Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » KNSB-Bekerteam schlemielig ten onder tegen Philidor
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

KNSB-Bekerteam schlemielig ten onder tegen Philidor Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In Leiden speelde DSC gistervond voor de KNSB Beker tegen een op papier ongeveer gelijkwaardig Philidor Leiden. Het bekerteam leek aanvankelijk goed uit de startblokken, maar ging uiteindelijk op schlemielige wijze ten onder: 2½-1½

De ‘voorbereiding’ was wat chaotisch, want zowel Bram als Ciprian belde de captain op maandag op niet fit te zijn. Bram lag met koorts op bed, dus die werd vervangen door onder­getekende. Later belde ook Ciprian, maar toen het lastig bleek een vervanger te vinden, kon hij gelukkig toch spelen.

Na de opening stond Lisa ogenschijnlijk prima. Zwart had weliswaar tegenspel, maar wit leek zwart op te kunnen zadelen met een vervelend gat op d5. Lisa gaf na afloop aan dat ze dacht dat dat remiseachtig zou zijn, en speelde het anders. Hierin zag ze de wonderbaarlijke zet f6-c3! (en prise) over het hoofd. Lisa kon niet pakken op straffe van mat, dus wist zwart zich te bevrijden en in het voordeel te komen. Uiteindelijk resulteerde dit in een torene­indspel met ongelijke lopers en een minuspion voor Lisa. Dit wist zij keurig remise te houden (ondanks erg weinig tijd!), mede doordat zwart zijn toren op een gegeven moment op h2 liet insluiten. Maar anders was het vermoedelijk ook remise.

Aan bord 2 speelde Ciprian een originele en sterke partij. Als het goed is gaat hij hem hier nog plaatsen, maar ik zal alvast een impressie geven. Wit speelde de opening tam, dus greep Ciprian meteen het initiatief met een Wolga- of Blumenfeld-achtig pionoffer. Ik vond de stelling lastig in te schatten, maar hij had in ieder geval voldoende compensatie nadat wit het offer aannam. Uiteindelijk werd het paard dat op b5 sloeg op a3 geruild, waardoor de extra pion een geisoleerde dubbel-randpion werd.

Later greep Ciprian nogmaals het initiatief met een pionoffer om een veld te ruimen voor aanval. Vanaf dat moment heb ik te weinig gezien om te kunnen oordelen, maar het was duidelijk dat de witte stukken wat onhandig stonden en Ciprian zei zelf dat hij gewonnen stond. Wellicht was het “zo goed als gewonnen”, want hij rekende lang op een decisive continuation, maar vond hem niet. Uiteindelijk nekte de tijdnood hem, want hij miste een simpele tactiek, waarna hij door te weinig tijd ook geen remise meer wist te houden. Hij vond zelf dat hij in normale doen die remise op zijn minst gehouden had.

Zelf speelde ik aan bord 3 en was ik als laatste klaar. Martine aan bord 4 speelde een saaie partij. Na de openingskeuze van wit had Martine er al niet zo'n zin meer in zag ik. Ze dacht daar al wat te lang na, hetgeen op het eind nog weleens vervelend zou kunnen zijn. Lang gebeurde er eigenlijk niets hier, de stukken werden een beetje door elkaar geschud, maar Martine wist wit wel op te zadelen met een matige pionnenstructuur, door haar loper te ruilen op c3.

Uiteindelijk kwam wit met het plan h4-h5-h6, waarna er vermoedelijk ook niets aan de hand was. Martine dacht echter dat er helemaal niets aan de hand was en ging verder met haar eigen plan. Dit bleek niet te kloppen en ze kwam in het nadeel. Hoe weet ik niet, maar uiteindelijk kwam ze in een eindspel van toren tegen haar paard. Ze kreeg hierin wel een vrijpion, maar zeker gezien de luttele tijd die ze nog over had (wel 5 seconden increment) dacht ik dat het wel verloren was.
Toen er al snel handen geschud werden, dacht ik dan ook dat ze verloren had. Zo heb ik in ieder geval één wijze les opnieuw geleerd: Assumptions are the mother of all fuck-ups.

Wat er gebeurde was als volgt: Ton Kohlbeck dacht dat bij 2-2 de laatste borden zouden gaan afvallen, dus hij riep dat remise voldoende was. Zijn aanname klopte evenmin als de mijne, want bij 2-2 wordt er eerst gesnelschaakt. Pas als het daarna 4-4 is, gaan er borden afvallen. Ik snapte de opmerking echter wel, want ik dacht dat hij voor mijn tegenstander was. Thijs Roorda - de tegenstander van Martine - dacht dat hij voor hem bedoeld was, en achteraf bleek dat ook zo te zijn, en bood remise aan. Bij een 2-0 stand was dat eventueel te rechtvaardigen geweest, maar hij kon m.i. nauwelijks verliezen, dus opmerkelijk.

Mijn partij was een - zoals Ciprian het noemde - een bescheiden opening van mijn kant, maar ik wist hem wel op te zadelen met een matige structuur. Daarna was het echter lastig een goed plan te bedenken. Ik gebruikte 20 minuten overvloed aan tijd (80 tegen 40 minuten op een bepaald moment), maar was na afloop niet tevreden over de zet. Hiermee creëerde ik een zwakte op mijn eigen damevleugel. Vreemd genoeg ging hij eerst allemaal zetten op de koningsvleugel doen, waardoor ik eigenlijk nog best een redelijke aanval kreeg. Aangezien mijn tijds­voorsprong helemaal was opgegaan aan inefficiënt nadenken, was ik bij de - in mijn ogen - 2½-½ tussenstand niet erg happig op om te gaan forceren, dus bood ik remise aan. Ik had wel een soort van aanval, maar die zou waarschijnlijk wat pionnen gaan kosten en ik zag weliswaar dat het gevaarlijk zou kunnen worden, maar ook niet meer dan dat. Mijn aanbod werd snel aangenomen, en groot was dan ook mijn verbazing dat het eigenlijk 2-1 stond. Als ik dat geweten had, had ik uiteraard alles-of-niets gespeeld. Goede les voor de reguliere competitie: Altijd vragen dus!

 Philidor Leiden2127-DSC Delft21352½-1½
1Ad van den Berg2209-Lisa Hortensius2148½-½
2Nico Kuijff2188-Ciprian Padurariu21881 - 0
3Harry van Vliet jr.2057-Martin Glimmerveen2067½-½
4Thijs Roorda2052-Martine Middelveld2135½-½

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 07-12-2010 at 10:10.

07-12-2010 01:01 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aangezien ik voor Leiderdorp uitkwam tegen Philidor was ook ik (eventjes) in de zaal aanwezig. (Toch gek, dat je uitwedstrijd dichter bij huis is, dan welk thuiswedstrijd dan ook).

Enfin, over mijn partij hoef ik het niet te hebben die was dramatisch. Wat Ciprian op het bord toverde zag er idd zeer belovend uit. Ben wel benieuwd waar dat mis ging. Frons

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-12-2010 10:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ciprian Padurariu
actief DSC-lid


geregistreerd: 29-09-2009
aantal berichten: 61

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

It was a fun game. I threw away a good position, based on a slight miscalculation and ended up having to accept the draw. Unfortunately I am not very good at adjusting my attitude from trying to find wins to accepting the draw.
This resulted in me spending too much time and when I finally had to settle for an equal position, I had too little time and lost due to blunders.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ciprian Padurariu on 07-12-2010 at 15:30.

07-12-2010 12:05 Ciprian Padurariu is offline Send an Email to Ciprian Padurariu Search for Posts by Ciprian Padurariu Add Ciprian Padurariu to your Buddy List
Bram Bram is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2010
aantal berichten: 29

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer, maar zulke dingen gebeuren...

07-12-2010 16:12 Bram is offline Send an Email to Bram Search for Posts by Bram Add Bram to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn wedstrijd stond het zo toen ik (wit) remise aanbood:


Ik voorzag de volgende variant: 35. Tbf2 Tb1 36. e5 (36. f5? e5! en aanval is zo goed als weg) en nu de dame weg: 36..De7 37. f5! Lxe5 38. Lxh6 Txb3, hetgeen een zeer onduidelijke stelling is:


Junior 10 geeft nog +0.2, maar ik zag de bui in het eindspel wel hangen. Beiden nog ruim 4 minuten, dus ik vond het maar link, zeker omdat de spreekwoordelijke bui in het eindspel wel duidelijk was. Maar het was dus wel een beetje een stelling om nog een wanhoopsaanval te doen als ik wel had gezien dat de teamstand daar om vroeg.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 07-12-2010 at 16:49.

07-12-2010 16:48 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik laat jullie ook eens een avondje alleen gaan... Knipoog

maar jammer dat het zo gegaan is. Zo te lezen een aantal mensen met 'wat' pech en in een wedstrijd over vier borden kan het dan zomaar fout gaan, zeker tegen een gelijkwaardig team.

Volgend jaar beter!

07-12-2010 20:18 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, mea maxima culpa Glimlach

08-12-2010 10:11 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Rybka komt in je bedachte stelling in eerste instantie ook tot +0.2 niet veel later tot 0.4 en nog een tijdje later tot +1. Als je het een beetje speelt zie je vooral dat je het met zwart makkelijk fout kan doen, mja, dat moet je dan ook maar weer zien af te straffen met wit in die korte tijd Glimlach

10-12-2010 22:09 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller