Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Over een boer, een tractor en vier nutteloze paarden!
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Over een boer, een tractor en vier nutteloze paarden! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op de website van Promotie vond ik een fantastische schaakpuzzel (op 31 januari gepubliceerd): het 'tractorprobleem'; ik had het niet eerder gezien.

Wit speelt en wint:



Waarom tractor? Het zou gaan om een stelling uit de partij Akiba Rubenstein - Isidor Gunsberg uit het supertoernooi van Sint Petersburg 1914 [eindstand 1. Lasker (Duitsland) 13,5, 2. Capablanca (Cuba) 13, 3. Aljechin (Rusland) 10, 4. Tarrasch (Duitsland) 8,5, 5. Marshall (VS) 8].

In deze stelling zou wit (Rubinstein) opgegeven hebben: hij staat een stuk en een pion achter en 1. d8D is geen dreiging vanwege 1. ... Pf7+ en 2. ... Pxd8. Zwart dreigt met 1. ... e2 2. Lxe2 c4+ 3. Ke6 Pc5+ wits pion op d7 op te halen en zelf te promoveren met c3-c2-c1D.

Het verhaal wil dat een boer in Georgië zich niet kon verzoenen met het verlies van zijn idool Rubinstein, toen één van de sterkste spelers ter wereld. Niet Rubinstein maar genoemde Georgische boer is de held van dit verhaal. Deze verdiepte zich avond aan avond in de stelling. Toen het magnetische schaakbord ter wereld kwam, bevestigde hij zijn bordje met de diagramstelling op het dashboard van zijn tractor, waarmee hij dagelijks door de velden reed om zijn akkers te bewerken. Van lieverlee kreeg hij echt begrip van de stelling. En toen gebeurde het: hij vond een waterdichte winst voor zijn held Rubinstein, vanuit de stelling waarin deze opgegeven had. Het kostte de boer bijna zestig jaar van zijn leven; in 1974 had hij alles rond. Hij benaderde de plaatselijke onderwijzer om een brief op te stellen voor het gerenommeerde vakblad ‘64’, dat toentertijd onder leiding stond van de voormalige wereldkampioen Tigran Petrosjan. Er werd geen aandacht aan de brief besteed. “De post van amateurs bekijken we wel een keer als we het blad niet vol kunnen krijgen”, was zijn reactie. Dat was natuurlijk nooit het geval. Maar Petrosjan ging dood en zijn taak werd overgenomen door Anatoli Karpov, die zijn staf de opdracht gaf de oude post eens door te nemen. Dat gebeurde. Volgens het verhaal zou oud-wereldkampioen Misha Tal de brief van de Georgische boer geopend hebben, waarop de duffe stilte in het redactielokaal verbroken werd door diens onvervalste kreet: “Stop de persen!”. Tal kon zijn ogen niet geloven; dit was te mooi om waar te zijn. Wat had de Georgische boer ontdekt? Hoofdredacteur Karpov gaf opdracht ‘de man achter deze briljante vondst’ te interviewen. Een verslaggever werd naar het verre Georgië gestuurd. Hij kwam met lege handen naar huis: de boer was een paar dagen eerder overleden.

Terug naar de stelling: wit kan in 11 zetten afwikkelen naar de volgende stelling:



en hier kan zwart het mat met de loper niet vermijden; één loper wint het van vier paarden en een loper!!

Hoe dit in zijn werk gaat kan men lezen op svpromotie.nl of door te googelen naar tractorprobleem.

02-02-2018 12:04 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Prachtieg stelling, mooi verhaal, staat volgens mij in een van de boeken van Schaakkuriosa of Nieuwe Schaakkuriosa (van Tim Krabbe), maar ik sluit ook niet uit in een van de Bouwmeestertjes.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

02-02-2018 15:18 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik meen me te herinneren dat dit een stelling is van de Nederlandse componist Van Breukelen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 02-02-2018 at 17:58.

02-02-2018 17:57 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Ik meen me te herinneren dat dit een stelling is van de Nederlandse componist Van Breukelen.


Dat klopt. Een mooi verhaal moet je eigenijk niet stuk checken, maar de werkelijkheid lijkt toch een stuk minder romantisch.

De partij Rubinstein-Gunsberg verliep heel anders en werd door Rubinstein gewonnen. Wel wordt dit verhaal ook aangehaald in het commentaar bij die partij op chessgames.com. De studie zelf wordt vermeld op deze pagina over Van Breukelen en is in iets andere vorm ook gepubliceerd in het blad van ARVES en in Schakend Nederland van maart 1990.

Petrosian was lange tijd hoofdredacteur van '64'. En hij ging inderdaad dood, maar dat gebeurde in 1984. Zijn hoofdredacteurschap raakte hij al kwijt in 1977, want toen had hij iets veel ergers gedaan: hij had een kandidatenmatch verloren van dissident Kortsjnoi. Zijn opvolger was in eerste instantie niet Karpov, maar Yakov Neishtadt. Wel zat Karpov toen ineens in de redactie. Karpov nam het helemaal over in 1980, waar het blad overigens niet op vooruit ging. Of dit verhaal er ooit in heeft gestaan? Ik weet het niet, daarvoor is de stapel te groot en mijn Russisch te slecht.

02-02-2018 20:15 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

G.J. van Breukelen speelde in 1968-69 voor Utstud 1, tweede klas KNSB, en ik heb in dat jaar op nogal sukkelige wijze van hem verloren. Ik kwam terug van de bar en zag dat hij een zet gedaan had: hij had een stuk gezet op een veld waar ik het kon slaan. Hebbes!
Wat ik me niet realiseerde was, dat ik niet een stuk voor stond, maar dat hij op dat veld een stuk van mij geslagen had. Ik stond dus geen stuk voor, en kwam daar veel te laat achter ...
Ik meen dat Utstud later Paul Keres is geworden of daarin is opgegaan.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 03-02-2018 at 11:11.

03-02-2018 11:09 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat een fantastisch verhaal, Willem-Jan, dank voor het delen!
Bij het lezen denk je al: dat kan niet waar zijn, maar wat maakt het uit.

06-02-2018 10:10 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller