Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC3 nipt onderuit tegen DD 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

DSC3 nipt onderuit tegen DD 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het duel tegen mede-koploper DD2 is nipt verloren door ons 3e team.

De staartborden haalden een mooie score van 3 uit 4, maar de topborden stelden daar helaas maar een halfje tegenover....

Hierdoor staan we momenteel gedeeld derde in 3G.

Als eerste was Hans op bord 2 uitgespeeld; hij pakte de opening met zwart verkeerd aan en kon na 21 zetten stukverlies incasseren. Ofwel een nul.

Op 1 leek Onno beter uit de opening te komen en dacht ik dat hij wel, op zijn bekende manier, de tegenstander langzaam maar zeker zou pletten. Zijn manoeuvres bleken toch geen winnend voordeel op te leveren en daar werd ergens in het middenspel de vrede getekend.

Op bord 6 speelde mijn buurman Pieter G. tegen (BNer) Alexander Munninghoff. Daar kwamen al snel tegengestelde rokades op het bord en rukte de h-pion van Pieter op naar h4, met een witte koning op h2. Wit had tegenspel via de f-lijn en dacht dat zijn Dame tegen Toren+Loper offer zou winnen voor hem. Dit bleek echter vies tegen te vallen voor hem. In plaats van op remise te spelen bleef wit op winst spelen en maakte Pieter daar handig gebruik van; er werd een tweede Dame gehaald en dat was einde partij.

Tussenstand van 1,5-1,5 dus.

Op 3 speelde Pieter B. een aardige partij met wit en dacht ik dat hij het betere van het spel had. Zijn partij kwam op een bepaald moment in een stroomversnelling (door tijdnood waarschijnlijk) waarbij hij het initiatief aan zijn tegenstander moest laten. Dit leidde tot veel materiaalverlies en, hoewel Pieter het nog probeerde, ook tot partijverlies.

Op het laatste bord speelde Jan-Pieter de Vries; hij verving Martin die dit weekend ging verhuizen. De opening met zwart was, volgens veel teamgenoten, geen gezicht&. Pionnen op h6,g6,f5 (geen e-pion meer) en de koning op f7. Volgens droidfish een score van +3,1 voor wit na een zet of 16. Wit dacht met een kwalwinst het karwei te kunnen klaren maar toen kwam JP juist in zijn spel. Het leverde hem een paar sterke verbonden vrijpionnen op die uiteindelijk niet te stoppen waren. Hij won dus en bracht daarmee de stand in evenwicht.

Roland had een partij die lange tijd op een remise leek af te stevenen. De dames werden vrij snel geruild en daarna gingen ook veel andere stukken van het bord. Zo ontstond een eindspel van Loper +4 pionnen vs Paard +4 pionnen. De loper domineerde echter het paard en ook de witte koning stond veel beter dan de zwarte monarch. Toen er zetdwang voor Roland ontstond moest hij een pion offeren. Dit bleek voldoende voor wit om het karwei af te maken.

Zo stond het dus plots 3,5-2,5 voor DD2.

Maar de stelling van Evert op 7 was veelbelovend. De opening was actief door hem opgezet en er leek een aantal veelbelovende combinaties in de stelling te zitten. Toch speelde Evert dit niet en ging hij redelijk solide verder. Dit leverde uiteindelijk pionwinst op. Er ontstond een gelijk lopereindspel met een pluspion dat hij had moeten winnen. Ik heb het niet goed kunnen volgen omdat ikzelf nog aan het spelen was, maar ik begreep bij een Italiaans restaurant na afloop, wel dat hij het heeft laten liggen.

Dus was het 4-3 en mijn stelling was niet al te best.

In de opening had mijn tegenstander, Onno van Dijk, met zwart licht voordeel verkregen en initiatief via de dame-vleugel. Dit leidde tot pionwinst en een stelling waarbij zijn e-pion een vrije doortocht leek te kunnen forceren. Toen hij ook nog een 2e pion buit maakte leek het verlies voor mij onafwendbaar. Toch kon ik, na de tijdnoodfase, profiteren van een foutje van zwart en een pione terug winnen. Zijn pluspion was een dubbelpion op de f-lijn. Het eindspel wat op een bepaald moment resteerde, was P+3 pionnen vs Paard + 4 pionnen. Dit was niet te winnen en aldus werd de vrede getekend.

4,5 - 3,5 voor de tegenstander dus.
Hierdoor staan we weer met beide benen op de grond.
De volgende ronde thuis tegen Goes moet worden gewonnen om aansluiting met de top te behouden.


DD 2 1991 DSC Delft 3 2023 4,5 3,5
1. Daniil Kolodkin 2085 Onno Verbaken 2101 0,5 - 0,5
2. FM Henk Happel 2129 Hans Stam 2088 1 0
3. Lukasz Korecki 2084 Pieter Buzing 2072 1 0
4. Vincent Oudewaal 2038 Roland ten Have 2055 1 0
5. Onno van Dijk 2029 Lucien van de Lisdonk 2037 0,5 - 0,5
6. Alexander Münninghoff 1921 Pieter Goossens 1909 0 1
7. Jan Willem Koelmans 1849 Evert vd Hooven 1977 0,5-0,5
8. Theo van Orsouw 1793 Jan-Pieter de Vries 1946 0 1

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 23-11-2014 at 14:40.

22-11-2014 23:54 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Foto's via de DD-site (ook van DD 1 - Arnhem 3,5 - 6,5)
https://plus.google.com/photos/107292286...CI3w3dXeo4S-hwE

23-11-2014 00:22 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hierbij het verslag van de tegenstander.


DD 2 wint op het nippertje van DSC3

Met Vincent als invaller voor Jos die op vakantie is, trad ons tweede aan tegen medekoploper DSC. Het werd een gedenkwaardige middag, omdat we het tweede, na de 4½-3½ overwinning terugvonden op de bovenste plaats. Dat is volgens mij nog niet eerder gebeurd. Daar blijven lijkt me moeilijk, maar voor voorlopig staan we er toch maar. Het was een spannende middag, voor spelers, toeschouwers en zeker voor ondergetekende.

Bord 1, Daniil met zwart, werd geconfronteerd met een bestrijdingswijze van de Siciliaan die je niet vaak tegenkomt. Maar hij liet zich niet van de wijs brengen, ontwikkelde zich rustig en verkreeg een gelijke stand. Weliswaar bleef zijn koning in het midden, maar wit, die veel tijd verbruikte, zag geen kans iets te bereiken. Remise!

Bord 2, Henk tegen oud DD-lid Hans Stam. Konings-Indisch, maar veel kan ik er niet over zeggen, behalve dat zwart het verkeerd aanpakte en door Henk keurig werd opgerold. Na 20 zetten was het voorbij.

Bord 3, Lukasz wilde graag met zwart spelen en er kwam uiteindelijk iets wat op het Hollands leek op het bord. Ook hier verbruikte de tegenstander veel tijd, maar op de hem eigen wijze bouwde Lukasz een kansrijke stelling op, die uiteindelijk 2 pionnen opleverde en winst!

Bord 4, Vincent werd geconfronteerd met het Frans. Zwart speelde een variant, die je niet vaak tegenkomt. Een snelle ontwikkeling van de witte loper maar c6. Een variant die ook door wijlen Otto Rost van Tonningen veel werd gespeeld. Vincent liet zich niet van de wijs brengen, kwam beter te staan en bezat het loperpaar. Maar dan begint het pas. Veel gemanoeuvreer aan beide kanten, maar in het resterende loper tegen paard eindspel stond Vincent duidelijk beter en won gemakkelijk.

Ja en dat betekende dus, dat we aan de vier eerste borden 3½ punt hadden gescoord. Iets dat ik in de verste verte niet had durven dromen&

De onderste vier borden moesten dus minimaal een punt inbrengen om de winst veilig te stellen. Naar de stand kijkend zag het er naar uit dat dit mogelijk was. Want aan bord 5 had Onno een pion gewonnen en had een vrijpion op de e-lijn. Hij wist zelfs nog een pion buit te maken en daarmee leek het pleit beslecht. Maar beide spelers waren ondertussen in grote tijdnood geraakt en het lukte wit een cruciale pion van zwart te heroveren. Er resteerde een eindspel met vier pionnen tegen drie op dezelfde vleugel, maar jammer genoeg had Onno een dubbelpion en werd het remise. Een gelijkspel hadden we dus binnen, maar misschien konden we nog ergens een halfje vandaan halen& al was dat niet makkelijk!

Ondertussen had Alexander aan bord 6 verloren. Volgens mij stond hij goed. Druk langs de f-lijn. Maar toen hij besloot tot een dameoffer tegen toren en loper ging het mis. De computer zal moeten uitwijzen of er nog remise uit te peuteren was, maar Alexander was te optimistisch en verloor.

Ook Theo verloor aan bord 8. Hij stond overweldigend en won een kwaliteit. Daarna ging het langzaam bergafwaarts. Zijn tegenstander vond de juiste zetten en kreeg twee verbonden vrijpionnen die uiteindelijk de partij beslisten.

Op Jan Willem rustte toen de zware taak de partij remise the houden. Zijn tegenstander had in een lopereindspel een pion meer. Maar eindspelen zijn moeilijk en het lukte wit niet het juiste plan te vinden& en zo wonnen we deze wedstrijd nipt.

Dit betekent zes uit drie en we gaan door!

Theo van Vorselen

24-11-2014 09:32 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En de partij Munninghoff-Goossesn door de bril van wit.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

02-12-2014 14:32 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vraag me sterk af of de opmerking van de witspeler na de 10e zet klopt. Ogenschijnlijk staan alle witte stukken passief en is de witte koning toch lichtelijk in gevaar. Wellicht dat zwart wel alle schepen achter zich moet verbranden (dit deed Pieter niet), door bijvoorbeeld een offer op g4. Dat de aanval niks voorstelt lijkt mij dus voorbarig. Wat denken anderen?

Een ander idee kan zijn om te ruilen op g4 en dan met Lf6 de loper te ruilen. Vervolgens lijkt zwart lichtelijk betere stukken te hebben en wat hoop over de zwarte velden. Toch?

02-12-2014 18:20 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb aardig wat ervaring met dit soort stellingen. Een offer op g4 is natuurlijk altijd het overwegen waard maar voorlopig niet goed (Lxg4 hxg4 Dxg4 Lh3 en de zwarte dame gaat verloren). Dit moet dus worden voorbereid en hiertoe is het gespeelde 11. ... f5 het meest geëigend. Ik betwijfel of na 12. f3 het door Münninghoff aangegeven Pf6 echt beter is (13. Lg5 en 14. Pd5 na waarna het ongeveer gelijk staat); 12. ... f4 is te overwegen. Zoals het liep (12. ... fxg4 13. fxg4 Pf6) heeft wit in elk geval geen problemen - 14. Lg5 Tdf8 15. Pd5 zou nu ook een goede voortzetting zijn geweest. Daarop was 15. ... Pxg4 een optie maar wit kan het matrisico secuur opvangen en staat dan beter.

Het andere idee van Martin (om te ruilen op g4 en dan Lf6 te spelen) begrijp ik niet - op welke zet?

03-12-2014 11:23 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller