Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC1 eervol ten onder bij rentree in eerste klasse
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

DSC1 eervol ten onder bij rentree in eerste klasse Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na het kampioenschap van vorig jaar kon DSC1 na een paar jaar zijn rentree vieren in de eerste klasse. Dit betekent twee borden extra, want teams van 10 personen. Nu hadden we de afgelopen jaren gelukkig een ruim team, dus dit konden we intern opvangen. Ondergetekende keert terug in DSC1 en het vertrek van Bram (wederom op avontuur in het buitenland) kon opgevangen worden met de versterking door Sten Goes, al een bekend gezicht op de clubavond, het afgelopen jaar.

De eerste wedstrijd was tegen subtopper Zukertort uit Amstelveen, een team wat recent al een paar keer tweede is geeindigd in de 1e klasse, maar nu wat verversing gekregen had uit de eigen "jeugdopleiding", in de personen van jeugdtalenten Hing Ting Lai (2266) en Tjark Vos (2106). De jeugd heeft de toekomst, dus wij waren gewaarschuwd.

Voeg daarbij toe dat puur toevallig onze twee op papier sterkste spelers (Matthieu en Joram) deze keer verhinderd worden, dus op voorhand was er vandaag een beklimming van de buitencategorie.

Ondergetekende had al een half jaar nauwelijks gespeeld en dus had ik een groot deel van mijn aandacht voor mijn partij nodig. Zonder al teveel succes, maar dat terzijde. Ik heb dus een en ander gemist, maar een poging per bord:

De topscorer van het vorig seizoen, Sebastiaan, nam plaats aan bord 1. Hiervan heb ik weinig gezien, maar hij was als een van de eerste klaar, dus ik vermoed dat hij op waarde geklopt is.

Aan bord 2 speelde Lisa en zij was - ook in de eerste klasse - als laatste bezig. Halverwege dacht ik dat er weinig aan de hand was, maar er ging ergens een pion verloren, hetgeen in een verloren eindspel resulteerde. Op dit niveau is dat ook vaak een nul, zo bleek. Hier kom ik later nog op terug...

Aan bord 3 debuteerde aldus Sten. Hij kwam in een opening die hij naar eigen zeggen toevallig al eens op het bord had, kort geleden. Hij speelde dit handiger dan zijn ervaren tegenstander en kwam overwegend te staan. Net op het moment dat Jelmer Sminia wat tegenspel leek te krijgen sloeg Sten toe met materiaalwinst. En daarmee de partij. Een echte spits scoort bij zijn debuut, Lucien merkte op dat ik zoiets al eerder schreef. Bij deze mijn stokpaardje, dus Glimlach

Op bord 4 werd gespeeld door Smaranda, tegen Hing Ting Lai. De beginfase heb ik wederom totaal gemist, maar uiteindelijk resulteerde er een eindspel met een loper voor Smaranda tegen een paard en pionnen op beide vleugels. Dit leek gewonnen en in de partij kon Smaranda ook ergens winnen door de laatste pion van zwart te slaan. Ze was echter gefixeerd op promotie van haar eigen pion en miste deze kans. De promotie van de pion (randpion van de verkeerde kleur) ging echter net niet door, dit werd goed verdedigd, ondanks het teruglopen van de klok. Aldus net remise. Jammer, maar een goede partij denk ik.

Talitha speelde aan bord 5. Na de opening mocht ze tevreden zijn en toen ik vroeg hoe ze stond, was ze inderdaad ook tevreden. Er volgde een scherpe partij, waar haar stukken telkens op de goede velden leken te staan, naar eigen zeggen. Dan zijn de tactics vaak ook in je voordeel en zo wist Talitha een overtuigende overwinning te boeken op een sterke tegenstander. Een mooie opsteker, zeker na een voor haar matig vorig seizoen. Ik hoop dat er meer van deze scalpen volgen!

Martine speelde aan bord 6 en was niet geheel fit. Aangezien het blik invallers al ad fundum was (hét nadeel van 4 KNSB-teams), was het devies dat als er nog iemand ziek zou worden, dat desnoods het bord maar ondergekotst moest worden. Gelukkig was dit niet nodig, Martine had zelfs trek in chocoladepepernoten ;-)
De partij was het net niet. Ik geloof dat ze na langdurige druk ergens omviel. Geen schande natuurlijk.

Ondergetekende volgde aan bord 7. Nog enigzins roestig zijnde werd er vrij veel tijd gebruikt, maar geen slechte partij afgeleverd. De tegenstander had echter meer gezien en strafte een wat minder plan eigen zeer voortvarend af. Na een lange geforceerde ruil ging er een pion verloren, waarna de eindspelen eigenlijk allemaal verloren gingen. Verloren van een betere tegenstander.

Daarnaat speelde Jan-Pieter aan bord 8. Hij speelde een aardige partij tegen de sterker geachte Lody Kuling. Totdat het richting eindspel ging, naar verluidt de specialiteit van Kuling. Hij ging er goed voor zitten, maar JP wist in - volgens mij - verloren stelling een halfje te redden middels een stukoffer, waarna ook hier de verkeerde randpion op het bord verscheen. Zo zie je maar, ook in de eerste klasse gaan weleens halfjes over de toonbank, ook tegen spelers in hun eigen specialiteit.

Aan bord 9 speelde de invaller, Mark Breton. Niet iedereen vind het leuk om tegen iemand te spelen met 700 rating meer. Zo niet Mark, hij trok enthousiast ten strijde. Al na een paar zetten had hij verkeerd gedaan, zo meldde hij, maar toen ik ging kijken hoeveel hij achter stond, bleek dat reuze mee te vallen. Daarna ging hij zijn tijd volgens mij beter gebruiken en bood hij best redelijk partij. Uiteraard bleek zijn tegenstander, maar niet voordat Mark kans gezien had remise aan te bieden, tot enige hilariteit bij zijn teamgenoten Glimlach

Tot slot, speelde Bram zijn afscheidswedstrijd (voorlopig, tenminste) aan bord 10. Hij speelde sterk, net als de laatste weken en pakte het initiatief. In recordtijd werd tegenstander Tjark Vos opgebracht, al moest hij een gevaarlijke schwindel van deze tegenstander nog wel afslaan met een soort van dameoffer.

 DSC12058-Zukertort Amstelveen22264 - 6
1Sebastiaan Smits2170-FM Stan van Gisbergen23240 - 1
2Lisa Hortensius2135-Fitzgerald Krudde22910 - 1
3Sten Goes2216-Jelmer Sminia22421 - 0
4WIM Ioana-Smaranda Padurariu2190-Hing Ting Lai2266½-½
5Talitha Munnik1980-Florian Jacobs21821 - 0
6Martine Middelveld2145-FM Sander Los22630 - 1
7Martin Glimmerveen2079-Christopher Brookes21040 - 1
8Jan-Pieter Vos2014-Lody Kuling2251½-½
9Mark Breton1512-FM Sybolt Strating22270 - 1
10Bram van der Velden2140-Tjark Vos21061 - 0



Ondanks de (ingecalculeerde) nederlaag was het een mooie en gezellige dag! Niet op de laatste plaats gezien het feit dat er goede strijd geleverd was en behoorlijk goed geschaakt door het eerste. Maar ook de resultaten voor de andere teams en de sfeer daarbij was goed. Gezien ook het feit dat een aantal Zukertorters mee uit eten gingen.

Aanvulligen en verbeteringen op dit verslagje zijn meer dan welkom!

22-09-2013 02:00 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ondanks een nederlaag tegen een sterke tegenstander zijn er genoeg positieve aanknopingspunten. Als we zo blijven spelen, moet handhaving geen probleem zijn, zeker niet als Joram en Matthieu er de volgende ronde weer bij zijn. Veel dank aan Mark voor het invallen! Nog even een partijfragmentje:

22-09-2013 08:54 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zou sybolt strating nu wel doorhebben hoe underrated mark is ? Overigens speelt mark veel beter dan zijn rating aangeeft. Komt vanzelf goed met voldoende partijen.

22-09-2013 14:09 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Fijn verslag, Martin! Dank.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

22-09-2013 17:31 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hier het verslag vanuit Amstelveens perspectief:

A1 wint met 6-4 van DSC Delft (door Dirk Goes)

Rond 12:45 betrad ik als toerist de fraaie speelzaal van het Delftse Denksportcentrum. Nog geen minuut later zag ik mezelf met een heuse officiële taak opgezadeld toen ik door debuterend teamleider Lody Kuling als vrijwilliger werd aangewezen om een stukje voor de website te schrijven, en omdat ik zo gauw geen nee kon zeggen zit u dit nu te lezen. Vooruit dan maar weer ....

In deze wedstrijd was Zukertort het te kloppen team. DSC, vorig seizoen gepromoveerd uit de tweede klasse, miste haar op papier twee sterkste spelers en mede hierom liepen de gemiddelde ratings (2058 voor DSC en 2226 voor Zukertort) nogal fors uiteen. Dat verschil werd overigens voornamelijk veroorzaakt door de tegenstander van Sybolt Strating, die met zijn rating van 1512 op de een of andere manier een ratingverschil van dik 700 punten moest zien te overbruggen. Ga er maar aan staan!

De eerste uren van een competitiewedstrijd zijn voor een scribent nog goed vol te houden. Af en toe eens kijken hoe het staat, constateren dat er nog van alles kan gebeuren en maar weer verder werken aan de stapel ongelezen kranten. Om 14:45 rolde de eerste uitslag binnen en die bleek een tegenvaller. In een Nimzo-Indiër had Tjark Vos met zijn c-pion op d4 geslagen en daarmee het doodvonnis voor zijn pion op d6 bezegeld. Een paar zetten later dacht hij zijn tegenstander met een fraaie schwindel te hebben gehingtingd, maar helaas bleek daar toch een lek in te zitten: 1-0 achter. Maar geen nood, want Christopher Brookes kwam al snel met de gelijkmaker aangewandeld. Na pionwinst was de rest een kwestie van ruim aanwezige techniek: 1-1.

Het duurde een tijdje voordat de volgende uitslag kon worden genoteerd, maar daarna volgden de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. Sander Los bracht ons op voorsprong (van zijn stelling herinner ik me een onaantastbaar paard op c5), die door Stan van Gisbergen na stukwinst werd vergroot. Daarna moesten wat tegenvallers worden verwerkt toen Florian ik-zie-niets-meer-de-laatste-tijd Jacobs zijn nederlaag tegen de in Zukertort-kringen niet onbekende Talitha Munnik kwam melden en ook Jelmer Sminia werkte het niet bol tegen Sten, de sterkste aller Goezen. Het zou toch wel reg komen allemaal? Gelukkig toonde Sybolt zich een zekerheidje, tussenstand 4-3 voor ons.

Dat zag er veelbelovend uit, want in de drie resterende partijen leken er nog aardig wat punten in het vat te zitten. Lody had een in hogere zin gewonnen stelling, bij Hing Ting Lai leek remise de meest waarschijnlijke uitslag en Fitzgerald Krudde stond een gezonde pion voor. Het liep niet helemaal zoals gepland. Lody kwam niet verder dan remise (goed, een plusremise, maar ook die tellen maar voor een half punt) toen hij het verkeerde promotieveld bleek te hebben overgehouden. Niet voor het eerst (eerder deed ik dat eind vorige eeuw) beveel ik hem de strenge tucht aan! Bij Hing Ting werd het inderdaad remise, maar daar ging zo het een en ander aan vooraf. Op de 41e zet miste hij een kans op onmiddellijk handen schudden. Vanuit de diagramstand, na 41. .... f5+; 42. gxf5 Pxf4; 43. Kxf4 exf5; 44. Kxf5 Kd7 gaat de zwarte koning de hoek in om er pas na succesvol afronden van de vredesbesprekingen uit te komen. Hing Ting zag dit thema een paar zetten te laat, speelde 41. .... Kd7 en kreeg na 42. Lb4 Pc7; 43. g5 een zware pijp te roken. Bijkomend probleem was dat hij voortdurend in zware tijdnood zat en de 30 seconden increment per zet hard nodig had, terwijl zijn tegenstandster (de Roemeense WIM Smaranda Padurariu, de vriendin van Jan Smeets) de beschikking had over zon minuut of 20. Terwijl een aanzwellend aantal toeschouwers de stelling dat schaken geen kijksport is glorieus weerlegde, ontspon zich een heroïsch gevecht, waarbij het voor Smaranda aanzienlijk makkelijker was te winnen dan voor Hing Ting om de zaak te keepen. Uiteindelijk werd het dan toch remise nadat de witspeelster verschillende mogelijkheden om tot winst te komen aan zich voorbij had laten gaan. Ik moet aannemen dat zij later op de avond door haar grootmeesterlijke vriend zwaar is gekapitteld om het missen van zoveel kansen!

Goed, stand nu 5-4 voor ons, en aan Fitzgerald de eer om de wedstrijd te beslissen. Hij ging het eindspel in met een pluspion en verzilverde zijn fraaie stelling met verve, waarmee de 6-4 eindstand is verklaard. Recapitulerend: een mooie uitslag tegen een sympathieke tegenstander.

22-09-2013 19:53 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vond het nieuwe speeltempo overigens heerlijk. Ik werd wat meer gedwongen mijn intuitie te volgen (dus ipv 40 minuten over een slechte zet nu maar 10 of 20 minuten) en situaties waarin je 25 zetten in 3 minuten moet doen zijn ook verleden tijd. :-)

Voor wedstrijdleiders zal het saai worden. Over een paar wedstrijden (wanneer iedereen de klokken feiloos kan instellen) hoeven zij eigenlijk alleen nog maar een handtekening te zetten (noteren blijft verplicht en 'lastige' claims zijn van de baan). Ook vermoed ik dat er minder remises na consultatie van de teamleiders gaan komen, maar dat stellingen eerder worden uitgespeeld. Misschien dat teamleiders wel wat meer actief gaan adviseren om remise aan te bieden.

23-09-2013 08:55 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

"wanneer iedereen de klokken feiloos kan instellen, schrijft jpfox".
De meeste leden van DSC kunnen het simpele speeltempo niet eens instellen.
Sterker nog, ze kunnen de digitale klok helemaal niet instellen.
"noteren blijft verplicht" schrijft jpfox, dus zijn de arbiters eigenlijk overbodig.
Maar duidelijk en correct noteren is niet verplicht.
Dus blijft de arbiter nog steeds nodig.
Dus zien we Rens ter Veen nog vaak op de club als arbiter.

__________________
Mopper

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Van Dop on 24-09-2013 at 01:36.

24-09-2013 01:35 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller