Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC2 verliest van de Pion Roosendaal
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

DSC2 verliest van de Pion Roosendaal Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft haar tweede wedstrijd van het seizoen moeten bekopen met een nederlaag. Tegen het achttal van de Pion 1 uit Roosendaal werd een behoorlijke nederlaag geleden: 2 1/2 - 5 1/2.

Ik heb niet alle wedstrijden allemaal goed meegekregen, dus dit wordt een partieel verslag.

Ik gaf op het eerste bord geen goed voorbeeld, want was de eerste verliezer. Een interessante opening leverde een ongeveer gelijke stelling op, waarin Stefan een pion offerde. Voldoende activeit voor minstens remise voor hem, tot ik na een blunder een Desiree-truc toeliet.
Patrick speelde een degelijke partij tegen de andere Stefan. De witte-velden-strategie leverde eerst een pion, later een kwaliteit op, die in het eindspel degelijk werd omgezet in een vol punt.
Van de anderen weet ik dus veel minder.
Walter kwam in de knoop, en daar niet meer uit geloof ik.
En Gert kwam in zijn geheel eigen stijl tot een punt.
De stukken van teamcaptain Richard hadden weliswaar rochade van diens tegenstander voorkomen, maar diens centrum en stukkenspel was overtuigend.
Jan-Peter's tegenstander zwarte-velden-strategie leek me wel OK.

Gaarne aanvuling van teamleden!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Henrik on 31-10-2011 at 12:38.

30-10-2011 09:47 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
HaraldBlauwtand HaraldBlauwtand is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-03-2005
aantal berichten: 17

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een offday en mijn tegenstander ook. Remise dus, ofschoon een 0-0 een betere uitslag was geweest.

30-10-2011 12:10 HaraldBlauwtand is offline Send an Email to HaraldBlauwtand Search for Posts by HaraldBlauwtand Add HaraldBlauwtand to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij mij bleef het aan het oppervlak vrij lang rustig op het bord. Ondergronds speelde er echter het nodige: zwakke velden, zwakke pionnen, uitstel van rochade en ontwikkelingsvoorsprong. Alhoewel het spel van beide kanten verre van foutloos was, kwam ik met een plusje uit het vroege middenspel. Geen stelling die eenvoudig gewonnen is, maar wel een hoop praktische kansen geeft omdat je langdurig druk kan uitoefenen en de tegenstander nauwkeurig moet verdedigen.

Vlak na de tijdscontrole - klok van mijn tegenstander op zet 40: 1 seconde! - kon ik door een tactische finesse een pionnetje winnen, gevolgd door een afwikkeling waarbij ik een kwaliteit kon buitmaken. Probleem hierbij was wel dat het materiaal sterk was uitgedund waarbij zwart ook nog een vesting leek te hebben.



Dankzij de afruil van enkele pionnen - op zich gevaarlijk, omdat het de remisemarge vergroot - kon ik toch nog wat extra ruimte voor mijn torens realiseren, leidend tot de volgende stelling.



Na 65. Ta7 is de meest taaie verdediging 65. .. Kg8. Tijdens het eten werd de vraag of die stelling gewonnen is beantwoord in een mooie interactie tussen Marten ("Volgens mij zie ik een remise-variant") en Joram ("Dit is toch gewoon simpel gewonnen"). Eén van de mooiste varianten die tijdens het eten voorbij kwam: 65.Ta7 Kg8 66.Tg5 Txg5 67.hxg5 Pf4! 68.Ta4! Pe6 69.Ta6! De finesses van deze en alle andere varianten moet u thuis maar nader bekijken. Ze zijn zeer de moeite waard. Marten heeft nog geprobeerd dit eindspel in een studie om te zetten, maar is daar op de avond zelf niet in geslaagd.

Mijn tegenstander wilde het zich niet laten bewijzen en koos voor de snelle finale: 65. .. Kf6 66.Th6 Kf5 67.Ta5+ 1-0

Edit: volledige partij is nu te vinden in DSC Privé

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

30-10-2011 15:16 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Het verslag van de tegenstander Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hier te vinden.

Quote

DSC2 - De Pion 1 2,5-5,5

Nadat we op 9 april jongstleden een massakamp in Delft hadden, waarbij De Pion 1 tegen DSC1 (gelijk) speelde en De Pion 2 van DSC2 verloor, stond er op 29 oktober opnieuw een grootschalig schaaktreffen Delft versus Roosendaal op het programma. En weer was Delft de locatie. Alleen de teamnummers waren enigszins anders. DSC speelt inmiddels met maar liefst vier teams in de KNSB-competitie; twee in de tweede klasse en twee in de derde klasse. En zo was het dat De Pion 1 nu tegen DSC2 speelde, en De Pion 2 tegen DSC4. En voor diegenen die het graag willen weten: DSC1 speelde tegen HSC (Helmond) en DSC3 tegen Dordrecht.



De speelomstandigheden waren vergelijkbaar met die van de vorige keer. De dag was wederom zonovergoten, de temperatuur in de speelzaal was opnieuw veel te hoog, de bar was weer gezellig en het bezoek van de kleinkinderen van teamleider Charles Kuijpers was vanzelfsprekend aangenaam (zie bijlage voor een foto van onze trouwe supporters). Pelle en Ida hebben zich voorbeeldig gedragen, evenals hun ouders Peter en Evelien.
In tegenstelling tot 9 april waren we nu weer gewoon met de auto gegaan. Het advies van de teamleider van DSC2 opvolgend, hebben we een tijd lang rondgedoold in de TU-wijk aan de overkant van de Sebastiaansbrug om een gratis parkeerplek te vinden. Wij zagen echter alleen maar bordjes met Parkeren voor vergunninghouders. Chauffeur Charles kent Delft wel genoegzaam, maar voor de passagiers Stefan C., Ludo, Robert en Bart was het ritje terug dwars door het oude centrum pure sightseeing. Uiteindelijk zijn we toch in parkeergarage Zuidpoort terechtgekomen, en kwamen vijf minuten te laat in de speelzaal aan.
Niet veel later werden de vier wedstrijden door de respectieve wedstrijdleiders gestart. Onze tegenstanders waren voor het overgrote deel niet te onderschatten routiniers, zodat ik een spannende wedstrijd voorzag. En aanvankelijk leek het dat ook te gaan worden. Binnen korte tijd stonden Jan en Andy een pion achter zonder dat sprake was van compensatie voor een bedoeld offer, terwijl geen van onze andere spelers op concreet voordeel kon bogen.
Naar gelang de speeltijd vorderde werd het beeld anders.




Op het eerste bord speelde Stefan Docx met wit tegen good old Ted Barendse. Er kwam een Ben-Oni-achtige structuur op het bord zonder een witte pion op c4, waarin wit lange tijd een klein voordeel had. Nadat Stefan met een centrumdoorbraak een pion had geofferd zonder daarmee winnend voordeel te krijgen, lette Ted even niet op en eindigde de partij met een kortsluiting. Een simpel onderste-rij-grapje leverde Stefan een toren op.
Daarna werd de stand naar 0-2 gebracht door Bart Peeters, die op bord 8 met zwart net als op 9 april tegen Richard Oranje speelde. De partij vertoonde veel gelijkenis met de vorige, zij het dat de zwarte koning nu te voet richting damevleugel vertrok, terwijl destijds nog de koningsvleugel de bestemming was. Bart offerde een pion en kreeg daarvoor ruime compensatie in de vorm van halfopen lijnen tegen de witte rochadestelling. Na stukwinst schoof Bart de partij vlekkeloos uit. Een voortreffelijke prestatie.
Op bord 4 had Jan van Mechelen met zwart tegen Kim Meulenbroek bepaaldelijk een slechte dag. In het begin van het middenspel overzag Jan een wel erg simpele combinatie die een pion kostte zonder enige compensatie. Daarna rechtte hij mede op advies van de teamleider de rug en wist enig dynamisch tegenspel te creëren, ook al omdat zijn opponent naar de indruk van uw verslaggever weifelend begon te spelen. Uiteindelijk kwam er nog een prima remise op het scorebord.
Ludo Tolhuizen had met wit op het vijfde bord een Hollandse Stonewall te bestrijden waarbij Jan Peter van Zandwijk zijn loper naar b7 fianchetteerde. Ludo toog met zijn pionnen op de damevleugel ten aanval maar bereikte door adequaat tegenspel van zwart niets concreets. De zwartspeler sloeg een remiseaanbod af, doch overspeelde daarna zijn hand. In een stelling waarin Ludo inmiddels licht voordeel had, veronachtzaamde de DSC-er even de verdediging, en Ludo zette hem gewoon mat. En zo stond het al 0,5-3,5.
Op bord 3 liep Andy met wit na zijn snelle pionverlies tegen Gert Legemaat steeds achter de feiten aan. Gert speelde, het moet gezegd worden, ijzersterk en Andy kwam geen moment meer in de partij. Mede door een forse tijdsachterstand moest hij de vlag strijken. Het strekt Andy tot eer dat hij ondanks een lange vliegreis en een korte nachtrust toch gewoon speelde.
Robert Schuermans had met zwart op bord 6 zijn tegenstander Bob Voogt enorme hoofdbrekens bezorgd. In een ongebruikelijke variant van de Aljechinverdediging speelde Robert een bijzonder verrassende zet, die hem een grote ontwikkelingsvoorsprong en dynamisch stukkenspel opleverde. Op enig moment was de stelling een zeer esthetisch plaatje met zwarte lopers op a2 en b2, plus een zwart paard op c2. Robert hield de stelling in een ijzeren greep en haalde de winst met vaste hand binnen.
David Du Pont had op bord 7 tegen Walter Anema ook al een Ben-Oni-structuur zonder een pion op c4. De partij bleef lange tijd min of meer in evenwicht, zij het dat zwart zijn zwartveldige loper wel miste. Niettemin leek er mij weinig aan de hand. Toen zwart in lichte tijdnood op een grapje speelde, dat averechts uitpakte, kreeg David aanval over de g-lijn. Die kon nog worden afgeslagen maar David kon geforceerd afwikkelen naar een gewonnen pionneneindspel.
Als laatste was Stefan Colijn nog bezig op bord 2. Hij stond met zwart tegen Patrick de Bas een groot deel van de middag met de rug tegen de muur, nadat hij in een soort Oud-Indisch vrij snel h6 en g5 had gespeeld. Patrick pakte het positioneel zeer sterk aan en hield zijn voordeel gedegen vast. Nadat Stefan een kwaliteit verloor, werd hij uitgeteld.
Daarna was er nog heel wat spektakel te beleven in de slotfase van de wedstrijd van het tweede. Daar stond het 2,5-3,5 en de slotfase van de twee laatste partijen van Jos en Bo was bloedstollend. Jos stond totaal verloren en Bo stond moeilijk. Hoe het afliep kunt u binnenkort lezen in het verslag van de Mannêh.


1. Ted Barendse (2186) - Stefan Docx (2330) 01
2. Patrick de Bas (2096) - Stefan Colijn (2275) 10
3. Gert Legemaat (2198) - Andy Baert (2176) 10
4. Kim Meulenbroek (2134) - Jan van Mechelen (2167) ½-½
5. Jan Peter van Zandwijk (2064) - Ludo Tolhuizen (2128) 01
6. Bob Voogt (2092) - Robert Schuermans (2070) 01
7. Walter Anema (2051) - David Du Pont (2041) 01
8. Richard Oranje (2055) - Bart Peeters (1938) 01

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

30-10-2011 15:57 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op de 5e zet werd ik verrast door een nieuwtje. In ruil voor een pion had mijn tegenstander beter stukkenspel. Ik dacht dat het beter was voor mij, maar het viel tegen. Mijn tegenstander won zijn pion snel terug met behoud van beter stukkenspel. Ik kwam een pion achter te staan, maar leek nog vechtkansen te hebben. Ik had echter veel te lang nagedacht en maakte in tijdnood een grote blunder, waarna ik meteen kon opgeven.

31-10-2011 18:50 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller