 1.e4
  • Hij opent in 10% van de gevallen met iets anders.
  • Hij bezit een rating van 1750.
  • Hij is 39 jaar oud.

Maar misschien zit ik er naast. Draaiend hoofd 8) Draaiend hoofd

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-04-2002 19:35 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Isis Isis is a Female
actief DSC-lid




geregistreerd: 12-03-2002
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Het is een man.
Hij opent in 55% van de gevallen met 1.d4
Hij opent in 35% van de gevallen met 1.e4
Hij opent in 10% van de gevallen met iets anders.
Hij bezit een rating van 1750.
Hij is 39 jaar oud.


hmm... het enige wat er dus bij mij 'gemiddeld' is, is dat ik vaak met e4 begin... Draaiend hoofd Tevreden


maar wat ik niet echt geloof is dat er 55% met 1.d4 beginnen... (is dat echt zo?) ik dacht namelijk dat 1.e4 favoriet was...

10-04-2002 22:53 Isis is offline Send an Email to Isis Search for Posts by Isis Add Isis to your Buddy List Add Isis to your Contact List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Isis
hmm... het enige wat er dus bij mij 'gemiddeld' is, is dat ik vaak met e4 begin... Draaiend hoofd Tevreden

maar wat ik niet echt geloof is dat er 55% met 1.d4 beginnen... (is dat echt zo?) ik dacht namelijk dat 1.e4 favoriet was...

Helaas is het bij ons op de vereniging zo dat de meesten met 1.d4 beginnen. Frons Maar dat is vooral bij de sterkere tegenstanders zo, dus wij hebben daar geen last van. Lach Trouwens jij bent dan hoogstens voor 35 % gemiddeld, maar als vrouw val je - in dit geval - af. Dat moge duidelijk zijn. Anderzijds, als we de mooiste DSC'er zouden verkeizen, dan zou je hoge ogen scoren. 8)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-04-2002 22:57 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1147

Het is een man! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik schiet onbedaarlijk in de lach bij de zinsnede 'het is een man'. Wat bedoel je daarmee precies?
Hooggeachte en zeer gewaardeerde opponent, zou je onze lezertjes duidelijk willen maken wat het verschil is tussen 'het is een man' en 'hij is een man' (en zij is een vrouw, dat element in mijn mailtje pikte je onmiddellijk op; ik ben blij dat we het daarover eens zijn).
Met vrolijke groet,
en bij voorbaat dank namens de educatieve lezertjes,
winfvdm

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

11-04-2002 13:22 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Hooggeachte en zeer gewaardeerde opponent, zou je onze lezertjes duidelijk willen maken wat het verschil is tussen 'het is een man' en 'hij is een man'

Met alle liefde en plezier:
Hij is gaat uit van een voorveronderstelling. Bij objectief onderzoek is dat uit den boze. We waren opzoek naar de hoedanigheid waarbinnen HET gemiddelde DSC-lid het beste te kenschetsen was.

Vannuit filosofisch oogpunt gezien is een dergelijke voorveronderstelling zelfs uit den boze. Hele boekwerken zijn volgeschreven over bijvoorbeeld het ''Cogito Ergo Sum'. Vrij vertaald: Ik denk, dus ik besta. Deze basis gedachte kan in een klap ondermijnt worden met de kanttekening dat er geen reden is te concluderen dat de IK bestaat, omdat dat een conclusie zou zijn op basis van een voorveronderstelling dat IK denkt.

Maar goed, ik drijf af. Dus waarde educatieve lezertjes: Ik probeerde slechts de schijn van de partijdigheid te vermijden.

Pas toen ik geconcludeerd was dat HET een man moest zijn, heb ik deze conclusie als afgleide kunnen gebruiken.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-04-2002 16:55 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Enkele feiten en cijfers over het kabinetsbeleid Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Om de discussie weer even op een politiek spoor te brengen presenteer ik hier *tromgeroffel*: het antwoord van paars op Fortuyn.

Quote

Het kabinet heeft een antwoord geformuleerd op de bestseller De puinhopen van acht jaar paars van Pim Fortuyn. Het heet Enkele feiten en cijfers over het kabinetsbeleid en is vierentwintig pagina's lang, inclusief voorwoord van minister-president Wim Kok zelf. Het kost 19,95 euro minder dan Fortuyns boek: het kan gratis van internet worden gehaald.
De link bij de volkskrant klopt helaas niet meer, maar de volledige tekst is hier te lezen.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

05-05-2002 12:05 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Fortuyn overleden Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vraagstuk 'Fortuyn' heeft zojuist een heel andere wending genomen.

Wat een ontzettend domme actie. Boos

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

06-05-2002 18:32 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Een klap voor de democratie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Sander
Het vraagstuk 'Fortuyn' heeft zojuist een heel andere wending genomen.

Ik kan niets anders dan zeggen dat ik dit ten zeerste betreur:
Hoewel ik het met de standpunten van - wijlen - Pim Fortuyn meestal niet eens was, als mens vond ik hem sympathiek, als entertainer een grote meerwaarde voor het politieke bedrijf.

Een messteek voor de democratie, en een aderlating voor het politieke debat. Een dag naar bevrijdingsdag is het in Nederland al niet meer mogelijk om je mening vrij te verkondigen. De boodschap is niet lang blijven hangen.

Maar hopenlijk wordt ik morgen wakker en blijkt dat Fortuyn nog leeft, of dat hij niet vermoord is om z'n politieke denkbeelden, maar gewoon verongelukt is. Ik vrees dat ik morgen wakker wordt zonder deze geruststellende gedachte...

11 september was nog veilig ver weg. 6 mei - one day after - is een dag die ons land - onze democratie diep in het hart getroffen heeft. Ons land zal lange tijd nog de nasleep voelen. Het roer zal - uiteindelijk - niet omgaan. Zoals altijd blijft het meeste bij het oude, maar misschien zal het ons ergens raken... Misschien

tot slot een cynische opmerking:
Fortuyn wenste een meer naar Amerikaanse leest geschoeide maatschapij, hij is op gelijksoortige wijze 'uit de weg geruimt'...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-05-2002 23:21 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Fortuyn Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mag ik hieraan toevoegen dat plots iedereen die beweert het 'weleens niet met de man eens te zijn geweest' daarvoor indertijd grovere bewoorderingen heeft gebruikt. Natuurlijk heeft alleen Volkert van der Graaf het noodlottige schot gelost; het klimaat voor Fortuyn-haat is wel gecreerd door zowel media als politici door het met grove bewoordingen verafschuwen van PF's gedachtegoed als politiek correct te bestempelen.
Ja, ik had LPF gestemd. En ik meen me te herrineren dat ook dat openlijk verklaren (lees: in de poll van DSC invullen) indertijd 'politiek ZEER incorrect' was.
Wanneer iedereen -ook na deze week- eerlijk zijn mening mag geven, zonder daarop aangevallen te worden (wat niet betekent dat mensen het niet openlijk met elkaar oneens mogen zijn, dit moet echter wel gebeuren aan de hand van ARGUMENTEN), is uit dit alles toch nog iets goeds voortgekomen.
Discussies zijn wenselijk, verwijtkannonades niet.

Een eerlijk man heeft blijkbaar
Frons geen recht van spreken meer.

Met hoop op een eerlijker toekomst,

Marco Anink.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

10-05-2002 17:27 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Toch moet ik constateren dat jij voor het noodlottige schot niet in deze thread hebt gereageerd. Ik zal vooralsnog aannemen dat je dat natuurlijk wel van plan was, en Fortuyns standpunten ook inhoudelijk wilde bespreken. (En nu wellicht wat meer moed hebt om dat te doen nu een groot deel van nederland ook ineens daarvoor durft uit te komen.)

Van mij mag nog steeds iedereen zijn mening geven, en ook aan mijn mening over de standpunten van Fortuyn is geheel niets veranderd. Het zou alleen wel fijn zijn als ook de aanhangers van Fortuyn (hij kan het helaas niet zelf meer doen) de politiek inhoudelijk zouden willen bespreken, ipv te blijven roepen dat Paars het zo slecht doet / heeft gedaan.

Er is niet zo makkelijk als oppositie voeren.

Quote

Met hoop op een eerlijker toekomst
Het ziet er naar uit dat LPF veel meer zetels gaat krijgen dan toen Pim in leven was. Ik gok zo'n 35-40 zetels. Of deze steun nog gebaseerd is op inhoudelijke punten durf ik te betwijfelen.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

10-05-2002 17:35 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat staat ook niet in mijn bericht, daar staat: lees: in de poll van DSC invoeren.
En probeer niet iedereen over 1 kam te scheren:
JA, er zijn aanhangers die geen idee van debateren nog de inhoudelijke standpunten van de LPF,
maar NEE, dat was niet het merendeel van de aanhang.

Sommigen onder hen weten hun keuze wel te beargumenteren Grijns

Met vriendelijke groet,

Marco Anink

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

10-05-2002 17:43 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
En probeer niet iedereen over 1 kam te scheren:
JA, er zijn aanhangers die geen idee van debateren nog de inhoudelijke standpunten van de LPF,
maar NEE, dat was niet het merendeel van de aanhang.

Sommigen onder hen weten hun keuze wel te beargumenteren Grijns
Ik wil zeker niemand over 1 kam scheren. Het is gewoon dat ik nog zo weinig aanhangers van Fortuyn - hem inbegrepen - echt inhoudelijk heb horen reageren. Overigens, de opmerking dat de Islam achterlijk zou zijn valt wat mij betreft meer in de catagorie 'generaliseren'. Lach

Maar ik zou zeggen, laat het inhoudelijke debat losbarsten!

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

10-05-2002 17:45 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je laatste zin had ik overigens nog niet gelezen, en daar ben ik het roerend mee eens. Veel mensen zullen voor LPF stemmen uit emotie en niet omdat ze het met de standpunten van de LPF eens waren.
Het op deze manier bepalen van een keuze krijgt een goedkeurig absoluut NIET, laat dat duidelijk zijn.
Ze zullen inderdaad teveel zetels krijgen, maar m.i. maakt dat niet uit, want over een half jaar blijken er dan toch teveel onkundige mensen in de Kamer te zitten en worden er opnieuw verkiezingen uitgeschreven.

Mvg,
Marco.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

10-05-2002 17:48 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Ze zullen inderdaad teveel zetels krijgen, maar m.i. maakt dat niet uit, want over een half jaar blijken er dan toch teveel onkundige mensen in de Kamer te zitten en worden er opnieuw verkiezingen uitgeschreven.
Ik zou niet willen zeggen dat dat niets uitmaakt. Er is in acht jaar paars veel bereikt (zie Enkele feiten en cijfers over het kabinetsbeleid), en een half jaar lijkt me ruim genoeg om een groot deel naar de knoppen te helpen.

Maar misschien is dat wel wat mensen willen. Dan gebeurt er tenminste iets (wat een redenering). Of zouden ze allemaal te dom zijn om in te zien dat LPF niet samenhangend genoeg is om te regeren?

Hoe dan ook, ik zie niet hoe dit goed kan aflopen. Er wachten ons vrees ik zware tijden.

De schuldige is wat mij betreft niet Pim Fortuyn. Ook niet Volkert van der Graaf (ten behoeve van de volledigheid: hij is nog niet veroordeeld). Wat mij betreft is de schuldige de kiezer, die uit een soort van verveling - een betere theorie heb ik niet - is gaan roepen dat het zo slecht gaat. Dat is iets wat ik tot op de dag van vandaag niet begrijp:

Er is geen land ter wereld waar het beter gaat dan hier!! We kunnen en mogen trots zijn op ons land. Het wordt hoog tijd dat we dat ook worden.

PS: in elk geval fijn dat je weer s wat post, Marco! Tevreden

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

10-05-2002 18:04 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


 

11-05-2002 01:18 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Mag ik hieraan toevoegen dat plots iedereen die beweert het 'weleens niet met de man eens te zijn geweest' daarvoor indertijd grovere bewoorderingen heeft gebruikt.


Als je er prijs opsteld, dat ik die woorden handhaaf: De ideeën die Pim Fortuyn op politiek vlak had en waar hij uiting aangaf, zouden wanneer zijn in praktijk werden gebracht het maatschappelijke falliet betekenden van de Nederlandse samenlevening. Derhalve moeten dergelijke ideeën te vuur en te zwaard - in deze geen verwijzing naar geweld, maar naar een bevlogen en meelevende instelling - bestreden worden.

Quote

Natuurlijk heeft alleen V. van der G. het noodlottige schot gelost

Het is zeer onpas en streidig me alle democratische beginselen om een verdachte met naam en toenaam aan te halen. Zolang hij niet veroordeeld is, is hij onschuldig! Daarnaast dien je de familie van de betrokken niet door het slijkt te halen omdat wat V.vd G. eventueel gedaan zou hebben.

Quote

Het klimaat voor Fortuyn-haat is wel gecreerd door zowel media als politici door het met grove bewoordingen verafschuwen van PF's gedachtegoed.

Naar mijn mening terecht. Inhoudelijk mankeert er - mijnsinziens - nogal wat aan. Daarnaast vind ik het nogal dubbel: Foruyn werd - tenminste dat stelt iedereen - vermoord omdat hij openlijk zei wat hij vond. Nu leg jij de schuld met mensen die het openlijk niet met Fortuyn eens waren. Dat is, de enige mannier om het politieke debat open en vrij te houden.

Argumenten als dat Fortuyn 'gedemoniseerd' zou zijn vind ik onzin: zijn tegenstanders waren kwa argumenten vaak minder op de man dan Fortuyn zelf.

Tot slot kan je een gewelddadige actie van een individu die handelt uit opgekropte woede en frustratie niet afschuiven op een open gesprekscultuur.

Quote

Ja, ik had LPF gestemd. En ik meen me te herrineren dat ook dat openlijk verklaren (lees: in de poll van DSC invullen)

Mag ik je er in dit verband op wijzen dat je dat NIET openlijk voor uitkwam. Sterker nog, toen ik je op de mens afvroeg of je inderdaad Lijst Fortuyn had gestemd, dat je zei:"Dat je dacht dat je de VVD had gestemd". Je ontkende het zelfs en was bang om er op dat moment met mij over in discussie te gaan.

Jezelf nu op de borst kloppen en zeggen van: ''Ik kwam er toen al voor uit'' is slap en stijdig met de werkelijkheid.

Quote

Wanneer iedereen - ook na deze week- eerlijk zijn mening mag geven, zonder daarop aangevallen te worden

Typisch een uitspraak van een Fortuyn-aanhanger: wanneer je wordt aangevallen is het niet op je persoon maar op de standpunten die je hebt. DIE - en niets anders - worden met argumenten bestreden. Daar is niets mis mee.

En wanneer het in de practijk moeilijk blijkt die afgeleide gedachten - het is altijd moeilijk de ideeën van anderen te verdedigen - overeind te houden, moet je niet de gene die er de vloer mee aanveegt, maar de verdediger - jijzelf dus in dit geval - de verwijten maken.

Quote

Een eerlijk man heeft blijkbaar geen recht van spreken meer.

Zeer zwakke retoriek. Een publieke figuur moet er altijd rekening mee houden dat met verkregen roem en status zeer heftige emoties kan los maken bij individuen. Dit heeft niet alleen politici, maar ook mensen als John Lennon het leven gekost. Zijn dood heeft mijnsziens dan ook vooral met zijn media benadering en weinig met zijn standpunten te maken. Daarnaast durf ik de stellig aan dat Fortuyn niet altijd riep wat hij zelf dacht, maar vooral wat hij dacht dat zijn potentieële kiezers wilden horen.

Quote

En probeer niet iedereen over 1 kam te scheren:
JA, er zijn aanhangers die geen idee van debateren nog de inhoudelijke standpunten van de LPF,
maar NEE, dat was niet het merendeel van de aanhang.

Sommigen onder hen weten hun keuze wel te beargumenteren.

Dat betwijfel ik ten zeerste: Daar is was zijn elctoraat niet naar. Veel van zijn standpunten hadden een hoog 'Café en verjaardagspartijtjes' gehalte. Getypeerd door veel geblaat en weinig wol. Fortuyn moest het hebben van z'n charisma, het schenen schoppen en de prikkelende uitspraken over allochtonen.
Dat heeft niets, maar dan ook niets met argumenten te maken. Voor mij maakte hij zich er - als gewezen Marxist en homosexueel (die sinds mensenheugenis zelf zeer veel gediscrimineerd worden) - niet echt geloofwaardig mee.



Quote

Originally posted by Sander
Maar misschien is dat wel wat mensen willen. Dan gebeurt er tenminste iets (wat een redenering). Of zouden ze allemaal te dom zijn om in te zien dat LPF niet samenhangend genoeg is om te regeren?

Hoe dan ook, ik zie niet hoe dit goed kan aflopen. Er wachten ons vrees ik zware tijden.

Sterker nog, als straks 27% (40 zetels) binnen de 2e kamer uit losgeslagen eenlingen zonder leider bestaat lijkt me dat rampzalige voor onze parlementaire democratie.

- Als ze in de regering tercht komen heb je het probleem dat als los zand zullen zorgen voor de onbestuurbaarheid van Nederland.

- Als ze in de oppostitie terecht komen zullen ze deze totaal ontwrichten, zittende partijen naar elkaar toejagen en de oppostie stuurloos achterlaten.

Dit heet in het politiek jargon een verlies-verlies situatie. Ik hoop - als ik m'n persoonlijk geloof nog niet verloren had, had ik het hier zelfs over bidden gehad - dat de meeste mensen wijzelijk zullen besluiten om niet op Lijst Fortuyn te stemmen.

Als ze een partij willen stemmen die kwa standpunten overeenkomt stem dan Leefbaar Nederland, daar zit tenminste een partij, een programma en een structuur achter. En stem anders CDA of VVD. De partijen waar Fortuyn wel mee had willen samenwerken.

Maar geen Lijst Fortuyn, daar krijg je hem echt niet mee terug.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-05-2002 16:12 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller