Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Van 31 juli t/m 8 augustus ONJK in Enschede 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2] Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Afkomstig van René Torenstra
Bah, er is nu wat mis met de live-partij.



Chiel heeft (wat enthousiast?) 14.e5 gespeeld, en na 14...dxe5 15.Pe2 hebben we de diagramstelling.
De computer wil nu 15...Lc5 of 15...Pc5 spelen en vindt Zwart er aardig voorstaan. Voor beide zetten valt wat te zeggen.
Anish speelde het veiligere 15...f5 en na 16.Pxd4 exd4 geeft de site 17.exd4.

Deze laatste zet is niet mogelijk, ik vermoed dat 17.De7 is gespeeld en dat als je de live-partij volgt, Wits zetten in de zwartkolom staan vanaf zet 17 en andersom Glimlach Zouden de klokken het nog begrijpen? Knipoog

edit: Een refresh in de browser heeft het probleem verholpen. Bugje (de zoveelste) in de software, lijkt het.


Quote

Afkomstig van Chiel
Nou ja, ik was niet bepaald tevreden met de uitkomst van de opening. Zijn aanpak was nogal beter dan werd vermeld in the Safest Sicilian en ik vond zwart al iets beter staan. Toen besloot ik tot 14. e5, wat niet helemaal een oplossing was aangezien ik slechter bleef staan.



Maar in plaats van dat ik met 22. Df2 gewoon verdedig, waarna zwart eigenlijk niet echt verder kan komen zonder een keer een pion terug te geven, doe ik met 22. Tf3 een onzinzet. Ik had op iets als 24...Td8 gerekend of gehoopt maar zwart heeft uiteraard betere mogelijkheden. De eindstelling was wellicht wat vroeg om op te geven, maar Tg3 komt nooit meer in het spel.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-08-2009 21:25 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En de laatste partij was vandaag remise geworden tegen Lisa Schut. Ik geloof ook niet echt dat ik kansen heb weten te creëren, maar daar kijk ik morgen nog wel een keer naar. Anish heeft de laatste remise gespeeld om met een TPR van 2500 rond te eindigen.

08-08-2009 20:27 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Chiel
Eigenlijk is het met name dat ik het hier een beetje van me af probeer te schrijven, maar dat het dus zo de moeite waard is om te lezen doet mij deugd! Tevreden


Ook ik waardeer je verslagen zeer. Natuurlijk hoop ik voor jou dat het vaker een kwestie van delen in de vreugde van de winst dan het van je afschrijven van het verlies.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

11-08-2009 00:27 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, Patrick, de woordkeuze van me af schrijven geeft er misschien een negatieve lading aan, maar daaronder viel ook een winst beschrijven en dat doe ik toch het lieftst! Maar in ieder geval, het komt met name omdat ik een boek las (of eigenlijk: herlas) van Gijs van Oosten en Jan Looman over Dennis van der Geest. Jan Looman gaf Van der Geest advies als sportpsycholoog en een belangrijk ding was behoefte aan sociaal contact dat hij oprecht ervaart omtrent zijn judo. En nu weet ik niet in hoeverre er sprake is van sociaal contact als ik iets op een forum schrijf en anderen lezen of reageren, maar ik ervaar het in ieder geval als oprecht Grijns , wat natuurlijk niet altijd helemaal het geval is als je met tegenstanders praat.

Nog even over de laatste partij. Uiteraard is een indeling tegen de hekkensluitster normaal gesproken ideaal om weer op 50% te kunnen komen, maar ik kon dat streven niet waarmaken op het bord.


Schut - van Oosterom


Ik wilde me niet al te veel voorbereiden op de ochtendronde en koos voor een Kan wat natuurlijk toch wel iets anders is dan de Taimanov. Inmiddels heb ik zwartveldige lopers afgeruild en als ik d6 en e5 kan spelen zou ik zéér tevreden zijn over mijn stelling. Helaas kan er maar één pionzet op dit moment uitgevoerd worden en 14...d6?! 15. f4 is eerder beter voor wit, vooral wegens de krachtige mogelijkheden verbonden met e5 en Lxh7+. Daarom kreeg wit de kans om na 14...e5 15. c5! d6 16. cxd6 Dxd6 een soort van symetrische pionnenstructuur te creëeren.
Nou is het mooie van schaken toch wel dat ook in dit soort op het oog gelijke stellingen er toch vaak wat te halen valt als je scherp bent en maar blijft proberen.



En hier had ik daadwerkelijk de kans om met 29...Pxd5 30. exd5 e4 een iets beter toreneindspel te krijgen. Het zal niet makkelijk zijn om iets te bereiken, omdat wit vaak iets terug kan krijgen als zwart de d-pion probeert te winnen, maar in ieder geval is zwart aan het spelen. Na 30. Txd5 Txd5 40. exd5 Txb2 41. d6 Ke8 42. Te7+ Kd8 43. Txf7 b5 heeft zwart wel echt goede kansen, maar dat had ik niet zo ingeschat. [Om precies uit te leggen waarom zwart zulke goede kansen heeft en ik dat niet door had is meer ruimte nodig].
Daarom speelde ik het laffe 29...Pc6? en daarmee win je de partij natuurlijk nooit. Lisa kreeg even later nog een kans om met f4 behoorlijk vervelend te doen, maar toen zij die liet schieten ging de muziek er langzaam uit.

Nog één typerend moment:


In tijdnood moest ik hier kiezen tussen Kg7 en Ke7. Hier is Ke7 de aangewezen zet, vooral omdat zwart met f6 de pionnen op de koningsvleugel prima kan dekken. Dan zou zwart ooit nog eens wat kunnen gaan proberen. Ik koos voor 37...Kg7?! om toch een beetje in de buurt te blijven met mijn koning en uiteindelijk werd de evenwichtige partij remise:



Al met al was het dus een licht teleurstellend, maar wel leuk toernooi. Met de meeste buitenlanders konden ook grappige gesprekken gevoerd worden aan tafel en veel deden er ook mee bij maffia.

Overigens las ik dat de kampioen in de D-categorie training heeft gehad van Rufael gehad afgelopen jaar, dus bij deze ook felicitaties aan Rufael! Goed zo!
Ondertussen speelt Anish al een sterk toernooi in Zürich. Hij staat op 3/4 na twee winstpartijen en remises tegen Sutovsky en Bauer. Maar daar ga ik verder geen verhaaltjes over schrijven.
Vanaf zaterdag zal ik in het BDO toernooi spelen, met een uitstekende bezetting en ongetwijfeld genoeg interessante partijen om het ratingverlies in Enschede ongedaan te maken.

11-08-2009 21:21 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Chiel
Met de meeste buitenlanders konden ook grappige gesprekken gevoerd worden aan tafel en veel deden er ook mee bij maffia.


Oh, zoveel manieren waarop ik dit kan lezen, dank! Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

12-08-2009 02:14 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller