Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » SV Prometheus/DSC9 verslaat Botwinnik 5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

SV Prometheus/DSC9 verslaat Botwinnik 5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

SV Prometheus/DSC9 heeft haar derde wedstrijd gewonnen, en doet het dus goed met 4 matchpunten uit 3 wedstrijden, maar daar zag het lang niet naar uit.

Uw verslaggever (tevens arbiter, wedstrijdleider, teamcaptain en barman) is er inmiddels achter dat schaakpartijen bekijken soms slechter is voor de bloeddruk dan een partij spelen.

Hans Hendriks moest snel - en terecht - het onderspit delven. Leo stond verschrikkelijk en Bert kwam in de problemen.
Jan Torenstra ging een stuk verliezen (uitschakelen verdediger: xf6+ waarna de loper op g4 niet meer gedekt stond).

Arend van Dop en ondergetekende zeiden tegen elkaar: dat is voorbij. Mits Wit nog even de tussenzet xf6 speelt voor op g4 te slaan. Dus: xf6+ xf6, xf6 en er staan op d1 en d8 twee dames in, maar Wit heeft een stuk meer - u kent het thema ongetwijfeld.
Jan komt naar de bar: “Ik ga een stuk verliezen na xg4.” (dan wil je zeggen: “Dat is helemaal niet zeker”, maar dat mag niet.) Wit speelt xg4 en Jan ziet dat het geen stuk wint (f6xe5 en we tellen houtjes en het staat weer gelijk). Nu was er eigenlijk maar 1 zet van Wit die NIET direct won, en Wit speelt hem: h3. Terug naar de bar, waarna ik maar aan het bier begon.

Verderop in de partij sluit Wit zijn eigen toren op - zwart kan de kwaliteit winnen door hem aan te vallen maar ziet het niet. Vervolgens geeft Wit alsnog een volle toren weg en zwart wint...
Ondertussen wint Gerrit Bussmann een stuk... en biedt REMISE aan. En ook nog zonder overleg! Op dat moment was het bier op en begon ik aan de jenever.

Ik voorzie een grote nederlaag en weiger dan ook om in te stemmen met remise van Ger Honderd en Pieter Hofstee.

Bert Zwemstra verloor, maar Jan Torenstra won dus onverwacht. Leo Zuijdgeeset sleept er remise uit met een kwal en twee pionnen achter, Youri Tegelaers speelt sinds twee jaar weer een potje schaak en heeft remise.

Het kan dus verkeren. Leve Bredero! Ger zet prachtig mat en Pieter blijft koelbloedig in tijdnood. Maar volgende keer blijf ik gewoon in de bar.

 SV Prometheus/DSC91435-Botwinnik 513734½ - 3½
1Hofstee P.1714-Battes F.-1 - 0
2Honderd G.1565-Vreede H. de13781 - 0
3Zwemstra B.1495-Albers M.M.-0 - 1
4Bussmann G.1449-Zee A. van der-½-½
5Hendriks H.1383-Corpeleijn A.W.F.14720 - 1
6Tegelaers Y.1452-Middelkoop E.1359½-½
7Torenstra J.1174-Modderman A.H.13341 - 0
8Zuydgeest L.D.A.1290-Caspers E.1324½-½

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 02-12-2011 at 15:26.

02-12-2011 01:25 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk stuk René!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

02-12-2011 13:35 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller