Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » IGM Nikolic wint 13e OGD Rapidschaaktoernooi
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

IGM Nikolic wint 13e OGD Rapidschaaktoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De winnaar van het 13e OGD Rapidschaaktoernooi is IGM Pedrag Nikolic geworden. Hij eindigde op een gedeelde eerste plaats met IGM Alexander Dgebuadze, maar had aanzienlijk meer weerstandspunten.

Toernooiwinnaar Predrag Nikolic in actie (foto Herman Zonderland)
Toernooiwinnaar Predrag Nikolic in actie (foto Herman Zonderland)

Een uitgebreid verslag en de volledige eindstand staan op de toernooisite.

13-09-2009 00:22 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Knappe prestatie van Marco Anink, die de B-groep overtuigend op zijn naam schreef. Ook voornaamgenoot Marco Kirana deed het bijzonder goed. Hij haalde in de A-groep liefst 5 punten!

Maar meer DSC-ers deden het prima. Joost Michielsen haalde 5½ uit 7 in de A-groep en was daarmee gedeeld derde. Chiel van Oosterom eindigde met 5 uit 7 net buiten de prijzen.

In de B-groep werd Olivier Marincic gedeeld tweede met 5½ uit 7. Roland ten Have viel na een nederlaag in de laatste ronde terug naar plaats 5.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-09-2009 10:01 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn score was met 3.5 uit 7 heel behoorlijk, maar ik ben niet tevreden over de manier waarop die tot stand kwam.

In ronde 1 blunderde ik een toren tegen Fred Slingerland, toen ik even een pionnetje wilde meesnoepen. In de ronde 3 produceerde ik tegen Timon van Dijk de prima zetten 1. e4 en 2. Pf3. 3. c3 kon ook nog wel, maar daarna was de koek op en kwam er een zeer hoog grafzetgehalte.

Ronde 2 en 6 tegen Henrik en Bob waren wel goed en redelijk overtuigende overwinningen. Ook ronde 4 tegen Redmar Damsma speelde ik OK, maar die ging in tijdnood verloren.

In ronde 5 offerde ik een pion en kwam ik zeer goed te staan tegen Hans Segers, maar net op het moment dat de druk te hoog aan het worden was liet ik een schaakje toe met torenruil. Hierna maakte ik er maar een eindspel van met sterk loper tegen zwak paard, maar met een minuspion. Ook hier wist ik voordeel te bereiken en uiteindelijk de cruciale b-pion van wit te winnen, waarna mijn verbonden vrijpionnen te ver zouden zijn. Uiteraard blunder ik meteen een pion door een koningszet slechts in mijn hoofd uit te voeren. Uiteindelijk resteren er twee kale koningen. Dit voelde als 1.5 puntverlies in 1 ronde, maar eenmaal in de wedstrijdleiderskamer wees Arno me er nuchter op dat het slechts een halfje was :-)

De laatste ronde maakte mijn toernooi goed, maar niet voordat ik een stuk van mijzelf opsloot door met mijn dame op het enige vluchtveld te gaan staan. Daarna speelde ik va banque en wist onrust te zaaien. Met een familieschaakje wist ik een stuk terug te winnen, al was dat wel een beetje ten koste van mijn koningsstelling. Ernst schrok echter zo dat hij pardoes het enige matveld koos.
Uiteindelijk 3.5 uit 7 en een TPR op rating, maar dus allerminst topvorm voor de KNSB so far.

14-09-2009 15:18 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vermeldenswaardig is trouwens dat Bram Beijer met 5 uit 7 en een 1900+ TPR in de B-groep goed mee kwam en een ratingprijs in de wacht sleepte. En hierbij werd hem nog een halfje door de neus geboord ook. Hij had een eindspel met toren tegen loper, maar werd gevlagd.

Voor de niet-arbiters onder ons: dit is remise. De partij met alleen de loper heeft namelijk geen 'matpotentieel'. Stel: wit Ka1 Ta2, zwart Kc1 en Lc3+, dan kan de toren er altijd tussen.
Dit realiseerde zowel Bram, als Arno zich ook niet, dus u bevind zich in goed gezelschap, maar dit kan dus punten kosten.

14-09-2009 15:41 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals ook alle voorgaande edities - ik speel denk ik voor de 5e of 6e keer mee - was het weer erg geslaagd. Het OGD rapid blijft een leuke afwisseling tussen serieus schaken en daarna weer gezellig wat drinken/tafelvoetballen of wat dan ook. Mij bevalt die combi wel (misschien ook wel omdat ik met tafelvoetbal de meesten versla waar ik achter het bord een beetje kansarm tegen benKnipoog)

Het begon met een overwinning op een jeugdspeler die een combinatie over het hoofd zag, waarna hij een pion verloor en zijn stelling overhoop ging. Ronde 2 ging ook prima, de 3e werd een onnodige nederlaag. Ik stond goed, tegenstander had minder tijd maar in uiteindelijk wederzijdse tijdnood deed mijn tegenstander het gewoon erg goed. Ik had van te voren de afspraak gemaakt met Jaap om pas bier te gaan drinken na de 1e nederlaag. Ik hield me er wel aan....

Het gevolg was niet helemaal wat ik er van verwachtte. Het bleef prima gaan, en alleen in ronde 6 tegen Marco liet ik misschien wat liggen. Na een interessante rapid opening kwam ik aanvankelijk wat minder, maar uiteindelijk iets beter te staan. Marco bood remise aan, met die uitslag zou hij de toernooi-overwinning in eigen hand hebben. Ik had al wat biertjes op, en na enig aarzelen besloot ik het aan te nemen, ook omdat ik daarmee kansen had in de laatste ronde voor een leuke eindnotering. De laatste ronde tegen Maurits Bons was een erg leuke. Ondanks dat hij ergens een kwal verloor kreeg hij een sterke koningsaanval. Na geoffer en afruil achter was mijn koning veilig, en had ik meer dan voldoende materiaal over. Wel moest ik eindspel met de dames op het bord met dreigende tijdnood afmaken, maar dat ging erg soepel. Dat betekende dat ik gedeeld 2e was en weer een mooie prijs kon meenemen.

Ook de bbq smaakte weer bijzonder goed, het weer werkte mee, en na een laatste bier water en een pre-ontbijt in Bebop was het het einde van weer een mooie dag!

14-09-2009 16:52 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, een heel vreemd toernooi.
Oorspronkelijk was ik van plan (van Leiden) naar Delft te fietsen, mede omdat ik dan het eind vd OGD-afterparty kon meemaken waarbij een fiets op mij wachtte om het te voet toch wel lange stuk tussen Delft-Zuid en Delft-Noord (ik zou slapen bij m'n moeder) te overbruggen. Zeker in de hoedanigheid waarin ik mij zou bevinden na de afterparty; althans afgaande op vorige jaren.

Bij het ontwaken echter konden alle plannen de prullenbak in. Zwaar hoofd, volle neus, keelpijn - met een zware week weer voor de boeg besloot ik snel dat ik het weekend het best voor de rust aan zou kunnen wenden. Tevoren had ik echter met Redmar (Damsma) afgesproken om nog eens bij te spreken, dus belde ik hem om dat te verschuiven naar een kort bijspreken te Leiden, aangezien de trein vanuit A'dam daar toch ook langskwam. Zo gezegd, zo gedaan.

Wel bleek de verbinding voor hem wat lastig, aangezien het weer eens zo'n weekend was dat de treinen Schiphol niet wensten aan te doen. Via Leiden, daar uitstappen en dan weer door naar Delft-Zuid leek aardig wat tijd te gaan kosten...

Ik stapte m'n balkon op en om me niet met een punt (zij die weten wat ik bedoel, ik groet u) op te laten zadelen: geen gezeur, gewoon naar Delft, gewoon schaken - alleen met de fiets en drinken, dat zou zeker niet werken, dus wel een aangepaste versie. Ik smste Redmar dan ook omtrent de trein waarin ik in zou stappen om onze reis samen voort te zetten richting Delft-Zuid...maar toen ik wat later weer (zoals gewoonlijk) ontzettend moest spurten om die trein te halen wist ik zeker dat ik verkeerd had besloten: de trein net aan gehaald draaide alles, zag het zwart voor de ogen en voelde ik me bepaald niet lekker.
Normaal gesproken is dat hijg, zucht, puf, maar niet zoiets - nee dit was gewoon echt een stomme beslissing, dit was niet gezond.

Maarja, toen was ik al onderweg dus. Eenmaal aangekomen bij het OGD was het weer als vanouds gezellig, maar ik voelde me verschrikkelijk. Nummer 2 op rating, maar voor mij was ieder halfje meegenomen - in deze conditie zou ik blij zijn met 50%.

De Spanjaard in ronde 1 die ook in Leiden studeerde sinds 2 weken en daar nog een schaakclub zocht leverde een leuk gesprek in gebroken Italiaans, 3 woorden Spaans en uiteindelijk Engels op - de schaakpartij leverde me snel 2x stukwinst op. Toen hij een stuk terugwon was dat al te laat: het eerste punt was binnen. En m'n tactiek was verder heel simpel: het eerste glas water zou ik de hele dag blijven bijvullen, en om de 5 minuten mocht ik weer fijn naar de WC om m'n neus te snuiten - concentreren zou lastig worden.

In ronde 2 wachtte Hans Minnema, waarvan ik ooit na een eerdere ontmoeting nog op internet een verslag vond, waarin ik teruglas dat ik altijd van hem won en dat ik blijkbaar een soort van Angstgegner was...
Als hij dan ooit van me kon winnen, was het nu. Na 20 zetten echter was nog weinig gebeurd, maar had hij wel al 10 minuten nagedacht. Vervolgens won ik een kwaliteit, maar zag ik geen direct winstplan...na een verkeerd plan kreeg ik een flinke koningsaanval over me heen, maar dankzij de extra tijd wist ik steeds net te ontsnappen. Twee punten, zowaar...

In de Sveshnikov tegen Eva Gorter speelde ik't wat onhandig en leek ik een pion te verliezen. Die opening is echter onbegrijpelijk en blijkbaar was die pion giftig, want opeens kwamen nu al mijn stukken haar koningsstelling binnen: 3 uit 3 en als één van de eersten bij de (wederom heerlijke) Indonesische hap die OGD ons voorschotelde. Nog steeds voelde ik me beroerd en verwachtte ik er weinig van - wellicht heel stiekem op nog 50% en daarmee een klein prijsje, maar meer toch echt niet.

Ronde 4 leverde echter snel pionwinst op, en nog één. Het toreneindspel speelde ik redelijk krakkemikkig, maar het was ook wel heel dik gewonnen. Zwart speelde daarna iets te lang door, maar daar wist ik wel raad mee; volgens mij heb ik het aanwezige publiek ook goed vermaakt. Koel

4 uit 4 en ook Roland was zo goed bezig. Goed uit de opening, maar dan...iets te impulsief een 'nieuwe' zet gespeeld omdat m'n oorspronkelijke zet faalde en ik stond al snel verloren. Gelukkig ging ook Roland overhaast te werk met z'n verbonden centrum(vrij)prionnen en dus zag hij niet dat er een penning in het spel was. Een eindspel van T+3p tegen P+3p hoefde ik gelukkig niet te bewijzen; Roland gaf het paard weg.

5 uit 5, met de nummers 2 op 4 punten...
Tegen Olivier idd beter uit de opening, maar toen hij loskwam moest ik vechten..het eindspel had ik waarschijnlijk wel gehouden, maar met zo'n 9.30 minuten ieder leverde een slim getimed remise-aanbod me in ieder geval een minuut 'extra' bedenktijd op; en gelukkig nam Olivier het aanbod zelfs aan - winstkansen had ik bar weinig, of die biertjes moesten Olivier hele gekke dingen laten doen.

Want dat betekende 5.5 uit 6, met een half punt voor op 2 achtervolgers: Roland en Maurice Manoch, die ik trof. Navraag leerde mij al dat Maurice (met zwart) een halfje wel prima vond - als Roland niet zou winnen zou dat ook voor mij genoeg zijn. De opening leverde mij echter al een pion op en al heel snel blunderde Maurice: ik had mat in 3 en hoefde Roland's resultaat niet eens af te wachten.

Later verloor Roland, haalde Olivier de nummers 2 nog bij en pakte ook clubgenoot bij Leithen Hans Kors (net als Olivier) het mooie bedrag van 100 euro.

Maar de 250 euro die ik won, voor een dagje bikkelen ondanks slechte gezondheid, kon ik goed gebruiken. En om na al die mooie ereplaatsen (heel veel tweede, derde en gedeelde eerste plaatsen) eindelijk eens een B-groep ongedeeld te winnen, dat was toch ook iets heel bijzonders.

Maar ook nadien bleef ik verstandig, ik nam ook nadien geen biertje en ging op tijd naar huis. Had ik dat niet gedaan, dan had ik nu denk ik dit verslag niet kunnen schrijven maar lag ik te snotteren in m'n bed. Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 14-09-2009 at 23:03.

14-09-2009 23:02 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kon er helaas niet bij zijn. 's middags een stukje fietsen, ’s avonds een verjaardag. Anyway, door de verslagen was ik er toch een beetje bij.

Vooral de foto’s van Herman laten je een beetje mee genieten. Hopelijk volgend jaar voor de verandering wel.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

15-09-2009 09:51 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, Marco!
Ik heb geen enkele partij van je gezien, en we hebben helaas ook niet tegen elkaar gespeeld.

Ik had niet zo'n beste dag (4 puntjes). Vorig jaar was het beter, maar het was wel redelijk geslaagd, afgezien van het gebrek aan hulp in de opbouwfase van het toernooi, maar ik laat het aan Edgar over om dat aan de kaak te stellen.

Quote

Originally posted by Marco
[...] In de Sveshnikov tegen Eva Gorter speelde ik't wat onhandig en leek ik een pion te verliezen. Die opening is echter onbegrijpelijk ... [...]


Wellicht in deze variant? De fijne tussenzet ...Da5+ laat op mijn prutsniveau de tegenstanders vaak in de denktank verdwijnen.

Gorter-Torenstra, OGD Rapid (7)

Wit speelde hier 12.Df3? en moest na 12...f5 13.Ld3 b4! berusten in de 0-1 (hoewel ik nog wel een tijdje moest bewijzen dat Wit geen compensatie voor een stuk had Knipoog)

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

19-09-2009 09:56 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller