Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » HSB Bekerteam delft het onderspit tegen Novelty Destroyers
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

HSB Bekerteam delft het onderspit tegen Novelty Destroyers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op een koude winteravond reisden 4 DSCers af naar Rijswijk voor de halve finale van de HSB Beker. Tegenstander was het team van het Europees Patentbureau (EPO). Zij spelen heel toepasselijk onder de naam 'Novelty Destroyers'. Hulde aan Derk Dekker voor het opzetten hiervan! Plaats van handeling was in het sportcentrum van het EPO, na een strenge screening bij de poort...

Wij hadden gekozen om iedereen op een ander bord te zetten, dus zaten we in een soort tactische opstelling, ongeletterd evenredig van de rating. Achteraf bleek de tegenstander ongeveer dezelfde ratings te hebben, maar zij zaten dan weer wel op de normale volgorde,dus dat beloofde en spannendestrijd te worden!

Na een uur spelen zag ik het wel rooskleurig in; op alle borden stonden wij zo'n 20 minuten voor op de klok! Walter leek wwl aardig te staan, en hetzelfde gold voor Kees. Zijn tegenstander speelde een variant van het Gesloten Siciliaans die ik vroeger ook speelde, maar ik ben gestopt met het spelen daarvan soor het antwoord wat Kees op het bord bracht. Zelf kwam ik wel prettig uit de opening, mijn tegenstander leek op teveel verschillende gedachten te hinken en wellicht waar plannen die elkaar te halen. Tenslotte speelde Ted een of andere Siciliaan en had hij weinig tijd nodig, dus ik ging er vanuit dat hij zich op bekend terrein bevond.

De stelling van Walter bleek echter toch wat tegen te vallen. Hij stond zeker niet beter, en verloor ineens een kwaliteit. Helaas heb ik niet gezien of dat nu echt nodig was, of dat het een blunder was... Zijn tegenstandster maakte dit vakkundig af. Wellicht dat het meespeelde dat Walter graag op tijd weer naar huis kon?

Lang had ik echter het idee dat Ted dit zou gaan compenseren. Zijn tegenstander leek veel te opportunistisch materiaal te offeren. Wellicht dat ik echter spokenheb gezien, want zoals het ging werd Ted zijn novelty hardhandig destroyed. Misschien dat hier nog een leuk diagrammetje in zit, Ted?

Dus tja, ineens 2-0 achter, en dan moeten Kees en ondergetekende ineens allebei winnen om nog een kans te maken. Letterlijk een 'kans', want omdat Walter graag snel naar huis wilde, hadden we gekozen om te loten bij 2-2. Dit zat er echter niet echt in.

Kees had het onverwachts toch nog moeilijk gekregen, zijn tegenstander wist er nog iets van te maken. Hij voerde steeds de druk wat verder op, hetgeen uiteindelijk resulteerde in een pionwinst voor wit. Dat leek me misschien ook wel te winnen, maar toen kreeg hij ingefluisterd dat remise OK was. Wellicht dat hij mede daardoor besloot om zijn loper af te ruilen tegen het paard van Kees. Het resterende dame eindspel werd snel remise gegeven.

Ondergetekende was als laatste bezig, maar stond inmiddels overwegend. Nadat zwart wat plannen door elkaar had gehaald, kwam hij eigenlijk vrij snel in de knel. Ik won een pion. Dat was nog niet heel duidelijk, maar de dames en een setje torens werden geruild. Met een paar secure zetten kwam ik met mijn toren binnen, en toen dat meteen een tweede pion kostte, hield mijn tegenstander het voor gezien. Eindelijk weer eens een overtuigende overwinning, zonder tijdnood! Lekker!

Achteraf vroegen we ons nog af of het beter zou zijn gegaan in een normale volgorde. Maar ja, daar heb je allemaal niks aan. Dus moeten we gewoon constateren dat Novelty Destroyers terecht heeft gewonnen. Gefeliciteerd en succes in de finale!

 Novelty Destroyers2047-DSC Bekerteam20402 1/2 - 1 1/2
1Paula Craciun2074-Walter Anema20031 - 0
2Michel Debard2111-Kees van der Meer1984½-½
3Feike Liefrink2018-Martin Glimmerveen20460 - 1
4César Fernandes João1986-Ted Barendse21251 - 0

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Ted on 02-03-2018 at 09:31.

02-03-2018 00:38 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

12 maart 2018 DSC6 - Novelty Destroyers 1. Verschil in gemiddelde rating tussen beide teams bedraagt ongeveer 250 ELO.

This post has been edited 13 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 06-03-2018 at 13:04.

02-03-2018 10:49 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het dame-eindspel op bord 2, dat ontstond uit een stelling met D+L+pluspion tegen D+sterk Paard, zou gewonnen zijn geweest voor mijn tegenstander als hij uit eeuwig schaak op de eerste twee rijen had kunnen lopen.
Dat stuit echter op een grappig mat!

Ik was eerder bij het Europees Octrooibureau op bezoek geweest, voor uiteenlopende doeleinden. De medewerkers maakten op mij steeds een prettige indruk. Het was mijn eerste kennismaking met de schaakvereniging ervan, en ook die is bijzonder plezierig. Ze hebben bovendien sterke spelers, ook dat is een genoegen. Paula Craciun, bord 1, heeft de titel WFM; en het hele bekerteam speelt een lekkere partij.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by winfvdm on 05-03-2018 at 09:29.

02-03-2018 11:35 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Was inderdaad bekend terrein, waarin de witspeler naar eigen zeggen niet veel kon. En een offer op b5 leek (en was) incorrect, maar pas in de tram bedacht ik de (niet gespeelde) weerlegging. Nu gaf ik het stuk terug voor wat pionnen, maar mijn koning bleef daardoor wel in het midden. Was op zich geen probleem, als ik in een kritieke stelling de beste verdediging had gekozen. Wel gezien, andere gekozen. Die verloor onmiddelijk groot materiaal.

Dus: twee maal in kritieke stelling de beste zet gemist.
Maar daarnaast: mijn tegenstander speelde gewoon bijzonder ondernemend, en combineerde er lustig (en op hoog niveau) op los. Wat dat betreft een terechte overwinning.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

02-03-2018 14:26 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het zat allemaal even niet mee. Die kwaliteit moest er af, want een in mijn ogen verdwaald paard was samen met loper en toren heel sterk. Stellings(on-)geluk? Mijn oppo heeft het gewoon beter gezien.

05-03-2018 21:30 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller