Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Eksakt weekendtoernooi
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Jan Willem Jan Willem is a Male
forumlid


geregistreerd: 15-05-2003
aantal berichten: 18

Eksakt weekendtoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb het afgelopen weekend meegedaan aan het Eksakt weekendtoernooi, en voor een andere site daarover een kort verslagje geschreven. Misschien ook leuk om hier te plaatsen.
------------------------------------------
ToernooiImpressie
Eksakt Weekendtoernooi 22-24 Augustus 2003
Zie ook: www.eksakt.nl

Vooraf:
Ik kon met mijn rating van 1904 kiezen of ik in de A-groep of B-groep mee wilde spelen. Ik heb gekozen voor de A-groep, omdat ik verwachtte daar interessantere partijen te zullen spelen. De verwachting was echter ook dat het een zware klus zou worden; qua rating was ik als 106e van de 134 spelers geplaatst.

1e ronde:
Tegenstander: Mark Huizer (Stukkenjagers, 2121)
Kleur: Wit
Resultaat: Verlies
In de 4-pionnen variant van het Koningsindisch was ik niet op de hoogte van de theorie. Ik kwam in een wat mindere variant voor wit terecht en heb daarin gekozen een pion te offeren om het initiatief te bemachtigen. Dat lukte aardig en ik had lange tijd redelijke druk op de zwarte stelling. Mark verdedigde echter nauwkeurig en wist niet alleen zijn pluspion te behouden, maar ook het initiatief te neutraliseren en uiteindelijk zelfs over te nemen. Dat betekende direct einde oefening.

2e ronde:
Win by default
Mijn tegenstander was Robert Sanders, en ik heb ruim drie kwartier op hem gewacht. Toen wist de wedstrijdleiding mij mee te delen dat zij een fout hadden gemaakt bij de indeling en Robert een bye had opgenomen. Daarom kreeg deze wedstrijd de in de schakerswereld unieke uitslag ˝-1…

3e ronde:
Tegenstander: Janton van Apeldoorn (DBC, 2060)
Kleur: Zwart
Resultaat: Verlies
Er kwam een opening op het bord die mijn tegenstander goed kende en ik in het geheel niet. (1. d4 Pf6 2. Pc3 d5 3. e4 de4 4. f3 ef3 5.Pf3). Deze opening gaf wit een langdurig initiatief voor de geofferde pion, waarbij ik continu erg op mijn hoede moest zijn. Derhalve investeerde ik veel tijd. Teveel tijd, want toen ik openingsproblemen had opgelost verkeerde ik reeds in tijdnood. In de tijdnoodfase maakte ik een blunder die Janton onmiddellijk weerlegde.

4e ronde:
Draw by default
In deze ronde had ik een bye opgenomen omdat mijn lift en overnachtadres dat eveneens had gedaan.

5e ronde:
Tegenstander: Sander Velema (Unitas, 2030)
Kleur: Zwart
Resultaat: Winst
In de Caro-Kann had ik met zwart niet veel problemen. Mijn tegenstander bleef stukken afruilen waarna ik, zoals dat vaker in deze opening gebeurd, het betere spel kreeg. In het eindpel werd wellicht door beide partijen niet optimaal gespeeld. Zoals het nu ging won ik vrij gemakkelijk door een sterke vrijpion.

6e ronde:
Tegenstander: Franck Steenbekkers (HMC, 2097)
Kleur: Wit
Resultaat: Winst
In een franse opening kwam ik terecht in een variant die volgens mijn tegenstander bekend staat als ietsjes beter voor zwart. Mij was dit alles niet bekend, en het leek me allemaal erg complex. De vreemde materiaalverhouding (Ik had een toren+2 pionnen tegen 2 lichte stukken) gaf een grote dynamiek aan de stelling. In een nog altijd complexe stelling had mijn tegenstander naar remise kunnen en moeten afwikkelen middels eeuwig schaak. Dit had hij ook wel gezien, maar in zijn wil om te winnen koos hij voor een andere zet, een enorme blunder, die de partij onmiddellijk beëindigde.

Achteraf: Na een slechte start is dit toernooi toch nog een succes geworden door de twee winstpartijen op zondag. Alle vier partijen waren echte gevechten waarin beide partijen kansen hadden en waarbij de uitslag ook anders geweest had kunnen zijn,
Derhalve is de 2 uit 4 die ik gescoord heb, waarschijnlijk wel een terechte score.
Dit was mijn eerste ‘echte’ (bedenktijd 2 uur pppp of langer) toernooi sinds 1997 en ik ben daarom erg tevreden over het resultaat. Het smaakte naar meer, en ik zal in de nabije toekomst waarschijnlijk wel weer vaker aan een dergelijk toernooi meedoen.


__________________
Een vriendelijke groet,
Jan Willem

25-08-2003 15:06 Jan Willem is offline Send an Email to Jan Willem Homepage of Jan Willem Search for Posts by Jan Willem Add Jan Willem to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is leuk dit soort verslagen op het forum te lezen. En als je vaker mee gaat doen aan dit soort toernooien, nog beter! Ik speel ze zelf ook regelmatig, en hoe meer clubgenoten, hoe gezelliger!

Ik vermoed dat er een redelijke groep DSC-ers mee gaat doen aan het DD-Weekendtoernooi in Den Haag (vrijdag 19 t/m zondag 21 september). Wellicht een idee (voor iedereen die dit forum leest overigens)? Grijns

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

26-08-2003 16:50 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller