Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2009-2010 » Joram op den Kelder presenteert het aangenomen damegambiet
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Joram op den Kelder presenteert het aangenomen damegambiet Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tijdens de derde avond van het Zomervarianten Ontdekkingstoernooi bracht Joram op den Kelder een variant van het aangenomen damegambiet op het bord. Deze opening staat weliswaar niet als bijzonder spektaculair te boek, maar kent toch de nodige interessante varianten. Joram bracht de volgende variant op het bord:

1.d4 d5 2.c4 dxc4 3.e3 f6 4.xc4 e6 5.f3 c5 6.O-O a6 7.a4 c6 8.e2

zwart is aan zet


Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

28-07-2009 01:28 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

Openingsrichtlijnen op het presenteerblaadje Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Enkele richtlijnen hebben voor een opening, dat speelt toch leuker; je weet waar je min of meer naartoe kunt spelen. Van een aantal openingen heb ik mezelf de richtlijnen door de praktijkervaring aangereikt, met dank aan de tegenstanders. Want zonder tegenstander die een degelijke partij geeft, kom je ook niet aan de finesses van de richtlijnen.

Van het aangenomen Damegambiet kreeg ik het nu aangereikt van Joram.

Een boeiende, interaktieve presentatie waarbij niemand protesteerde dat die uitliep ten opzichte van de planning.

Zelf mocht ik het geinstrueerde in de praktijk brengen tegen Teun van der Klugt. Met zwart moest ik een stuk prijsgeven om aktief spel te herkrijgen. Paard+Toren tegen Toren met beiden enkele pionnen. Het lukte me naar het eindspel zonder de pionnen af te wikkelen, waardoor de eerste partij onbeslist eindigde.

Met zwart speelde Teun meteen a5 (overigens met wit ook), wat perspektief bood op b5. Waar mijn paard uiteindelijk een aantal zetten een belangrijke steunpilaar geweest is. Waarin Teun bovendien een paard op e5 en ook nog eens een pion op g7 in liet staan. De tweestrijd was hiermee in de knip.

Daarna werd er nog tot in de kleine uurtjes geblitzt om een geslaagde avond af te sluiten.

__________________
Paul

Everyone can say: I am the best of the rest

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Paul Koks on 28-07-2009 at 07:15.

28-07-2009 07:10 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

'De wit- en zwartscore hielden elkaar ook deze ronde in evenwicht.'

Als ik me niet vergis was er 7 x winst voor wit en 4 x voor zwart; een duidelijke plus voor wit met deze opening dus. In mijn partijen tegen Pieter was ook wit twee keer de winnende partij.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 28-07-2009 at 07:54.

28-07-2009 07:54 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Lucien van de Lisdonk
'De wit- en zwartscore hielden elkaar ook deze ronde in evenwicht.'

Als ik me niet vergis was er 7 x winst voor wit en 4 x voor zwart; een duidelijke plus voor wit met deze opening dus. In mijn partijen tegen Pieter was ook wit twee keer de winnende partij.


Je hebt helemaal gelijk. Gevolg van knippen en plakken om 2 uur 's nachts. Ik zal het aanpassen. Bedankt voor het melden.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

28-07-2009 08:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was gisterenavond wat laat maar nog wel de 'les' van Joram meegemaakt. Erg leerzaam ook al was het nog geen uur. Weet niet meer wie het zei maar bij de opmerking dat wanneer een opening op zo'n manier wordt besproken erg toegankelijk is sluit ik me volledig aan. Een heldere manier van presenteren. Algemene wenken specifiek bij de opening, aangevuld met allerlei algemene wetenswaardigheden over het spel, erg leerzaam en vermakelijk!

28-07-2009 20:55 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Uit de oude doos Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kreeg gisteravond een foto aangereikt van een trotse DSC Jeugdkampioen (omstreeks 2000?). Zonde om dit soort historisch materiaal niet online beschikbaar te stellen, dacht ik zo.


 

28-07-2009 21:39 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Geweldig Glimlach Even bewerken (zwart-wit) en hij kan zo naast Van Dop en Timman in de filmzaal (die wat mij betreft - en wat Prometheus betreft - wel terug mogen aan de muur).

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

29-07-2009 14:42 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jan Torenstra-Dolf mulder was 1-1. Ik ben vergeten te vragen naar de kleurverhouding.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

31-07-2009 22:55 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller