Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC1 speelt gelijk tegen HSC
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pauline van Nies Pauline van Nies is a Female
Oud-lid


geregistreerd: 04-03-2008
aantal berichten: 28

DSC1 speelt gelijk tegen HSC Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 - gesterkt na een stevig teamontbijt - begon goed aan de thusiwedstrijd tegen het Helmondse HMC. Lisa Hortensius haalde als eerste (!) het punt binnen, gevolgd door Martine en Sebastiaan.

(Helaas heb ik niet veel van de partijen meegekregen) Martin Glimmerveen had naar eigen zeggen behoorlijk veel pech, hij stond heel goed maar bracht - in tijdnood - net niet de beslissende klap toe, waarna het einde verhaal was.

Na de tijdcontrole stond het dus 3-1. Er was wat rumoer rondom het bord van Joram. De vlag van zijn tegenstander was gevallen, maar na reconstructie bleek dit pas na de 40e zet zijn geweest. Toeschouwers waren ervan overtuigd dat het al voor de 40e zet was, maar toen was de claim niet gemaakt! Joram had ook niet verwacht dat juist zijn tegenstander door de vlag zou gaan, hij had zelf nog maar 5 seconde voor 3 zetten... Er werd doorgespeeld en de partij eindigde later in remise.

Marten, Talitha en ik (Pauline) waren nog bezig, prognose: Marten stond slechter, Talitha misschien iets beter en ik gelijk. We konden dus nog winnen ! Mijn eindspel was al een tijdje gelijk zonder veel spanning, maar ik zag een kans om het nog leuk te maken. Mijn tegenstander reageerde hier sterk op, en ik moest keepen.

Aanvankelijk leek het te lukken maar in de laatste tijdnoodfase liep het toch verkeerd af... Marten had ondertussen ook verloren en Talitha speelde remise. Zo eindigde de wedstrijd voor ons ietwat ongelukkig in 4-4. Volgende keer beter!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 31-10-2011 at 09:18.

30-10-2011 08:48 Pauline van Nies is offline Send an Email to Pauline van Nies Search for Posts by Pauline van Nies Add Pauline van Nies to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een aparte partij. Niet gesterkt door al te veel theoretische kennis stond ik in een hoofdvariant van het Koningsindisch na een kleine 10 zetten al een half uur achter op de klok. Vervolgens besloot ik maar iets slaps te spelen om m'n tegenstander uit z'n voorbereiding te halen. Dit pakte uitstekend uit: hij ging lang nadenken en deed een aantal matige zetten. Dit leidde ertoe dat ik prettig voordeel kreeg: ruimtevoordeel op de damevleugel, een sterk veld op d6 en slechte coördinatie van de zwarte stukken.

Helaas liet ik dit voordeel versloffen. Zo'n 15 zetten voor de tijdcontrole was mijn voordeel wel verdwenen, en kreeg in een tactisch remiseaanbod. Op dat moment had ik nog 7 minuten en mijn tegenstander nog 5. Na een rondje langs de borden en wat geaarzel kreeg ik te horen dat ik het beter niet kon aannemen. Nog 5 minuten over. Dus ging ik, met inmiddels nog 5 minuten over, weer in de denktank om iets te bedenken om de stelling te compliceren. Dit was niet zo makkelijk, en het kostte me 3 minuten om iets leuks te vinden, waarbij ik mijn tegenstander de gelegenheid gaf om in de fout te gaan, maar ik bij correct tegenspel zou moeten gaan keepen. Nu dus 2 tegen 7 minuten voor 15 zetten, en de complicaties opzoeken! Mijn tegenstander reageerde in eerste instantie goed, maar koos er vervolgens voor om op de complicaties in te gaan. Deze waren voordelig voor mij, en ondanks incorrect spel van beide kanten had ik de beslissende klap kunnen uitdelen, maar met luttele seconden op de klok miste ik een winnende combinatie.

Op een gegeven moment moest ik nog 4 zetten doen in 5 seconden, terwijl mijn tegenstander nog ongeveer 45 seconden had. Echter, een aantal zetten later was de vlag van m'n tegenstander gevallen! Ik had daar zelf geen rekening mee gehouden, daar had ik geen tijd voor. Achteraf weet ik vrij zeker dat de vlag gevallen is vóór de 40e zet. Toeschouwers bevestigden dit na afloop, maar die mogen natuurlijk niks zeggen. De wedstrijdleider was nergens te bekennen, en de assistent-wedstrijdleider was vreemd genoeg te druk bezig met een mislukte poging tot het noteren van onze zetten om de vlaggen in de gaten te houden.

Enfin, toen de stofwolken waren opgetrokken, stond een type stelling op het bord waar ik rekening mee had gehouden voordat ik de complicaties inging. Pion achter, maar mijn inschatting vooraf was dat ik genoeg compensatie zou hebben om te kunnen keepen. Dit bleek ook: mijn tegenstander wist nauwelijks vorderingen te maken en gebruikte veel tijd op de klok, en hij bood remise aan toen duidelijk was geworden dat dit in een 4-4 eindstand zou resulteren.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Joram op den Kelder on 30-10-2011 at 13:49.

30-10-2011 11:00 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Joram op den Kelder
... en de assistent-wedstrijdleider was vreemd genoeg te druk bezig met een mislukte poging tot het noteren van onze zetten om de vlaggen in de gaten te houden.


Huil 2 Huil 2 Huil 2

Aandachtspuntenlijstje voor de assistent-wedstrijdleider in het geval van tijdnood:
1. Opletten of de vlag gevallen is
2. Opletten of de vlag gevallen is
3. Opletten of de vlag gevallen is
4. Opletten of de vlag gevallen is
5. Opletten of de vlag gevallen is
6. Opletten of de vlag gevallen is
7. Opletten of de vlag gevallen is
8. Opletten of de vlag gevallen is
9. Opletten of de vlag gevallen is
10. (optioneel) Aantekeningen maken om de partijreconstructie van spelers te ondersteunen

Overigens een dikke pluim voor de toeschouwers die zeer correct stil bleven.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

30-10-2011 14:47 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Pauline, Ik had helemaal geen pech, ik deed het mijzelf aan.

Ik pakte de opening niet zo handig aan. Voor mijn eigen gevoel was Le3 een enorme grafzet, want zwart speeld Lb4 en pent mijn paard op c3, waarna de loper op d2 had moeten staan. De computer vind het echter (bijna) de beste zet, vreemd genoeg. Ik hou het toch op een blunder, want nu voelde ik mij verplicht het loperpaar op te geven. Ik had wel het geluk dat de zwarte stukken totaal nog niet coördineerden.

Daarbij stelde zwart telkens het afronden van zijn ontwikkeling met rokade uit en deed hij wat inefficiente zetten, waardoor ik het nadeel kon elimineren en het zwarte loperpaar kon uitschakelen. Vervolgens had mijn tegenstander wat aanvalskansen, maar hij speelde het te traag. Ik kwam met b4-b5xa6 en de zwarte koning werd uitgerookt. Ik koos in opkomende tijdnood soms een wat veilige voortzetting, maar niettemin wist ik vrij eenvoudig een stelling te bereiken waarin de computer mijn 5 beste zetten boven de +3 evalueert.

De reden was met name dat ik de zwarte dame op a7 had begraven met mijn toren op b6 gedekt door de pion op a5 en zwarte pionnen b7-c6 en koning op b8. Hier was het nog ongeveer 4 tegen 2 minuten voor 7 zetten. Niks aan de hand dus. Ik koos een slappe zet Kh1-g1, die niet bij die 5 beste zetten hoorde, maar nog altijd bijna +3. Mijn tegenstander bood torenruil aan. Dit kon ik eigenlijk niet vermijden gezien de tijd. Toch dacht ik bijna 2 minuten na(!). Na torenruil is het volgens Fritz +16! Reden: Lxc6 was nu voor de 3e zet op rij een prima zet. In dit geval omdat na bxc6 Dxc6+ de resterende toren op e8 hangt. Ik zag dit - onderbewust - echter pas nadat ik d4 had gespeeld met het idee d4-d5xc6 en opgeblazen koningstelling. Dit plan was niet zo goed als het leek, maar niettemin zou een totaal gewonnen eindspel ontstaan bij het beste spel van zwart.

Zwart speelde nu Pg4-f6 en dekt dus d5. Dit maakte niet uit, want pion c6 staat gepend en mijn witveldige loper ondersteunde d5. In een vlaag van verstandsverbijstering dacht ik echter "bah, nou voorkomt ie d5" en omdat ik een moment eerder de ongedekte toren had gesignaleerd offerde ik dus vrij snel Lxc6. Uiteraard zag ik meteen dat het paard op f6 de toren nu dekt, maar het kwaad was reeds geschied, want er bleek geen redding meer in te zitten met eeuwig schaak of zo.

Blunders:
1) Tijdsgebruik, Ik had meer tijd moeten overhouden. Ik had lange tijd 2 keer zoveel tijd als mijn tegenstander. Hij had 40 minuten voor 30 zetten, 20 voor 20 en steeds minder, terwijl de stelling steeds scherper werd. Ik probeerde mijn tijd goed te gebruiken, omdat ik vorige ronde mijzelf had opgeblazen door teveel op de tijd van de tegenstander te spelen. Hier had ik echter ook moeten kijken naar het totaal aantal zetten, want ook al had ik 40 minuten toen mijn tegenstander 20 minuten had, dit was maar 2 minuten per zet...

Belangrijkste was echer het 2 minuten nadenken toen torenruil min of meer geforceerd was en ook helemaal niet slecht voor mij. Al mijn tijdsvoorsprong verdampte hier, terwijl ik een zet later de winst voor het uitkiezen had en nu a tempo iets moest gaan beslissen.

2) Geen streepjes zetten in tijdnood. Dan had ik geweten dat het zet 38 was toen ik ...

3) ... een stuk offerde. Op zet 38 is dat volstrekte waanzin als je niet zeker weet dat het wint. Ik had op 2 manieren een dikke plus in het eindspel over kunnen houden.

Al met al, na de opening consequent betere zetten gedaan dan mijn tegenstander, mijn tijd beter ingedeeld dan de tegenstander en toch een nul.
Opnieuw een prima partij zelf opgeblazen.

31-10-2011 08:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zie ook DSC Privé voor het openingstafereel bij Talitha.

01-11-2011 18:39 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller