Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2009-2010 » Tweede trainingsavond met toreneindspelen en sterke paarden
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Tweede trainingsavond met toreneindspelen en sterke paarden Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De tweede trainingsavond van het seizoen werd weer goed bezocht. Vooral Bianca Muhren, die de middelste groep traint, had een grote groep aanhoorders. Maar ook de andere trainers hadden een mooie groep aandachtige luisteraars.

Een en al oor
Een en al oor

Jan Willem de Jong behandelde in zijn training, naast een aantal tactische opgaven, een tweetal thema's. Voor de pauze ging hij uitgebreid in op de principes die in het toreneindspel van belang zijn. De deelnemers mochten tegen hem ook een toreneindspel met pion meer proberen te winnen, of een toreneindspel met een pion minder proberen te verdedigen. Na de pauze konden de deelnemers aan de hand van een partij van Botwinnik proberen goede voortzettingen te vinden, door thema's met elkaar te vervlechten, zetvolgordes te verwisselen, en te combineren.
Trainingsimultaan
Trainingsimultaan

Bianca Muhren behandelde in de middelste groep twee hoofdonderwerpen. Ze begon met ‘sterke en zwakke velden’; velden die veelal gedekt zijn door een eigen pion, door een pion van de tegenstander aangevallen kunnen worden, en die voor je eigen stukken te bereiken zijn. Of wat betreft zwakke velden: de sterke velden van je tegenstander. In het tweede deel van de training behandelde ze het onderwerp ‘goed paard tegen slechte loper’.
Bianca legt uit
Bianca legt uit

Gerard Bilars verzorgde in de derde groep wederom de training. Hij behandelde weer een aantal onderwerpen. Zo kwam deze keer de slavische opening aan bod; een opening waarin zwart een zeer solide stelling opzet. Een ander onderwerp dat behandeld werd was de kracht van het paard; wat zijn de sterke eigenschappen van het paard en hoe worden deze het best benut.
De kracht van het paard
De kracht van het paard


Foto’s copyright Herman Zonderland

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 09-12-2009 at 14:07.

08-12-2009 01:58 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Les bij Gerard Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een nuttige avond, ik heb er toch weer het een ander van opgestoken. En nu het geleerde in de praktijk gebruiken........
Herman Grijns

__________________
www.zonderland.nl Prodent

08-12-2009 09:04 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Werkvorm Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jan-Willem de Jong liet ieder uitkiezen of hij/zij het eindspel Toren + pion tegen Toren met wit wilde winnen of met zwart wilde verdedigen, en speelde daarna simultaan aan alle borden!
Deze werkvorm wordt zeer op prijs gesteld.

Daardoor hebben velen de stelling van Philidor en de stelling van Lucena op het bord gehad; en ook de scharnier tussen deze stellingen (ter herinnering: waarbij de verdedigende partij op het kritieke moment de Toren ACHTER de vrijpion moet zetten - gisteren: Te1!).

Jammer dat Barendse niet kon komen gisteren. Hij weet veel van dit soort dingen; ik vermoed dat ook hij de stelling had kunnen verdedigen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 08-12-2009 at 09:50.

08-12-2009 09:49 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Barendse was er gisteren wel (na een geslaagd diner), maar slechts tegen het eind van de avond.
Walter liet toen kort enkele van de kritieke stellingen zien. Het toren achter de pion-principe kende ik inderdaad wel, de naam Horowitz-verdediging nog niet.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

08-12-2009 09:59 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Jolle Jolle is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 06-10-2008
aantal berichten: 16

RE: Werkvorm Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Daardoor hebben velen de stelling van Philidor en de stelling van Lucena op het bord gehad; en ook de scharnier tussen deze stellingen (ter herinnering: waarbij de verdedigende partij op het kritieke moment de Toren ACHTER de vrijpion moet zetten - gisteren: Te1!).

Ik ken de Philidor- en Lucenastellingen, maar ik snap niet echt wat voor scharnier er bedoeld wordt. Zou je daar misschien een diagram van kunnen geven?

08-12-2009 15:51 Jolle is offline Send an Email to Jolle Homepage of Jolle Search for Posts by Jolle Add Jolle to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: Werkvorm Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Jolle

Quote

Originally posted by winfvdm
Daardoor hebben velen de stelling van Philidor en de stelling van Lucena op het bord gehad; en ook de scharnier tussen deze stellingen (ter herinnering: waarbij de verdedigende partij op het kritieke moment de Toren ACHTER de vrijpion moet zetten - gisteren: Te1!).

Ik ken de Philidor- en Lucenastellingen, maar ik snap niet echt wat voor scharnier er bedoeld wordt. Zou je daar misschien een diagram van kunnen geven?


Het gaat (bijvoorbeeld) om deze stelling:
De uitgangsstelling



Hier heeft zwart slechts één verdediging: 1...Te1!
Na 1...Td1+ moet de koning namelijk op zij wegens de matdreiging: 2.Ke6 Kd8 3.Ta8+ Kc7, waarna wit de Lucena-positie zal gaan bereiken, voor de volledigheid: bv. 4. Kf7 Tf1+ 5. Ke7 Te1 6. e6 Te2 7. Ta4! Te1 8. Tc4+ Kb7 9. Kd7 Td1+ 10. Ke8 Te1 11.e7-e6

Lucena Positie


Dit is (een voorbeeld van) de zogenaamde stelling van Lucena. Het werkt met de toren op de 4e rij en de pion volgens mij op b7 tot g7. Nu is het idee dat de witte koning ontsnapt uit de schaakjes na bijv: 11...Te2 12. Kf7 Tf2+ 13. Ke6 Te2+ 14. Kf6 Tf2+ 15. Ke5! Te2+ 16. Te4 en uit.
Het bruggetje


Terug naar de beginstelling is het idee achter 1...Te1 verder dat je na 2.Td8+ Kf7 geen 3.e5-e6+ kan spelen. Speelt wit meteen 2.e6, dan kan de witte koning niet meer ontsnappen aan de schaakjes van achteren. (Daarom moet je ook je pion dus pas naar de 6e rij schuiven als je de Lucena positie kan bereiken).
Eeuwig schaak



Als wit natuurlijk 1.Ke6 had gespeeld ipv Kd6, dan heeft zwart de PHilidor-positie na 1...Th6+:
Philidor-positie


De witte koning komt nu nooit meer over de 6e rij zonder e5-e6 te spelen. Wanneer wit e6 speelt gaat de zwarte toren weer achter de pion staan, hetgeen betekent dat de koning niet meer kan ontsnappen aan de witte schaakjes, zoals we net gezien hebben.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Martin on 09-12-2009 at 11:19.

09-12-2009 10:38 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De foto's van Herman toegevoegd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-12-2009 14:11 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Jolle Jolle is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 06-10-2008
aantal berichten: 16

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Martin,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb de varianten even doorgespeeld en dat was best leerzaam Glimlach!

10-12-2009 19:15 Jolle is offline Send an Email to Jolle Homepage of Jolle Search for Posts by Jolle Add Jolle to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk hè, dit soort eindspelen? Dit is dus waarom Dvoretsky's Endgame Manual mijn favoriete schaakboek is Ja!
Overigens noemt hij het de eerste en de tweede verdedigingsmethode van Philidor in plaats van Philidor & Horowitz. Voor de historici: helemaal logisch is dat niet, omdat Philidor de 'toren-achter-de-pion'-verdediging niet kende en dat soort stellingen als verloren taxeerde!

Kees zal wel gelijk hebben dat Ted er alles van weet, aangezien dit gewoon in stap 5 zit. Ik durf er wel een wedje op te leggen dat mijn leerlingen het kunnen!

Een belangrijk, voor mij redelijk recent inzicht in Lucenastellingen (koning voor de niet-randpion, pion op zevende rij) is dat ze eigenlijk ALTIJD winnen! Het maakt niet uit hoe de verdedigende koning, of de torens staan: zo lang de verdediger niet aan zet is en direct 'eeuwig' schaaks kan geven, win je altijd. Dit was mij heel lang niet echt duidelijk, hoewel ik er al een paar jaar in stap 5 les over had gegeven. Niks geen rekening houden met stukken die niet zo handig staan, een koning die opgesloten is, wat dan ook! Je kunt als je in je vooruitberekening een Lucenastelling hebt gewoon stoppen met rekenen als het niet meteen eeuwig schaak is.

(Merk op dat voor instructie van de Lucenapositie een stelling met centrumpion niet heel handig is, omdat wit dan meer winstwegen heeft.)

Wat voor soort stellingen werden er uitgespeeld? Ingewikkelde stellingen met afwikkelingen naar Lucena / Philidor waarschijnlijk?

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

10-12-2009 23:51 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller