Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » Goes 1 een maatje te groot voor DSC4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Goossens
DSC-lid




geregistreerd: 06-12-2006
aantal berichten: 43

Goes 1 een maatje te groot voor DSC4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de eerste uren was er niet veel aan de hand. Ik (Pieter Goossens) had heel snel een gelijk stelling met remise tot gevolg. Voor de rest stond het allemaal ongeveer gelijk, alleen René Torenstra had een duidelijk betere stelling. Ik ben nog de stad in geweest (mooie stad is Goes) en bij terugkomst stond René op verlies (had iets overzien)en gaf even later op. Jolle was in een siciliaan niet onder de druk uitgekomen en had verloren. De rest stond wat beter tot onduidelijk. Evert van den Hooven had een hele aardige stelling maar stond, net als zijn tegenstander trouwens, onder grote tijdsdruk. Helaas ging Evert bij de 40e door zijn vlag: 3 1/2 - 1/2. Zo'n stand is heel vervelend. Arno had een remisevoorstel afgeslagen. Pieter Buzing stond de hele tijd onderd druk en kwam in een toreneindspel met een pion meer onder grote druk te staan in wist het niet te redden: 4 1/2 - 1/2. Arno forceerde en liet de witte koning binnenkomen 5 1/2 - 1/2. Martin heeft de hele partij gelijk gestaan en aan het einde was dat niet anders 6-1. Toen was onze voorzitter er nog. Hij is altijd een van de laatste, speelt nooit saaie partijen maar vaak komt er een abrupt einde aand door een kortsluiting aan het einde. Deze keer gelukkig niet. Een raar dame middenspel/eindspel met voor hem paard/loper en voor tegenstander toren en gedekte vrijpion. Willim-Jan wist zich onder de grootste druk uit te worstelen en toen zijn tegenstander forceerde met slechte zetten was de buit haast binnen. De grootste hindernis was toen nog pat omzeilen en de vlag. Dat lukte (2 seconden over)

 Goes1913-DSC419126-2
1Joey Grochal2188-Pieter Buzing20961-0
2Hans Welten1841-Arno Wiersma19681-0
3Louis Nieuwenhuijse1961-Willem-Jan van den Broek19320-1
4Remco van den Braak1903-Evert van den Hooven19081-0
5Rinus Burgerhoff1905-Pieter Goossens1906½-½
6Maxim le Clerq1825-Jolle Lont17381-0
7Erwin Kloosterman1844-Martin Verolme1920½-½
8Joey van de Braak1834-René Torenstra18291-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 18-09-2011 at 10:09.

17-09-2011 21:56 Pieter Goossens is offline Send an Email to Pieter Goossens Search for Posts by Pieter Goossens Add Pieter Goossens to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na het verslag te hebben gelezen, weet ik een goed thema voor de komende trainingsavonden: de kunst van het verdedigen.

__________________
Mopper

18-09-2011 00:43 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Pieter Goossens
DSC-lid




geregistreerd: 06-12-2006
aantal berichten: 43

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

nog even een kleine toevoeging naar aanleiding van een wel erg boute bewering in de auto zaterdag. In Spanje zijn na het zogehete verdrijvingsedict van Ferdinand en Isabelle uit 1492 tussen de 160.000 en 400.000 joden verdeven uit dat hele land. Dus 800.000 joden alleen al verjaagd in Toledo is niet mogelijk.

__________________
"There are no mistakes, just happy accidents" - Bob Ross

18-09-2011 12:01 Pieter Goossens is offline Send an Email to Pieter Goossens Search for Posts by Pieter Goossens Add Pieter Goossens to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Pieter Goossens
nog even een kleine toevoeging naar aanleiding van een wel erg boute bewering in de auto zaterdag. In Spanje zijn na het zogehete verdrijvingsedict van Ferdinand en Isabelle uit 1492 tussen de 160.000 en 400.000 joden verdeven uit dat hele land. Dus 800.000 joden alleen al verjaagd in Toledo is niet mogelijk.


Dank voor het opzoeken; het klonk mij al zeer onwaarschijnlijk.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-09-2011 16:22 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ondanks het gemis van de sterke aanwinsten Hans Stam en Maartje de Jonge hadden we rond een uur of vier zicht op 1 of 2 matchpunten. Invaller René tructe zijn tegenstander met een petite combinaison in de opening (diagrammetje waard) en bouwde het verkregen voordeel goed uit; in winstpositie verspeelde hij echter een toren. Debutant Evert speelde een vlekkeloze, fraaie partij en stond geheel gewonnen; ging echter net door zijn vlag. Ook Arno speelde een mooie positionele partij - zag er gewonnen uit (al had de winstvoering nog een tijdje kunnen duren).

Tegenover 2,5 of 3 bordpunten aan tegenvallers stond slechts één meevaller, namelijk de winst van mijn persoon waar een half punt meer in de verwachting had gelegen. Een gelijkspel of kleine overwinning van DSC4 heeft er dus zeker in gezeten!

Ik speelde een bijzondere partij: op de 12e zet pleegde mijn tegenstander met Lxf2 verrassend een schijnoffer, waarmee door hem een toren en pion tegen twee lichte stukken werden gewonnen. Deze materiaalverhouding werd vervolgens méér dan 50 zetten gehandhaafd - een dynamisch evenwicht waarbij nauwkeurig spel geboden was om niet in het nadeel te geraken. Een onnauwkeurigheid van zwart gaf mij gelegenheid een kwaliteit te winnen waarna het resterend eindspel in de weinige resterende tijd na zo'n 80-90 zetten en na 2 uur 59 minuten en 58 seconden gewonnen was (het was rond zevenen want de Goezenaar was inmiddels ook bijna door zijn tijd heen). Zie hieronder voor een kleine impressie.



W.J. van den Broek (DSC4) - L. Nieuwenhuijse (Goes), Goes, 17 september 2011, stelling na 12. Kh2

Hoewel zoals altijd bedacht op de nu volgende manoevre had ik hier niet echt tijd aan besteed - twee stukken voor toren en pion is meestal een goede transactie. 12. ... Lxf2 13. Txf2 Pg4+ 14. hxg4 Txf2 15. Le3 Tf7



In deze stelling heeft wit een voordeel van circa +0.5 volgens Houdini. In lijn met dit rekentuig werd met 16. g5 Lg4 voortgezet maar i.p.v. 17. g6 (wel overwogen maar uiteindelijk slechts leidend tot gelijke stelling) koos ik hier voor 17. Dd2 om ruimte te maken voor de toren. Nu volgde 17. ... Taf8 18. Pec3 a6 19. Dd3 De6 20. Tf1 Dg6 21. Txf7 Txf7 en enkele zetten later stond het na 28. ... Dg4-g5 als volgt.



Tot hiertoe hebben beiden het goed gespeeld; Houdini komt tot +0.4 en suggereert 29. b4. Hoewel zwart het beter kan spelen is dan een mooie variant: 29. ... Tg7 30. Pd5 h4 31. Le3 Dg6 (Dxg3 loopt na 32. Dh5 mat) 32. Lxd4 exd4 33. e5!!



Analysediagram

Wit heeft groot voordeel, onder meer vanwege de dreiging 33. Le4 Dxe4 34. Pf6+ 1-0. Vanuit de stelling uit het één na laatste diagram speelde ik echter 29. Lxd4?! exd4 30. Pd5? (beter was 30. Dxd4 met gelijk spel) en nu staat zwart ineens een tikkie beter. Wij vervolgden met 30. ... Dxg3 31. Dxh5+ (Dxd4 kan ook maar leidt ook tot een klein voordeel voor zwart) Kg7 32. De2 c6 33. Pb4 a5 34. Pd3 Kf8 .



In tijdnood koos ik voor 35. e5 Te7 36. Df1+ Tf7 37. De2 Te7 38. Df1+ Tf7 39. De2 (zetherhaling om 'de 40 te halen', vóór het uitvoeren van de laatste zet had ik remise kunnen claimen) dxe5 40. Pxe5 Te7 en hier werd de notatie bijgewerkt.



Volgens Houdini staat het nu -0.3. De laatste fase ging in met 41. Df1 Ke8 42. Pf3 c5 43. Dd3 en na enkele schaaks in de zwarte achterhoede hadden wij na 50. ... Te3-e6 de volgende stelling bereikt (-0.1 volgens het rekentuig).



Met immer nog twee stukken tegen toren en pion was dit het moment om eindelijk de loper te activeren! 51. Lh3 De3+ (Tf6 en Tg6 kwamen in aanmerking maar wit gaat daarmee niet verliezen) 52. Kg3 Tg6+ 53. Lg4 en ineens staan de witte stukken in een actieve positie.



Niet dat ik hier gewonnen sta (Houdini 0.0) maar het speelt al een stuk prettiger met de stukken wat meer in de buurt van de zwarte koning. Hier speelde zwart 53. ... d3 hetgeen er op het eerste gezicht goed uitziet maar bij nadere beschouwing de kans vergroot dat deze pion verloren gaat. Nu volgde 54. Dc8+ Kg7 55. Dc7 Kh8? (Kg8 houdt het remise; op Kh6 was ik Df4+ van plan met als vervolg Dxf4 56. Kxf4 en zwart raakt de pion kwijt).



We zitten weer in tijdnood (wit nog enkele minuten, zwart het dubbele). Nagenoeg winnend hier is 55. De5+ Dxe5 56. Pxe5 (wint pion d3) - had ik enkele zetten eerder gezien maar vergat ik nu te spelen. In plaats daarvan gaf ik een paar keer schaak en speelde mijn dame naar f4. Deze kon vanwege pionverlies moeilijk geslagen worden en na terugtrekking van de zwarte dame en 59. Pe5 was ik een stapje verder gekomen.



De climax van de partij; Houdini geeft +0.8; geen snelle winst - dat zwart moet uitkijken bleek nu evenwel al snel: 59. .. Tf6 60. Dg5 Dd6 61. Dh5+ Kg7 62. Dg5+



En na een verder goed gespeelde partij begaat zwart zijn enige grote fout: 62. .. Kf8?? 63. Dxf6 Dxf6 64. Pd7+ Kg7 65. Pxf6 en met een stuk méér was het niet moeilijk om te winnen (hoewel hiertoe nog zo'n 20-30 zetten in een minuut gespeeld moesten worden): 1-0.

18-09-2011 22:44 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het verslag van Goes:

Quote


Goes 1 koploper na sterke seizoensstart
Geschreven door Joey Grochal

T Goes 1913 DSC Delft 4 1912 6 2
1. Joey Grochal 2188 Pieter Buzing 2096 1 0
2. Hans Welten 1841 Arno Wiersma 1968 1 0
3. Louis Nieuwenhuijse 1961 Willem-Jan van den Broek 1932 0 1
4. Remco van de Braak 1903 Evert van der Hooven 1908 1 0
5. Rinus Burgerhoff 1905 Pieter Goossens 1906 ½ ½
6. Maxim le Clercq 1825 Jolle Lont 1738 1 0
7. Erwin Kloosterman 1844 Martin Verolme 1920 ½ ½
8. Joey van de Braak 1834 Rene Torenstra 1829 1 0


Goes 1 is na een sterke seizoensstart koploper van KNSB 3F! Tegen promovendus DSC Delft 4 werd afgetekend gewonnen met 6-2. De topscoorder van vorig jaar Rien de Bock was hiervoor niet eens nodig, hij had allemaal feestjes van de universiteit in Eindhoven en bleef dus daar. Invaller Erwin viel echter gewoon goed in. We waren voor deze wedstrijd dus een keertje niet compleet maar het maakte dus niet uit!

Delft 4 was ook zeker niet compleet afgereisd naar het Sportpunt uit de gedetailleerde uitslag blijkt dat wij gemiddeld zelfs een hogere rating hadden! Deze keer waren wij dus niet de nieuwelingen op dit niveau maar de ervaren rotten en dat bleek want de uitslag van 6-2 was toch een tikkeltje ruim al was de zege wel gewoon verdiend. Rinus was dit seizoen degene die als eerste op het scorebord mocht komen en dat deed hij met een halfje. Tegenstander Goossens had bijna dezelfde rating en het evenwicht is mijns inziens nooit echt verbroken, niet slecht want Rinus had zwart... Rinus ging weer eens voor zijn bekende set-up tegen d4 (dame-indisch met f5 voor Pf6 zeg maar) en kwam nooit in de problemen. Maxim mocht ons op voorsprong zetten. Ik ga hier verder niets meer zeggen over deze partij want u kunt deze in de replayer naspelen: http://www.svgoes.nl/senioren-extern/goe...-dsc-delft-4Het duurde al met als dus maar 17 zetjes. Weer een goede seizoensstart voor Maxim, laten we hopen dat hij dit jaar beter vervolgt de komende partijen. Het sleutelpunt van deze wedstrijd was de uitslag bij de gebroeders van de Braak. Puur naar het bord kijkend hadden dit best 2 0'en kunnen worden maar op wonderlijke wijze werden dit 2 1'en!! Ja dat helpt... Bij Joey van de Braak was het nog vrij simpel. Hij dacht 70 (!!) minuten na over een interessante tactische verwikkeling. Na zo lang nadenken zag hij ook wel dat het waarschijnlijk niet goed was maar hij deed het toch maar. Resultaat was een verloren eindspel met 2 pionnen minder. Dan komt de schwindlemodus bij B uit de kast maar dat was niet eens nodig want zijn opponent gaf gewoon een toren weg. Bij Remco ging het nog gekker. in een Siciliaan (bepaald niet de enige vandaag) stond Remco na 40 zetten verloren. Zwart had het goed gespeeld en stond erg sterk op de damevleugel. Helaas voor de Delftenaar wist hij zijn 40ste zet niet binnen de 2 uur te voltooien, zijn klok stond op 0:59. Wedstrijdleider Joop kon vervolgens niet anders dan het punt aan Remco toekennen ondanks dat beide spelers eigenlijk verder wilden spelen... Zo boekte Remco op vreemde wijze een zege.

Zo stonden we dus al 3,5-0,5 voor en dus mocht uw verslaggever de matchpunten gaan binnenbrengen. Dit werd nog bijna het matchpunt want door een waanzinnige blunder werd bijna een halfje gemorst. In een Siciliaan met f4 kwam ik goed uit verwikkelingen in het centrum met het loperpaar. Tegenwicht was mijn koningsveiligheid. Op het juiste moment werd het loperpaar opgegeven tegen het paardenpaar waarna ik 1 superloper overhield en aanval over de open g-lijn en de 2e rij. Mijn tegenstander kon het allemaal niet meer overzien en blunderde. Rybka kondigt dan mat in 10 aan en uw verslaggever zag de winnende ook binnen een nanoseconde maar juist met r9 van HZ in het achterhoofd ging ik na zitten denken en deed een waanzinnige blunder. Ik overzag geheel dat de dame op h6 veld c1 dekte waardoor Tc1 mat niet zo lekker werkte... Resultaat was dat mijn tegenstander eeuwig schaak kon maken (niet zo heel makkelijk) maar in tijdnood besloot mijn tegenstander de dames te ruilen waarna hij een toreneindspel met pluspion overhield. Helaas voor hem had ik op de a en b-lijn verbonden vrijpionnen en was het toreneindspel met witte pluspion volkomen kansloos voor hem. Hierdoor werd het dus toch 4,5-0,5. Erwin ondertussen leek al een hele tijd op remise af te stevenen en dit werd het ook. In een Franse doorschuifvariant met a3-b4 speelde Erwin het strategisch wat vreemde c4 waardoor hij geen breaks meer had op de damevleugel. Met het witte ruimtevoordeel op de koningsvleugel kan wit dan voor een koningsaanval gaan. Gek genoeg ging wit juist zware stukken ruilen op de damevleugel waarna het resterende eindspel alleen nog maar door zwart gewonnen kon worden, dat was ook niet echt realistisch en dus volgde een puntendeling. Niet slecht voor invaller Erwin!

Hans zorgde vervolgens voor een echte monsterscore. Hans zijn commentaar: Ik heb slechts één goed plan gehad en die kwam pas na viereneenhalf uur spelen. Op het moment dat ik op de damevleugel een pion ging verliezen brak ik de stelling op de koningsvleugel open. Terwijl zijn toren en paard ineens passief stonden kwam mijn (eerst passieve) toren en loper met kracht binnen. Met zijn koning teruggedrongen aan de rand van het bord wist ik via een matdreiging te winnen. Hij moest de kwaliteit offeren om dit te voorkomen. Maar spoedig daarna gaf hij zich toch gewonnen toen ik naast een kwaliteit ook nog een pion voorkwam. Punt voor Hans dus! Helaas kon Louis geen passend vervolg geven aan alle mooie resultaten aan de overige borden. Hij bracht een dubieus maar interessant offer en kreeg toren en pion tegen twee lichte stukken. Over de witte velden leek hij wel wat compensatie te hebben. Uiteindelijk kwam men uit in de uitvluggerfase waar Louis een kwaliteit weggaf met de truc DxTf6 DxDf6 Pd7# op Df6 en Kf8... Hij stond toen dus een stuk achter en dit wist zijn opponent met moeite en 2 seconden over te verzilveren.

Al met al een geweldige overwinning voor Goes, 6-2! Het andere verslag vindt u hier: http://www.delftseschaaksite.nl/?type=news&id=3875 De volgende tegenstander is Stukkenjagers 2, tegen wie in 07/08 nog met 7,5-0,5 verloren werd. Dat moet nu beter! Mocht je de partij niet kunnen naspelen hier nog de 'gewone notatie':



le Clercq,M (1825) - Lont,J (1738) [B95]

KNSB 3F 1112 Goes - DSC4, 17.09.2011

[JG]

Maxim won knap van zijn tegenstander die de laagste rating had maar wel een serieuze indruk maakte. 1.e4 c5 2.Pf3 d6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 Pf6 5.Pc3 a6 6.Lg5 e6 7.Df3!? Keuzes te over voor wit tegen het Siciliaans en zeker ook tegen de Najdorf. Maxim gaat voor een idee zonder de pionnenstorm, hij gaat juist voor stukkenspel. 7...Le7 8.Td1 Wanneer wit lang rokeert volgt vaak die storm alsnog, Maxim kiest voor een plan met korte rokade, allemaal heel ongebruikelijk maar niet slecht. Bekend van 8. 000 is: [8.000 Pbd7 9.Le2 Dc7 10.Dg3 h6 (10...00 11.h4 Kh8 12.f4 Pc5 13.Lf3 Ld7 14.e5 dxe5 15.fxe5 Pg8 16.Lf4 Tfd8 17.h5 h6 18.The1 Le8 19.Df2²) 11.Le3 b5 12.a3 Tb8 13.f4 b4 14.axb4 Txb4 15.Lf3 Tg8 16.The1 g5 17.f5 e5 18.Pb3 g4 19.Le2 Txb3 20.cxb3 Pxe4 21.Kb1 Pxg3 22.Pd5 Db8 23.hxg3 Lb7 24.Lc4 Lxd5 25.Lxd5 Lg5 26.Lf2 Pf6 27.Lc6+ Kf8 28.Td3 Kg7 29.Ted1 d5 30.Ka2 d4 01 Morozevich,A (2605)-Anand,V (2715)/Moscow 1995/CBM 046 ext] 8...Pbd7 9.Le2 00 10.00 Dc7 11.Dg3 Het witte idee. De dame komt snel uit op g3 en wit gaat voor een aanval tegen de zwarte koning. 11...Td8 12.f4 b5 13.Lf3 Interessante alternatieven waren hier: [13.f5 e5 14.Lh6 Lf8 15.Pe6!? fxe6 16.fxe6; 13.e5!? dxe5 14.fxe5 Dxe5 15.Lf4 Dc5 16.Lf3÷] 13...Ta7? Het lijkt verstandig om uit de penning te gaan maar zwart heeft hier geen tijd voor. Maxim maakt het netjes uit. [13...Lb7 14.a3 Pc5 15.Tfe1 Tac8 en er zijn gelijke kansen.] 14.e5! dxe5 15.Pc6 Lc5+ 16.Kh1 b4 Zwart moest echt voor Tf8 gaan nu valt hij ten prooi aan een fraai voorbeeld van overbelasting. [16...Tf8 17.fxe5 Ph5 18.Dh3 Pxe5 19.Pxa7 Pxf3 20.Txf3 Lxa7 21.Dxh5 leidt echter ook tot een volkomen gewonnen stelling voor wit.] 17.Lxf6 1-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 19-09-2011 at 11:38.

18-09-2011 23:08 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

RE: Goes 1 een maatje te groot voor DSC4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat een prachtig verschil tussen het verslag

Quote

Originally posted by Pieter Goossens
Jolle was in een siciliaan niet onder de druk uitgekomen en had verloren.


en de partij

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

19-09-2011 00:09 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sowieso ook binnen het verslag van de tegenstander. De overwinning was geflatteerd, maar terecht. Even verderop stelt de schrijver dan die broers 2 nullen hadden moeten hebben. Een snelle rekensom leert mij dan dat het dan 4-4 zou zijn geworden Glimlach

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 19-09-2011 at 07:47.

19-09-2011 07:47 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pieter Goossens
DSC-lid




geregistreerd: 06-12-2006
aantal berichten: 43

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien is het voortaan beter om even te wachten met het verslag, misschien schrijft de tegenpartij wel een smeuiig stukje ...

__________________
"There are no mistakes, just happy accidents" - Bob Ross

19-09-2011 17:25 Pieter Goossens is offline Send an Email to Pieter Goossens Search for Posts by Pieter Goossens Add Pieter Goossens to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En dit is dan meteen de eerste inzending van het seizoen voor de pepermolen: ik produceer regelmatig twijfelachtige zetten, maar een bok als deze maar eens in de paar jaar. En dan ook nog voor de externe Frons

Het begon nog goed:



Ik heb Zwart en vrijwel gratis ...d5 mogen spelen, en wellicht ook nog het loperpaar. Zwart is hier in zet. Hij kan hier ...Le6 spelen, maar dat is in dit geval niet zo goed. Wit ruilt de pion en wordt met Pg6 heel vervelend. Ik had dit eerder al gezien en wist (dat heb je af en toe) dat Wit al zijn hoop op Pg6 gevestigd had.

Dus: 12...0-0! want Pg6 is nu helemaal niet goed.
13.dxc5 Lxc5
De Witspeler zag nu pas dat het niet goed was en ging 70(!) minuten in de denktank, en speelde Pg6 om onbegrijpelijke redenen alsnog.

14.Pg6? (13.Pd3 is geen probleem, al heeft Zwart wel alles wat hij wil.)
14...Da7 15.Pxf8 Lxf2+ 16. Kh1 Lxe1 17.Dxe1 Kxf8.
Mijn tegenstander gaat opportunistisch spelen (met meer dan een uur tijdsachterstand) en gooit er nog een pion tegenaan:



Wit heeft net 25.Tf3 gespeeld. Natuurlijk had ik ...Dd4 gepland. Maar op het laatste moment denk ik: "even tussenschaak" en pak mijn toren beet. En toen zag ik het pas. Een onvergeeflijke fout met zoveel meer tijd en een tegenstander die nog 15 zetten in 3 minuten moet doen. Bah.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

20-09-2011 23:59 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller