Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Discussie implementatie Keizersysteem 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (6): « first ... « previous 3 4 [5] 6 next » Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

RE: tpr's Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Merk trouwens op dat een aantal mensen intern een veel lagere rating hebben dan extern]


Voorheen werd de interne rating gecorrigeerd met de behulp van de KNSB-rating. Dat is dit seizoen niet gebeurd.

Het helpt wel om de verschillen klein te houden.

27-05-2005 13:18 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij is het zelfs al twee seizoenen niet gebeurt. Verder lijkt het mij wenselijk dat het gemiddelde van beiden gelijk is, maar er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die dat nut niet zien.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-05-2005 13:25 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hrm, raar. Ik heb hier keurig een lijst met nieuwe interne ratings (gecorrigeerd met KNSB-rating) op mijn pc staan. Maar schijnbaar niet ingevoerd in het programma...

Ik zal een correctie op dit gebied uitvoeren in de volgende stand. Alleen moet ik even kijken wat ik met Arnout van der Linden doe, aangezien hij een categorie hoger zou komen te spelen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

27-05-2005 15:27 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hoe sta je tegen over een middeling van KNSB en intern? Zeg door alle spelers die zowel intern als extern actief zijn (minstens 10 partijen per jaar) als ijkpunt(en) te nemen?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-05-2005 15:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het middelen van de ratings zou zin hebben als er iets van afhangt in de interne competitie; nu is dat niet zo?

Overigens vindt ChessBase mijn TPR intern 1742, geen 1633, maar dat is juist waar het verschil vandaan komt, waarschijnlijk. In de DB gebruik ik voor mensen die een actieve KNSB rating hebben liever die rating dan de interne.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-05-2005 16:24 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ook, en kom dan op de 1790 uit. De interne ratings zijn natuurlijk wel van belang voor de ratingcategorieën. Maar dat zijn er op dit moment 2,6. (Onder de 1500 kan je gezien het aantal leden dat wij hebben nauwelijks een serieuze groep noemen) 34, voor boven de 1800, 37 van 1500 tot 1800 en 19 tot 1500.

Maar goed ik had al voorgesteld om daar volgend jaar 5 groepen van te maken...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-05-2005 16:37 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
En hoe sta je tegen over een middeling van KNSB en intern? Zeg door alle spelers die zowel intern als extern actief zijn (minstens 10 partijen per jaar) als ijkpunt(en) te nemen?


Er wordt nu niet het gemiddelde genomen van interne en externe rating, maar de nieuwe interne rating wordt gecorrigeerd met een derde deel van het verschil tussen interne en externe rating. De correctie is dus iets kleiner. Op zich lijkt dat logisch, aangezien voor de meeste mensen het aantal partijen dat men intern speelt groter is dan het aantal partijen dat men extern speelt. De interne competitie zou dus zwaarder mee moeten wegen dan de externe.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

27-05-2005 17:06 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

*update*

Na het bekijken van mijn indelingsprogramma blijkt dat ik de nieuwe interne ratings wel degelijk heb ingevoerd. Het lijkt erop dat aangepaste spelersgegevens niet automatisch worden overgenomen in het programma.

Ik ga kijken of het aan te passen is. Zoniet dan zal ik aan het einde van de competitie er rekening mee houden bij de berekening van de interne ratings voor volgens seizoen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

27-05-2005 17:14 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het einde van het seizoen nadert (zoals Corniel al een poosje eerder in deze draad zei) en dan is het inderdaad tijd om het systeem nader te bekijken. Er zijn mij via deze draad en via andere wegen verschillende opmerkingen en suggesties ter ore gekomen. Ik zal over een aantal mijn mening geven, maar hoor ook graag de mening van andere leden over deze punten (of dingen die niet ter sprake zijn gekomen in deze draad).

Ratinggroepen:
De huidige ratinggroepen (algemeen, t/m 1800 en t/m 1500) zijn afkomstig van de ratinggroepen die ten tijde van het groepensysteem (4 seizoenen geleden) in de open competitie werden gehanteerd. De vraag is of de huidige groepen nog passen bij de opbouw van de vereniging. Wat statistiekjes:

Groep A (spelers boven de 1800)
partijenspelers
10 of meer20
5 tot 1011
minder dan 53
totaal34

Groep B (spelers t/m 1800)
partijenspelers
10 of meer25
5 tot 107
minder dan 56
totaal38

Groep C (spelers t/m 1500)
partijenspelers
10 of meer6
5 tot 109
minder dan 53
totaal18

int.ratingpartijen<55-10>10
2200-23002011
2100-22005005
2000-210012138
1900-20007043
1800-19009243
1700-1800153210
1600-170013238
1500-16009117
1400-15004022
1300-140011353
1200-13003021
Totaal90 spelers12 spelers27 spelers51 spelers


Conclusie: de C-groep is inderdaad erg klein nu. DSC is vooral breed bezet tussen de 1600 en 1800. Een optie zou kunnen zijn de grenzen op 1600 en 1800 te leggen, maar daarmee wordt het sterkteverschil in de onderste groep er groot, en dat is het in de bovenste ook al. Wellicht is het beter om 4 groepen te gaan hanteren.

De vergoedingen binnen het keizersysteem zijn altijd een punt van discussie. Vorig seizoen zakten mensen die weinig speelde veel te snel weg. Daarop werd het systeem wat aangepast. Nu blijken spelers die weinig spelen en een slechte start hebben moeilijk omhoog te komen in het systeem. Een mogelijke oplossing is het geven van extra punten aan het begin van het seizoen per ratingcategorie, en die in de loop van het seizoen af te bouwen. Dit is in het huidige indelingsprogramma mogelijk.

Baseman stelt een systeem op percentage voor. Het systeem lijkt goed hanteerbaar, maar ik vrees alleen dat er geen software voor beschikbaar is. Als dat wel het geval is lijkt het een serieus alternatief.

Een ander punt dat mogelijk nogal wat discussie op kan leveren is het invoeren van een minimum aantal partijen. In sommige varianten van het keizersysteem is dat wenselijk, en ook voor prijzen als de veelvraatbokaal en het melkpak lijkt een minimum aantal partijen gewenst. Omdat niet iedereen dezelfde uitgangspositie heeft (sommigen spelen HSB competitie, anderen niet) is het wellicht handig vast na te denken over welke eisen aan een minimum aantal partijen moeten worden gesteld.

Tenslotte moet er gekeken worden naar het begintijdstip van de partijen. We beginnen officieel nog steeds om kwart voor acht. Echter, de meeste mensen komen rond acht uur of iets later binnen, en sommige mensen komen zelfs rond kwart over acht binnen. Hoewel ik persoonlijk geen voorstander ben van een heel strikt regime (zoals kwart voor acht alle klokken aan) vind ik het op dit moment wel erg vrijblijvend worden. Er zijn een aantal opties mogelijk:

  • kwart voor acht de klokken aan
  • acht uur de klokken aan
  • het begintijdstip op acht uur stellen
  • het zo laten als het is
  • anders, namelijk....

Ook over dit punt lijkt mij een discussie wenselijk.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

27-05-2005 19:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat betreft het laatste heb ik een nieuwe draad gestart, om het apart te houden van deze moeilijke discussie Grijns

Zie deze draad.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-05-2005 20:07 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Baseman stelt een systeem op percentage voor. Het systeem lijkt goed hanteerbaar, maar ik vrees alleen dat er geen software voor beschikbaar is. Als dat wel het geval is lijkt het een serieus alternatief.


Volgens mij hanteren ze dit systeem bij Haeghe Ooievaar en Vogelwijk. Ik heb geen idee wie de intern wedstrijdleiders daar zijn, maar mogelijk dat die er iets op hebben gevonden.

Quote

Een ander punt dat mogelijk nogal wat discussie op kan leveren is het invoeren van een minimum aantal partijen. In sommige varianten van het keizersysteem is dat wenselijk, en ook voor prijzen als de veelvraatbokaal en het melkpak lijkt een minimum aantal partijen gewenst. Omdat niet iedereen dezelfde uitgangspositie heeft (sommigen spelen HSB competitie, anderen niet) is het wellicht handig vast na te denken over welke eisen aan een minimum aantal partijen moeten worden gesteld.


Om de beloning voor het extern spelen te handhaven kun je rekenen in 'aanwezigheden' (extern, bye, bardienst etc.) in plaats van partijen. Mogelijk dat je naast aanwezigheden ook een minimum aan partijen wil invoeren om te voorkomen dat iemand na 1x winst met enkel externe verplichtingen zijn quotum haalt, alhoewel ik denk als je het aantal aanwezigheden hoog genoeg zet, dit gevaar puur theoretisch wordt.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

27-05-2005 21:45 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Lekker in de schaduw? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
We moeten maar hopen dat Van Wissen, Barendse, Casareno én Anema in het vervolg doen waar ze goed in zijn: winnen! En dan maar hopen dat ik in die schaduw mee omhoog mag liften...

Tja, die Corniel is gewoon te slim voor me:

  • Zo'n dsstable krijg ik maar niet mooi;
    (al scheelt het dat ik nooit de specs heb gezien)
  • Ik verlies 2x van hem;
    Ik geef toe, een plaats in de top 5 heb ik niet verdiend.
  • Ik heb 4 partijen meer gespeeld en 7 punten meer gescoord;
    Toch staat hij boven me. Maar hij is gelukkig niet de enige.
  • Mij komt gewoon minder toe.
    Volgens Richard en Henrik eindigt iedereen aan het eind zo ongeveer wel op de plek die hem toekomt.

nr Speler Score
1 Gert Legemaat 16 uit 22
2 Chiel van Oosterom 16 uit 22
3 Leo Hofland 11.5 uit 14
11 Ted Barendse 11.5 uit 20
21 Corniel Nobel 6 uit 16
26 Walter Anema 13 uit 20
51 Michiel van Wissen 3 1/2 uit 6
91 Erwin Casareno 3 uit 5


Ik dacht nog kans te maken op een plaats in DSC5 of DSC6, komt er opeens een collectief spelers bij.
Misschien tijd voor een revolutie, want hoe je een keizer systeem ook kneedt of masseert, telkens weer komen er nadelen naar boven.

(Toch weer een beetje vrolijk, omdat de KNSB nog steeds gelooft in die ouderwetse ELO-cijfers)

Leo, gefeliciteerd met je fraaie percentage!

01-08-2005 22:52 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

 Speler Score
1Gert Legemaat16 uit22
2Chiel van Oosterom16 uit22
3Leo Hofland11½uit14
11Ted Barendse11½uit20
21Corniel Nobel6 uit16
26Walter Anema13 uit20
51Michiel van Wissen3½uit6
91Erwin Casareno3 uit5


Die Walter is zo dom nog niet Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

02-08-2005 17:29 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb het reglement van de interne competitie aangepast. Op de webpagina van de interne competitie is het vernieuwde reglement te vinden.

Grootste veranderingen:

  • Er wordt komend seizoen op basis van tpr ingedeeld in de eerste twee perioden van de competitie (bij minder dan 5 gespeelde partijen wordt de rating gebruikt).
  • De laatste periode wordt "gewoon" op keizer-punten ingedeeld.
  • De ratinggroepen worden pas bepaald na 10 ronden. Op dat moment wordt de ratinglijst in drie ongeveer gelijke delen geknipt.
  • De speciale prijzen (het melkpak, de Holle-Bolle-Gijs-troffee, de prijs voor de meest strijdlustige speler en de grootste elo-stijger worden "officiële prijzen".
  • Om in aanmerking te komen voor een van de prijzen in de interne competitie moet je minimaal 10 partijen in de interne hebben gespeeld.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

04-09-2005 12:58 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Ik heb het reglement van de interne competitie aangepast. Op de webpagina van de interne competitie is het vernieuwde reglement te vinden.

Grootste veranderingen:
  • Er wordt komend seizoen op basis van tpr ingedeeld in de eerste twee perioden van de competitie (bij minder dan 5 gespeelde partijen wordt de rating gebruikt).
  • De laatste periode wordt "gewoon" op keizer-punten ingedeeld.
  • De ratinggroepen worden pas bepaald na 10 ronden. Op dat moment wordt de ratinglijst in drie ongeveer gelijke delen geknipt.
  • De speciale prijzen (het melkpak, de Holle-Bolle-Gijs-troffee, de prijs voor de meest strijdlustige speler en de grootste elo-stijger worden "officiële prijzen".
  • Om in aanmerking te komen voor een van de prijzen in de interne competitie moet je minimaal 10 partijen in de interne hebben gespeeld.


Tja, de eerste ronde op rating vind ik wel jammer. Op keizerwaarde had ik bijvoorbeeld tegen Walter gemoeten (leuk verliezen is ook plezierig Knipoog) vanwege plek 25 vorig jaar; nu met 1660 intern (geloof ik) wordt het iets anders.
Overigens begrijp ik het wel, daar we anders een probleem hebben met de nieuwe leden die anders een natte vinger keizerwaarde krijgen.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

04-09-2005 17:06 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen alv waren er weer een heleboel voorstellen om het reglement van de interne te veranderen. Want er werd te weinig tegen spelers van hetzelfde niveau gespeeld en een slechte seizoenstart was nauwelijks goed te maken.

Nu is dat veranderd maar nu wordt er weer geklaagd over het feit dat de stand de eerste (ik schat zeker 15 ronden) niet betrouwbaar is. Reden hiervoor is natuurlijk dat mensen geen tegenstander krijgen op basis van hun keizerpunten, maar op basis van hun rating/tpr. Doordat de eerste 6 ronden op rating worden ingedeeld duurt het 6 ronden voordat tprboven- en onderpresteerdeers met elkaar mixen.

Geduld is een schone zaak, dit systeem heeft veel tijd nodig om de keizerpunten redelijk te laten matchen met de tpr. Ook de ogenschijnlijke overwaardering van bye-vergoedingen heeft hiermee vandoen.

Maar dat is niet erg: het keizer systeem is bedoelt voor competities over een groot aantal ronden (15 of meer). Met onze tpr toevoeging is dit minimum aantal wellicht nog een aantal rondes toegenomen.

Nu hebben we hopenlijk leuke/gelijkwaardige tegenstanders, na 15 tot 20 ronden een representatieve stand.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-11-2005 16:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren sprak ik een bezorgde schaker die sinds jaar en dag meestrijdt om de titel. Hij vreesde dat René Torenstra clubkampioen kon worden. Nu kan ik verwijzen naar mijn vorige post in deze draad, maar dat heet herhaling van zetten. (Daar houd ik niet zo van)

Derhalve wat nieuwe punten die aangeven waarom het gelijktrekken van de trp-lijst en keizerlijst lang duurt (maar wel plaats vindt):

Het Keizersysteem maakt een schifting in eerste instantie op percentage, zo werkt de puntenverdeling nu eenmaal. Doordat men veel tegen gelijkwaardige spelers speelt is het bereiken van een overscore moeilijker. Sterkere spelers zullen in de regel zelfs moeilijker tot een overscore komen dan zwakkere spelers (die ook veel makkelijker aan een onderscore uiteraard). Daarbij komt dat zwakkere spelers over het algemeen deelnemen aan de HSB-competitie en derhalve meer 4/6 vergoedingen krijgen wat keizerpuntentechnisch een postief effect heeft op het percentage, net als het lagere remise percentage. (immers 3/6 + 3/6 < 1/6 + 6/6)

Tweede onderdeel van de schifting houdt in dat mensen die hoger staan meer waard zijn. Doordat dat het eerste verschijnsel verzwakt optreedt, treedt dit ook verminderd op.

Toch voorzie ik geen problemen over 26 ronden. Ten omdat de allersterksten onder ons (zij die normaalgesproken in aanmerking komen clubkampioen te worden) overscores hebben die ze een heel seizoen vasthouden (logisch want ze spelen gemiddeld tegen zwakkere tegenstanders). Zwakkere spelers die met een grote overscore beginnen, krijgen steeds sterkere tegenstanders te verstouwen, dit heeft logischerwijs (behalve als ze blijven winnen) een negatief effect op hun overscore.

Daar komt bij dat mensen met een hogere tpr gemiddeld hoger staan dan mensen met een lagere trp. Op de lange termijn zullen ze dus minder keizerpunten ontvangen voor hun resultaten dan sterkere spelers.

Verder is de HSB-competitie duidelijk eerder afgelopen dan de DSC-competitie. Het vertroebelend effect van deze bye's is dan ook over.

Tot slot worden de laatste 6 ronden op ranglijst in gedeeld. De laatste correcties zulllen dan plaats vinden.

Net als vorig jaar vermoed ik overigens dat het hebben van een goede seizoensstart zeer belangrijk is voor de uiteindelijke positie. Daaraan is niets veranderd. Dus als je clubkampioen wilt worden, moet je gewoon veel, heel veel winnen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-01-2006 13:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel, ik denk dat je twee zaken moet onderscheiden
1) Mensen die hoog staan vanwege winnen van de eerste, op rating ingedeelde rondes
2) Mensen die hoog staan omdat ze 2 wedstrijden winnen en voor de rest alleen externe spelen.

Het eerste punt kan wellicht een zorg zijn voor de bezorgde kampioenskandidaat, maar dit probleem lost ofwel zichzelf op, ofwel degene blijft winnen en wordt verdiend kampioen.

Het tweede punt vind ik echter wel vervelend. Wat er gebeurd is dat mensen (die wellicht iets underrated zijn), eerst 2-3 keer winnen van gelijke rating. Daarmee staan ze in de top van het klassement.
Daarna krijgen ze een paar keer 4/6e door externe, bardienst etc. 4/6 van de eigen-keizerwaarde is dus heel veel, aangezien ze bovenaan stonden. Deze mensen blijven dus veel langer bovenaan staan, terwijl ze niet te verslaan zijn. OK, uiteindelijk zullen ze niet kampioen worden, maar naar mijn mening vertroebelt het de stand voor véél te lange tijd. (Zie ook het vergaal over goede en slechte seizoenstarts) Mijn conclusie is dan ook dat de vergoeding, met name in het geval van externe competitie veranderd zou moeten worden. Waarom is het eigenlijk 4/6e? Als het al een vaste vergoeding zou moeten zijn, dan lijkt remise mij logischer. Nog beter zou zijn als het op de een of andere manier afhankelijk zou zijn van persoonlijk en/of teamresultaat in de externe.

17-01-2006 13:57 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben met je eens dat het effect niet ideaal is. Hoeweel ze aan het einde van de rit e.a. niet kunnen vasthouden (daarnaast maak ik volgens mij het door jou geschetste onderscheid ook).

Het verlagen van de externe vergoeding, of het koppelen aan het resultaat heeft een ander nadelig effect, namelijk dat deze competitie actief de gang van zaken van de interne beinvloed: mensen die op winst spelen omdat ze dat punten oplevert in de interne, terwijl het nadelig kan zijn voor het team.

Het ideale systeem bestaat niet, daar ben ik wel van overtuigd. Grijns Lach Grijns

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-01-2006 14:08 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Gisteren sprak ik een bezorgde schaker die sinds jaar en dag meestrijdt om de titel. Hij vreesde dat René Torenstra clubkampioen kon worden.


Ik weet wel zeker dat René kampioen kan worden.
Als ie maar blijft winnen Draaiend hoofd ...

17-01-2006 17:30 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Pages (6): « first ... « previous 3 4 [5] 6 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller