Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC3 start sterk met ruime overwinning
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC3 start sterk met ruime overwinning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC3 is het nieuwe seizoen in de KNSB-competitie sterk begonnen met een ruime overwinning op het gelijkwaardig geachte derde team van SV Paul Keres uit Utrecht. Er werden maar liefst zes overwinningen genoteerd, in chronologische volgorde: Ivar, Pieter Buzing, Roland, Martin , supersub Ricardo en Onno. Daartegenover stonden nederlagen van Lucien en Ciprian, waardoor de uitslag op 6-2 kwam.

Van tevoren was niet een dergelijk grote uitslag gerekend, want op papier scheelde het tussen beide teams gemiddeld maar enkele punten. Wij hadden wel een sterke invaller, Ricardo Slaa viel in voor de verhinderde Kees Voorberg, en aan de andere kant hadden ze twee op papier wat mindere invallers, maar desondanks lag het nog steeds dicht bij elkaar. De overwinning was echter geenszins geflatteerd, en had wellicht nog wel groter kunnen uitvallen.

We begonnen in eerste instantie op achterstand. Ciprian speelde weer razendsnel, maar liep nu rechtstreeks een slechte stelling in met een pion minder. Geen idee hoe dat zo kwam, maar dat leek me niet echt nodig. Zal wellicht komen door promotie-stress aan de kant van Ciprian (over een aantal maanden moet hij klaar zijn), want in goeden doen had hij zeker niet hoeven verliezen van deze tegenstander.

Dit werd echter vrijwel tegelijkertijd teniet gedaan door Ivar. Hij had ons eerst nog even in spanning gelaten of hij überhaupt wel kwam. Toen hij er om kwart voor 1 nog niet was vroeg Lucien toestemming aan arbiter Rens ter Veen of hij Ivar even mocht bellen en dat mocht. Hij had alleen het nummer niet bij de hand. Na enige overredingskracht mocht ook ondergetekende van de strenge arbiter zijn telefoon aanzetten om het nummer te zoeken ("daar heb je toch een telefoonboek voor?"), maar alles bleek vergeefs: Ivar's telefoon stond uit. (Foei!) Wat te doen? Ik geloof dat Henrik al onderweg was om te gaan invallen en toen kwam Ivar toch nog binnen na een half uur. Wat bleek? Hij kwam uit de waard van Heer Hugo en had buiten de waard van de NS gerekend. Glimlach Waar ik alle Leidenaren al even gewaarschuwd had voor het onderhoud, had ik niet bedacht dat Ivar uit Heerhugowaard zou komen...

Maar de partij, dat ging ongeveer zo: Hij kwam, hij zag, hij pakte een stuk, hij ging niet mat, hij ruilde dames en hij won. Als laatste aanwezig en nagenoeg als eerste klaar. Waar heeft de rest al die bedenktijd toch voor nodig?

Vervolgens ging het eigenlijk vrij hard. Over Pieters telling had ik aanvankelijk nog wat twijfels: hij had een isolani geaccepteerd en zijn stukken stonden in ruil wat beter, maar niet veel. Dacht ik, maar misschien dat ik dat gewoon niet goed ingeschat had, want toen ik later keer had Pieter een kwaliteit meer en overspeelde zijn tegenstander in het vervolg. Ook Roland overspeelde zijn tegenstander. In een degelijke opening speelde zwart dusdanig voorzichtig dat Roland een enorme koningsaanval kon opzetten, zonder enig tegenspel van zwart. Ik hoop op een fragmentje of diagrammetje van Roland, want het was esthetisch zeer verantwoord. Met onder meer een "tweetrapskwaliteitsoffer" werd het pleit beslecht. (Dat ging ongeveer zo: Tf6+ Oh, pak je hem niet? Nou, dan Txf7+)

Aldus een 3-1 voorsprong en goede vooruitzichten op een aantal andere borden. Zelf had ik al de hele wedstrijd een klein plusje met zwart. Onno had eerder een wat groter plusje om zeep geholpen (zo leek het) en moest nu oppassen, maar had nog steeds een sterk paard tegen een wat verkrampte loper. Ricardo stond wellicht objectief nog niet direct beter, maar zijn tegenstander had veel te weinig tijd. Lucien had eerst een pion meer, maar iets over het hoofd gezien, dus die had het lastig.

Zelf maakte ik geloof ik het 4e punt. Aangezien ik eerder al het loperpaar had ingeruild voor een gedekte vrijpion, kon mijn tegenstander niet afwachten, want elk eindspel was niet best. Tegen de eerste tijdcontrole aan probeerde hij wat, en ik moest wel een snelle beslissing nemen, maar uiteindelijk kostte dat een toren en een paard. Na de 40e set kon ik op fraaie wijze afronden, zie DSC Privé . Ook Ricardo won, maar dat heb ik toch wel gemist, volgens mij had hij ergens een stuk gewonnen tegen 1 of 2 pionnen? Misschien dat iemand anders daar wat over kan vertellen.

Lucien verloor uiteindelijk door die onoplettendheid, jammer, dat was niet echt nodig geweest. De overwinning had daarmee dus nog groter kunnen uitpakken. Onno bepaalde uiteindelijk de eindstand op 6-2. Hij had de 'oppasfase' goed doorstaan en sprokkelde langzaam wat pionnetjes, hetgeen voldoende was.

Nu op naar Leiden voor een wedstrijd tegen Philidor 1. Zij zijn iets sterker dan het team waar we nu tegen speelden, dus zal zeer spannend worden.

 DSC32055-Paul Keres 320186 - 2
1Ciprian Padurariu2177-Bert Both21450 - 1
2Pieter Buzing2093-Colijn Wakkee20651 - 0
3Martin Glimmerveen2090-Mark Uildriks20611 - 0
4Onno Verbaken2083-Evert van Heel20431 - 0
5Ricardo Slaa2073-Laurens Snuverink20301 - 0
6Lucien van de Lisdonk2017-Rijk Schipper20180 - 1
7Ivar de Hoogt1905-Kees Vreeken19021 - 0
8Roland ten Have2005-Klaas Veldhuijzen18771 - 0

15-09-2012 21:40 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

16-09-2012 12:19 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En dit schrijft onze tegenstander op hun site over de wedstrijd:

Het derde, uit altijd lastig

zondag, 16 september 2012
Bert Both

Doordat er bij alle externe teams wel een mannetjes is bij gekomen, zou handhaving in de derde klasse makkelijker moeten verlopen dan het merkwaardige vorige seizoen waarin pas na vijf 3½-4½ nederlagen de weg naar boven werd gevonden. 3G blijkt wel een stuk sterker dan de klasse van vorig jaar, zodat het nog wel even werken zal worden. Op rating zitten we net boven het gemiddelde, maar de eerste wedstrijd waarin tegen het op papier gelijkwaardige DSC3 uit Delft werden we op een harde nederlaag getrakteerd.

Nu is er de laatste jaren ook iets met Paul Keres en uitwedstrijden. PK1 had verleden jaar zelfs al zijn uitwedstrijden verloren en thuis 7 uit 8 gehaald. Aanleiding tot een analyse, waarbij het me lijkt dat de onrust van een reis ermee van doen heeft. Nu naar Delft in een krap schema de trein naar Rotterdam, hopen dat er geen vertraging is voor de overstap naar de Sprinter en vandaar naar het station lopend precies om een uur arriveren waar we gelijk achter de borden plaatsnamen. Tijdens de reis wordt er over van alles gepraat, over politiek, de toestand in de wereld en over krekeltjes en korenbloemen blauw: er wordt niet op een contemplatieve wijze naar een schaakpartij toegeleefd, de hersenen zijn niet goed geframed en de gedachten zijn niet gefocust op het gevecht met de houten poppetjes. Pas als er op het bord schade is aangericht zitten we in de juiste modus en moeten proberen recht te zetten wat krom gegaan is.

De openingen waren dus voor de tegenstanders en er moet gezegd worden dat hun voortzettingen meestal ook prima waren, er is weinig op de 6-2 af te dingen. Debutant Laurens Snuverink bleek bij de analyse bij een actievere voortzetting wel heel veel compensatie voor de kwaliteit gehad te hebben en Everts nederlaag was door een meevluggerende tegenstander niet nodig. Voor de rest waren het buiten de twee overwinningen eenzijdige verliespartijen. De zeges kwamen van Bert, die een ongelukkige vijfde zet door een wel zeer optimistische tegenstander snel te boven kwam. En Rijk won een mooie & strakke partij, maar hij was dan ook in alle rust een uur eerder naar het pittoreske Delft afgereisd.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 16-09-2012 at 16:42.

16-09-2012 16:41 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi verslagje geschreven Martin! Blijkbaar heb jij een stuk beter opgelet bij andere borden dan ik. Echter moet ik ook toegeven hondsziek te zijn geweest destijds en nu nog steeds...nu nog erger..

Anyway, eerlijkheidshalve merk ik op dat ik net even voor Ciprian klaar was en dat de dames niet geruild gingen worden uiteindelijk. (zijn weigering dit te doen leverde een ondekbaar mat op)

16-09-2012 23:42 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Ciprian Padurariu
actief DSC-lid


geregistreerd: 29-09-2009
aantal berichten: 61

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

A couple of years ago I also lost first round and the score ended up 6-2 then as well. Then we lost 6-2 and my game was the longest, now we won 6-2 and my game was shortest.
Seems I should play faster and our team will win! Glimlach
Congratulations to all those who won!

17-09-2012 09:17 Ciprian Padurariu is offline Send an Email to Ciprian Padurariu Search for Posts by Ciprian Padurariu Add Ciprian Padurariu to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

(With the rick of destroying a prank!) I suppose you know that your philosophy is incorrect?

If you had won instead of lost the team would probably have won with bigger figures (7-1?). Wore: this would have ment more pressure for the other team, and maybe it would have become 8-0!

Anyway: 6-2 in the first match is of course a fine victory!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 17-09-2012 at 13:31.

17-09-2012 13:31 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Ciprian Padurariu
actief DSC-lid


geregistreerd: 29-09-2009
aantal berichten: 61

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

I did not consider the added pressure Ted, but I totally, totally agree with you.
Lucien, if you would have won, the score would have probably been 8-0! Glimlach

Then everyone in the league sub-division would fear DSC3 and future opponents of Paul Keres 3 would underestimate them! Even future opponents would be pressured and probably we would end up winning the group. Lach

Let's win it anyway, so Lucien can get rid of all regrets! Knipoog

17-09-2012 14:16 Ciprian Padurariu is offline Send an Email to Ciprian Padurariu Search for Posts by Ciprian Padurariu Add Ciprian Padurariu to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller