Delfts Schaakforum » Nationaal » Algemeen [nationaal] » OPK/Bronzen Paard (1): Herman Zonderland haalt uit
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

OPK/Bronzen Paard (1): Herman Zonderland haalt uit Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De eerste ronde van het OPK zit erop. 54 schakers zullen nu tweewekelijks strijden om de titel (Open) Kampioen van SV Prometheus, en een aantal schakers speelt gelijktijdig het gesloten kampioenschap van Delft.

In een eerste ronde volgen de uitslagen meestal de verwachtingen die door de ratingverschillen gewekt worden, maar er is altijd een uitzondering: Herman Zonderland versloeg oud-kampioen en titelfavoriet Ton Paalvast. Een knappe overwinning die natuurlijk verwachtingen wekt voor de rest van het toernooi.
Ook de overwinning van Nick Groeneweg op Arzhang Davazdehamami betekent een uitstekende start voor de op papier zwakkere speler. Het blijkt maar weer dat we niet op papier spelen.

David van Heusden stond langere tijd beter tegen André van der Weijde, en hij had ook bijna een uur meer tijd op de klok staan. In vliegende tijdnood voor André bleek de ervaring: een strategisch geplaatst remise-aanbod zorgde voor een puntendeling. Wellicht herbergt de slotstelling nog een interessante onthulling:

David van Heusden-André van der Weijde



Vermeldenswaard is verder de overwinning van Piet "de-broer-van" Zonderland op Joop van Ham.

In de A-groep leek Jan-Willem de Jong het lastiger te hebben dan verwacht werd, hoewel hij, buiten het zicht van de verslaggever, toch won. Ted Barendse liet instructief zien hoe belangrijk de controle over het centrum is en won ook.
Henrik Tamerus kwam niet onder de druk van Sten Goes uit.

Timo Bottema wurmde zich met naderende tijdnood onder de druk van Hora Vlam uit, en Hora ging langs de rand van de afgrond. Maar de uiteindelijke stelling op het bord dwong beide spelers tot een vreedzaam resultaat:

Timo Bottema-Hora Vlam



Bob Voogt had een stuk meer en dus een punt, en Pieter Hofstee en Arno Wiersma tekenden de vrede nadat Pieter een pluspion van Arno onschadelijk had gemaakt.

Voor uitslagen en standen: zie http://svprometheus.tudelft.nl

Herman Zonderland maakte foto's van de opening: http://gallery.me.com/hzfd#102105&view=mosaic&sel=0

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 15-01-2012 at 19:29.

13-01-2012 23:21 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een bijzonder geslaagd remiseaanbod: het pionneneindspel in David van Heusden-André van der Weijde is glad gewonnen voor wit, zelfs met zwart aan zet. Wit promoveert altijd met schaak en wint dan eenvoudig.

Bijvoorbeeld:
1...Kb5 2.Ke3 Kxa5 3.Kf4 Kb4 4.Kxf5 Kb3 5.g4 Kxb2 6.h4 a5 7.h5 a4 8.g5 hxg5
(Ook meteen doorlopen helpt niet, want dan houdt wit een pion over en ruilt dus gewoon dames: 8...a3 9.gxh6 a2 10.h7 a1D 11.h8D+ gevolgd door 12.Dxa1 en de h-pion loopt door. )
9.h6 a3 10.h7 a2 11.h8D+
Zwart heeft geen kans op remise, aangezien er geen pattrucs zijn vanwege de extra zwarte pion.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

14-01-2012 12:48 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de foto's van Herman aan het bericht toegevoegd.

En een betere schaker dan ik fluisterde me in dat de pion op f4 staat, niet op f5. Dat heb je wanneer een prutser stellingen probeert te onthouden. Gelukkig maakt het voor de evaluatie van de positie niet uit en kan mijn zin over een "onthulling" blijven staan Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

15-01-2012 19:32 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller