Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2010-2011 » Interne competitie (V8): Gert Legemaat te sterk voor Bob Voogt
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V8): Gert Legemaat te sterk voor Bob Voogt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gert Legemaat heeft zijn koppositie in de interne competitie versterkt door een overwinning op Bob Voogt. Achtervolger Ciprian Padurariu kwam niet in actie. Jan Peter van Zandwijk en Richard Oranje deden eveneens goede zaken door overwinningen op respectievelijk Hora Vlam en Luciėn van de Lisdonk.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Gert Legemaat-Bob Voogt1-0
2Jan Peter van Zandwijk-Hora Vlam1-0
3Luciėn van de Lisdonk-Richard Oranje0-1
4Pieter Goossens-Kim Meulenbroek0-1
5Rob Smits-Martin Glimmerveen0-1
6Jolle Lont-Pieter Buzing½-½
7Henrik Tamerus-Walter Anema0-1


In de B-groep eindigden de vier topborden (inclusief het de naar boven ingedeelde partij van Walter Anema) in een overwinning voor de zwartspeler. Ook Theo Rekveldt won met de zwarte stukken. De andere partijen eindigden in remise.
Groep B
 wit zwartuitslag
1Albert Kemeling-Jan-Pieter de Vries0-1
2Ton Vissers-Willem-Jan van den Broek0-1
3Kees Venema-Ivar de Hoogt0-1
4Simon Broos-Coen Leentvaar½-½
5Sofya Blanter-Theo Rekveldt0-1
6Felipe Sidoti-Gerard Bilars½-½
7René Poots-Gert-Jan Baas½-½


In de C-groep versloeg koploper Edgar Huisman met wit Herman Zonderland. Ook Frans Palm deed goede zaken door Ernst Hanewald te verslaan.
Groep C
 wit zwartuitslag
1Edgar Huisman-Herman Zonderland1-0
2Ernst Hanewald-Frans Palm0-1
3Aad de Jong-Karel Vandenberghe½-½
4Lito van Reede-Leo Zuijdgeest1-0
5Frans Smit-Simon Dirkse1-0
6Jan Swart-Rob Scherpenisse1-0
7Jordy Krempel-Jan Torenstra½-½
8Bert Zwemstra-Paul van Riet1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-05-2011 01:17 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren had ik moeten verliezen van Rob. We komen er in na de opening en een eerste verwikkeling. Daarna had ik dames kunnen - en moeten - ruilen met vrijwel gelijkspel. In de partij kon de dame echter ineens actief naar h5. Wit heeft net 16. Tfd1 gespeeld, waarna de volgende stelling ontstaat - en mijn dame tot een verklaring wordt gedwongen:



Ik kan nu 16...Db6 spelen, waarna de schade meevalt. Wit heeft wat initiatief, maar moet wellicht nog op b2 gaan letten. Van alle goden verlaten speel ik echter 16..Dc7??. Alle berekeningen van de vorige zet kunnen de prullebak in als je zelf vrijwillig je dame in de aftrekaanval zet... Sterk staaltje schaakblindheid?

Een mooie tactische opgave:
Hoe wint wit? Mat in 6 (of grof materiaalverlies).




Rob vond deze combinatie uiteindelijk niet (een kwartier lang wachten in de bar...) en speelde 19. Dh4, waarna ik de matdreigingen kon afwenden d.m.v dameruil. Wit won wel een pion d.m.v fxg7 en heeft nu het loperpaar, dus al met al evalueert de computer +2. Een interessant moment is het volgende:



Hier gaf Rob gaf de pion terug omdat hij bang was voor Pxb2, waarna ik nog wel kon hopen.
Na de krachtzet 23.Lf1! kan ik natuurlijk niet op b2 slaan en heeft zwart toch wel problemen na 23...Pb6 24. Lh6. Na nog wat mindere zetten kon ik mijn stukken activeren en voor 2 resultaten gaan spelen. Rob kon m.i. een paar keer wel remise maken door af te ruilen naar ongelijke lopers, maar hij speelde te lang op winst, waardoor ik uiteindelijk nog won d.m.v. de verste vrijpion en een tactische grap.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 10-05-2011 at 11:44.

10-05-2011 11:38 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Soms krijg ik als toeschouwer de neiging om een speler tijdens de partij te vragen waarom hij niet matzet.
Dat kan natuurlijk niet, dus vraag je het soms maar achteraf.
Tijdens het langswandelen vroeg ik mij af: waarom geen Td5 zoals Martin liet zien in de diagramstelling. En waarom geen Tg8 mat in de partij van Bert Zwemstra.
Geef Rob en Bert de winststelling in een diagram met de opdracht: wit wint snel, dan zien ze het wel, denk ik.

__________________
Mopper

10-05-2011 23:04 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Ciprian Padurariu
actief DSC-lid


geregistreerd: 29-09-2009
aantal berichten: 61

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

"Geef Rob en Bert de winststelling in een diagram met de opdracht: wit wint snel, dan zien ze het wel, denk ik."

Moral: always assume you have a quick win!

11-05-2011 12:08 Ciprian Padurariu is offline Send an Email to Ciprian Padurariu Search for Posts by Ciprian Padurariu Add Ciprian Padurariu to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller