Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Kasparov - Fritz
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Kasparov - Fritz Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De match tussen deze 2 is alweer afgelopen (uitslag is 2-2) maar vooral de analyse van partij 3, die kasparov won is toch bijzonder vermakelijk--> http://www.x3dchess.com/news/analysis/k...fritzgame3.htm
Komt er een beetje op neer dat je een positie neerzet waarbij de computer niet in staat is om een plan te bedenken (te veel zetten vooruit) en dus kan de ander alle stukken herpositioneren voor een winnende aanval.
Het ligt allemaal natuurlijk wat genuanceerder dan ik het stel maar toch, een leuke overwinning van mens (?) op computer!

20-11-2003 17:34 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vond de 3e partij zeer overtuigend een overwinning voor menselijk schaak. Voor een gewone amateur schaker was het na een zet of 12 al volledig duidelijk waar kasparov mee bezig was en waarom. Zeker als je snel door de partij heen bladert valt de eigenlijk betrekkelijk eenvoudige aanpak van Kasparov op. Dit is hoe je een computer moet aanpakken!

Natuurlijk is dit helemaal niet Kasparovs stijl, en ik stel me zo voor dat zonder verlies in de 2e ronde hij het nooit zo aangepakt zou hebben. Natuurlijk was verlies in de 2e partij eigenlijk vooral te wijten aan Kasparovs grove blunder, en niet eens zo zeer het tactische karakter van de stelling. Nog steeds vind ik het onbegrijpelijk dat een wereldkampioen zoiets mist. Zou het iets te maken gehad hebben met die vage 3D bril die hij moet dragen? Lijkt me persoonlijk in elk geval geen prettige manier om te schaken.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

20-11-2003 18:34 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die blunder in partij 2 was triest, maar eigenlijk had Fritz die partij erg goed gespeeld. Jammer dat de computer de verkeerde keuze maakte op de damevleugel, maar Kasparov kon niet zoveel, toch? Dat was de reden voor zijn tijdnood.
De derde partij was inderdaad vermakelijk, omdat ik Kasparov nog nooit zoveel zetten heb zien doen om er voor te zorgen dat elke tactische mogelijkheid uit de stelling was. Mooie stelling ook, met al die stukken op de zwarte diagonalen. En een mooie handmatige lange rokade Knipoog Het absurde was dat de evaluaties van mijn meelopende engines nooit een voordeel voor wit zagen. SuperFritz kennelijk ook niet, en de mensen achter de computer hebben hem dus maar uit zijn lijden verlost door op te geven. Ik denk dat het ding nu nog steeds niet weet waarom hij - zij, het - verloren heeft Tong.
In de vierde partij had ik graag het dame-offer gezien met Pxf4, al zal dat tegen de computer te riskant zijn - maar wel leerzaam Glimlach.
Ik was eigenlijk alleen teleurgesteld over partij 1. Kasparov zou die partij gewonnen hebben, denk ik, als dat e(e)uwig schaak er niet alsnog ingeslopen was. Dat pionnetje op a2 was dan wel lange tijd niet giftig, maar toch wel goed voor tijdelijke constipatie... Een computer zal echter op het moment dat het kan meteen dat ding eraf rammen - en in combinatie met de mogelijkheid van Txb2! bracht dat tegenkansen met zich mee die de computer eigenlijk niet verdiend had.
Al met al een leuke match, maar volgende keer graag een winnaar! Al die gelijke spelen...

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

20-11-2003 19:13 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller