Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » DSC laat kansen liggen in Leiderdorp
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC laat kansen liggen in Leiderdorp Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC nam deel aan de Challenger-serie die Leiderdorp organiseert. De thuisploeg won met 5-3, maar DSC was zeker niet kansloos.

De schaakclub Leiderdorp nodigt ieder jaar een achttal team uit de regio uit om tegen haar eerste-teamspelers te spelen. Leiderdorp 1 speelt promotieklasse in de Leidse bond en heeft een gemiddelde rating van ruim boven de 1900. De uitgenodigde teams spelen promotieklasse of derde klasse KNSB.

DSC kwam op met 5 derde-teamspelers, en drie "invallers". De start was voortvarend. De meeste openingen leken voorspoedig te verlopen.

Als eerste was Henrik klaar. Hij stond iets beter, maar de ontstane stelling bood voor beide partijen te weinig aanknopingspunten. Corniel stond ondertussen aan bord zeven gewonnen. Hij offerde twee torens tegen een dame, had lastig gepend paard op f1, maar een geweldig sterke vrijpion op d6. Helaas miste hij even later een schaakje en ging daarna kopje onder.

Teun stond op dat moment twee pionnen voor, Martin en Patrick stonden prettig en Arno had een drukstelling. Maar alle voordeeltjes leken te verdampen. Patrick miste een sterke tussenzet waarna zijn tegenstander uiteindelijk een dame in de witte stelling kreeg en daarmee eeuwig schaak forceerde. Teun verloor een kwaliteit maar had nog steeds spel. En Arno dacht te profiteren van een foutje van zijn tegenstander, maar speelde na de combinatie net de verkeerde damezet. In plaats van een gewonnen stelling had zijn tegenstander een niet te voorkomen matdreiging. Gelukkig kon Arno nog vluchten in eeuwig schaak.

Bij Willem-Jan was het ook mis gegaan. Nadat hij in het middenspel een paardinslag had gemist stond hij twee pionnen achter. Er kwam echter een eindspel op het bord waarin hij een veel actievere toren had. Er waren wellicht remise-kansen, maar hij wist ze niet te vinden.

Ook bij Matthijs ging het mis. Zijn tegenstander speelde het ongelijke loper-eindspel sterk, maar ook daar leken remise-kansen te zijn gemist.

Gelukkig redde Teun voor DSC de eer. Hij stond weliswaar een kwaliteit achter tegen een paar pionnen, maar hij had twee ver-opgerukte vrijpionnen. Toen zijn tegenstander met nog luttele seconden op de klok ook nog eens materiaal wegblunderde kon definitief het eerste volle punt voor DSC worden genoteerd.

Het laatste halfje van Martin was voor de statistieken. Zijn voordeel was ondertussen verdwenen, en met weinig tijd resterend en een ongeveer gelijke stelling werd de vrede getekend.

DSC verloor de wedstrijd dus met 5-3, en daardoor blijft Leiderdorp ongeslagen. Maar tegen dit sterkere team was DSC zeker niet kansloos.

De persoonlijke uitslagen:
code:

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

03-12-2003 02:33 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het spijt me echt, het wat te treurig voor woorden. Ik had natuurlijk moeten winnen... Huil 2 Huil Huil 2

En mijn compu riep natuurlijk heel hard: +5.30 en ik zag dat natuurlijk weer niet. Toen nog een keertje dat ik het miste. Een naar schaakje besliste de partij. Ik kan ook helemaal niks. Nee! Huil 2 Nee!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-12-2003 14:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mja als ik niet 8 zetten in die gigantische tijdnood was gekomen had ik dat kwaliteit wel kunnen behouden denk ik. Maar goed ik was al lang blij dat ik de tijdcontrole haalde, dus...

En daarna weliswaar 4 tegen 2 pionnen. Maar met ieder Dame en toren, was het toch erg lastig. Eeuwig schaak met behoorlijke ruimte voor blunders zat er in, of 1 a 2 van mijn pionnen waren op te ruimen, dus remise was terecht.

Bovendien hadden ze me in Leiderdorp (daar speel ik zelf, naast DSC) wellicht een beetje boos aangekeken, dus remise vond ik niet heel vervelend....

04-12-2003 00:36 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Bovendien hadden ze me in Leiderdorp (daar speel ik zelf, naast DSC) wellicht een beetje boos aangekeken (..)

DAT is toch geen geldig argument lijkt me. Tevreden Grijns Tevreden Iedereen wil - nu ja, Steven van der Weele en Arno uitgezonderd Knipoog Tong Knipoog - altijd winnen? Ik ken een oudlid van DSC die niiet tegen z'n andere club wilde spelen, omdat ie niet van zijn clubgenoten wilde winnen [wat ie met die instelling deed tijdens de interne competitie weet ik niet] maar schijnbaar wilde je wel tegen ze schaken, maar niet van ze winnen? Verward Geschokt Verward

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-12-2003 00:42 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jongens, jammer maar helaas, het is niet anders, maar toch ben ik trots op jullie: Leiderdorp is een sterk team, en zolang er maar tot op het einde gestreden wordt, vind ik het allang mooi.
Nu Schaakmat nog voor de bijl doen gaan, en wie weet zit er een verrassing in tegen Promotie 2!

Jullie trouwste supporter.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

04-12-2003 01:10 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Quote

Originally posted by Martin
Bovendien hadden ze me in Leiderdorp (daar speel ik zelf, naast DSC) wellicht een beetje boos aangekeken (..)

DAT is toch geen geldig argument lijkt me. Tevreden Grijns Tevreden Iedereen wil - nu ja, Steven van der Weele en Arno uitgezonderd Knipoog Tong Knipoog - altijd winnen? Ik ken een oudlid van DSC die niiet tegen z'n andere club wilde spelen, omdat ie niet van zijn clubgenoten wilde winnen [wat ie met die instelling deed tijdens de interne competitie weet ik niet] maar schijnbaar wilde je wel tegen ze schaken, maar niet van ze winnen? Verward Geschokt Verward


Jep, als ik had MOETEN winnen, had ik het gedaan. Maar was ik er blij mee geweest? ...
Dus dat ik remise kon nemen vond ik niet heel erg.

04-12-2003 11:36 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

He dat had ik eerder moeten weten: Martin jij MOET al je volgende externe partijen winnen! Zo, en nu geen duffe remise meer.... Lach Draaiend hoofd Lach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-12-2003 15:37 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Natuurlijk alleen als het kan. En dat was me afgelopen week niet gelukt omdat ik wat onhandig met mn tijd was omgegaan.

08-12-2003 20:49 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller