Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Rachid Schrik wint ook vierde avond Grand Prix Rapid
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Rachid Schrik wint ook vierde avond Grand Prix Rapid Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De vierde avond van het Grand Prix Rapid was net als de vorige ronde een prooi voor Rachid Schrik. Hij eindigde met 4½ uit 5 een half punt voor Tjomme Klop. In de B-groep werd de eerste plaats gedeeld door liefst 5 spelers. Arzhang Davazdahemami was op basis van onderling resultaat groepswinnaar

Kijk voor een uitgebreid verslag en de eindstand op de toernooisite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

23-02-2016 04:01 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uit de partij Hans Stam - W.J. van den Broek de partijstelling na wit's 15. Ph2:



Ik had hier de keus tussen een rustige voortzetting als 15. ... Kh7 (onder meer om de torens op g- en/of h-lijn te plaatsen; zwart staat iets beter) of het directere 15. ... f3. Ik speelde de laatste en na 16. Pxf3 (na gxf3 17. Pg6 is zwart's voordeel groter) Pxf3 17. gxf3 Pg6 speelde Hans 18. Kh2 (het is lastig betere zetten te vinden; bijvoorbeeld 18. bxc5 bxc5 19. Tb3 Ld7 20. Pb5 Tf6! en zwart staat ook erg goed). Na het gespeelde 18. Kh2 stond het als volgt:



Hier bekeek ik of het paard het best naar f4 of h4 kon springen. het antwoord is h4 omdat pion f3 in de praktijk onverdedigbaar is: 18. ... Ph4 19. Lg2 (Le2 Dd7) Dd7 en zwart's vorstin dringt binnen. Mijn computer vindt 19. f4 wit's beste kans maar dan volgt exf4 20. Lb2 g4!! 21. hxg4 f3 met de dreiging Le5 en mat - dit kan slechts met groot materiaalverlies voorkomen worden.

Terwijl ik dergelijke varianten aan het berekenen was schoot mij een (naar ik meende) geniale - en nog directere - weg naar de winst te binnen: 18. ... g4. Het punt is dat de zwarte dame nu versneld via h4 komt buurten. Te mooi om niet te spelen - Ph4 snel ter zijde gelegd (dergelijke aanpak is een voortdurende valkuil voor mij). De zet verdient echter een ? of op zijn best een ?! want hoewel zwart een stuk beter blijft staan is het bij het beste witte spel toch een stuk minder dan na Ph4.

Wit moest wel slaan: 19. fxg4 Lxg4 (of eerst Dh4 en dan Lxg4 - ik ben het vergeten) en deze loper kan niet geslagen worden: na zwart's Dxf2 verliest wit hebben en houden). Zwart stond beter en won snel toen wit de beste verdediging miste.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 24-02-2016 at 11:07.

23-02-2016 13:08 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller