Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2011-2012 » Onderwerp voor training: de onverwachte zet
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Onderwerp voor training: de onverwachte zet Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De volgende training is op 7 november. Dat duurt nog even.

Wat ik als thema voor de volgende training wil voorstellen, is een bespreking over hoe men reageert en hoe men zou moeten reageren op een onverwachte zet.

Dat is een thema dat voor allen van belang is.
Men verwacht misschien dat alleen zwakkere spelers verrast worden door zetten die ze niet hebben zien aankomen. Maar ook spelers op KNSB niveau, en zelfs grootmeesters worden vaak verrast door zetten die ze niet hebben zien aankomen. En het blijkt dan lastig daar goed op te reageren.

Ik meen me te herinneren dat Tartakower de onderstaande, bekende stelling heeft besproken.



Wit: Reti Zwart: Aljechin.

Wit leek gedurende de partij steeds wat beter te staan en hij is bezig op de damevleugel een pion te winnen, met gunstige vooruitzichten. Hij werd totaal verrast door de zwarte zet - zou u dat hebben zien aankomen? - Te8-e3!

Als je bent bijgekomen zie je Te3xg3 dreigen en als je dat gezien hebt doemt ook nog Ta8-a3 op. Brrr.

In de analyse werd aannemelijk gemaakt dat wit twee acceptabele voortzettingen heeft. Reti, uit zijn evenwicht gebracht door de verrassing, speelde Pd4-f3 en verloor fraai.

Het is een bekende partij. Maar het is maar een voorbeeld, en het gaat me niet om deze partij, hoe fraai ook. Fritz zal ongetwijfeld aangeven hoe wit het beste had kunnen spelen.
Het gaat me om de onverwachte zet. Wat ik voorstel is om de trainingsavond te besteden aan het verschijnsel: Verroest, die zet had ik gemist! Niet in paniek raken, evenwicht hervinden, hoe de verrassing op te vangen.

Ik hoor reacties graag, op de club en/of dit forum, en geef het thema desgewenst door aan een, twee of drie (!) trainers.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 12 time(s), it was last edited by winfvdm on 02-10-2011 at 21:17.

02-10-2011 20:20 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees, een interessant onderwerp moet ik zeggen. Komt me helaas wel een beetje bekend voor Glimlach
Wat ik me wel afvraag: hoe zou Jan-Willem (of Bianca/Gerard) hier een training op moeten afstemmen?
Het lijkt mij haast een cognitief probleem, dat je jezelf moet dwingen om in zo'n geval een bepaald denkproces in gang te zetten. Of zie ik het verkeerd?

Ik kan me voorstellen dat er in de schaakliteratuur hierover wel wat leuks te vinden is, want er zijn vrij veel schaak-psychologische boeken. Misschien dat dat als een handleiding kan dienen voor een trainer, maar dat weet ik niet zeker.

03-10-2011 11:39 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een dergelijk onderwerp, daar ben ik graag bij!

Oh en Corniel - je mag me weer (qua DSC-privé etc.) kwalificeren als DSC-lid Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

08-10-2011 11:56 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller