Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC 3 wint alweer
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC 3 wint alweer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 3e achttal heeft ook in de 6e ronde gewonnen. Promotie werd in Zoetermeer nipt verslagen: 4,5 - 3,5.
Winst was er voor Lucien, Roland en Hans Segers. Remise voor Anna-Maja, Onno en Henrik. Verlies voor Hans Stam en Ivar.
Handhaving lijkt daarmee vrijwel zeker.

We kwamen eerst op een 2-1 achterstand.

Hans Stam verloor van Bannink, hun sterkste speler die op 3 was geposteerd. Was hij bang voor onze Anna-Maja?!
Of durfde hij het niet tegen Onno op te nemen? Knipoog
De opening verliep beter voor Bannink dan voor Hans; ik begreep dat er een huisvariant van de tegenstander op het bord verscheen die hem materieel voordeel opleverde. Het leek er nog even op dat Hans een winnende aanval als compensatie voor het materiaal kon verkrijgen, maar helaas was het de schijn die bedriegt. Een nul.

Ivar op 4 kwam minder uit de opening, was mijn idee en verbruikte ook weer heel veel tijd. Toen de stelling waarschijnlijk al veel slechter (verloren ?) was ging hij door zijn vlag; en dat ondanks de increment van 30 sec. per zet.
Het bleek uiteindelijk voor het teamresultaat niet erg te zijn, gelukkig.

Op 8 won Hans Segers vrij soepel zijn partij. Hij zette een aanval met zwart via de koningsvleugel op die uiteindelijk doorsloeg.

Een 2-1 achterstand dus.
Maar onze tactiek voor deze wedstrijd was gebaseerd op de onderste vier borden. Daar moesten de (winnende) punten vandaan komen.
Aldus geschiedde....

Roland kwam minder uit de opening, gooide er een pion tegenaan en later nog een voor wat vage kansen op de witte koning. Ik heb het idee dat wit niet alert genoeg reageerde en uiteindelijk zijn koning moest laten lopen van c1-d2-e3-f4. En dat met nog elk een D, 2T en een handvol pionnen op het bord....
Ook op f4 stond deze niet veilig en toen wist Roland een fraai matnet te vlechten. Winst voor ons dus.

Op 2 had Onno remise gespeeld al weet ik niet precies hoe die tot stand kwam. Ik begreep dat er niet op het scherpst van de snede gespeeld was en dat een gelijkspel terecht was.

Het stond toen 2,5-2,5. Maar de borden bij Henrik en Lucien zagen er veelbelovend uit en ook de stelling van Anna-Maja leek me houdbaar.

Henrik was de opening (optisch) beter uitgekomen dan zijn tegenstander en had wat stukken op de zwarte koning gericht. Toch bleek dit verdedigbaar en had Henrik een pion minder met geen compensatie. Hij wist echter handig naar een ongelijk loper-eindspel af te wikkelen en de remise verscheen al snel op het uitslagformulier.

Nu moest Lucien zijn partij nog wel zien te winnen. De opening was licht beter voor hem en een paar onnauwkeurige zetten van zwart werden hardhandig door hem afgestraft. Op een bepaald moment stonden de stukken van van den Bergh dusdanig verdedigend opgesteld dat ze bijna geen goede velden meer konden bezetten. Zwart besloot om zijn paard een paar keer van f8 naar h7 te laten springen terwijl Lucien zijn stukken in stelling bracht voor een 'killing' aanval op de zwarte koning. Alleen ten koste van een kwal en een paar pionnen werd mat voorkomen. Uiteindelijk zag zwart het nutteloze van verder spelen in en gaf hij op.

Het stond toen 4-3 voor ons en nu hing alles van Anna-Maja op bord 1 af!
Zij had de opening volgens mij beter gespeeld dan zwart maar had er niet van kunnen profiteren. Waar het nu mis ging voor haar weet ik niet maar ze was in een eindspel van K+P+pi vs K+P+2pi beland. Een erg lastig eindspel waarbij het er lange tijd naar uitzag dat ze niet beide pionnen van promoveren af zou weten te houden.
Toch miste zwart een of meer kansen op winst en kon het belangrijke halfje door DSC3 worden toegejuicht!

Een belangrijke winst op Promotie die ons op een veilige plek 5 houdt.

Na afloop was het weer gezellig toeven bij een lokale Griek. De sfeer werd er alleen maar beter op toen bleek dat ook het 1e en 2e alweer hadden gewonnen.
Net als een paar weken geleden: weer 1-2-3 winst! Draaiend hoofd

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 09-03-2014 at 14:46.

08-03-2014 21:45 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
richard oranje
actief forumlid


geregistreerd: 09-03-2014
aantal berichten: 54

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

klasse mannen en meisje
Ja!

09-03-2014 19:45 richard oranje is offline Send an Email to richard oranje Search for Posts by richard oranje Add richard oranje to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

T Promotie 2000 DSC Delft 3 2015 3½ 4½
1. Henk Noordhoek 1981 Anna-Maja Kazarian 2058 ½ ½
2. Paul van der Werve Onno Verbaken 2090 ½ ½
3. FM Bernard Bannink 2219 Hans Stam 2102 1 0
4. Ben Ahlers 2053 Ivar de Hoogt 1992 1 0
5. Jan van den Bergh 1962 Lucien van de Lisdonk 2031 0 1
6. Sjaak Sibbing 1965 Roland ten Have 2004 0 1
7. Nico Peerdeman 1907 Henrik Tamerus 1871 ½ ½
8. Manuel Nepveu 1911 Hans Segers 1970 0 1

09-03-2014 21:09 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
richard oranje
actief forumlid


geregistreerd: 09-03-2014
aantal berichten: 54

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

die bannink kan best in DSC4

09-03-2014 21:54 richard oranje is offline Send an Email to richard oranje Search for Posts by richard oranje Add richard oranje to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by richard oranje
die bannink kan best in DSC4


Nee, nee, geen winnende spelers in DSC4! We zouden de schok niet te boven komen.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-03-2014 00:24 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller