Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » Cupfighter naar de finale
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Cupfighter naar de finale Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het HSB-bekerteam heeft de finale bereikt. Thuis werd WSC verrassend gemakkelijk aan de kant gezet: 3-1.

In aanloop naar de wedstrijd kende de coach de nodige problemen. Wegens interlandverplichtingen miste hij de nodige basisspelers. Daarom waren enkele positiewisselingen nodig.

Iets na achten werd onder leiding van scheids Nobel (keurig in het zwart) afgetrapt in de filmzaal, om geen last te krijgen van de rapidhooligans. Omdat de coach tot diezelfde hooligans behoorde volgt slechts een heel kort verslag.

De eerste goal werd gescoord aan bord 4. Marco Anink bouwde geruime tijd aan een veldoverwicht. Dit leidde tot een pionwinst en toen hij de middellijn overstak maakte hij een stuk buit, waarna zwart de handdoek in de ring wierp; 1-0.

Vervolgens breidde Jaap Flohil (met wit aan bord 2) de score uit. Hij stuurde zijn troepen op de linkerflank naar voren en toen deze genoeg ruimte hadden gecreëerd verschenen twee lopers met een fluwelen traptechniek. Toen zijn dame drie stukken bezighield volgde een eindspel van +3 tegen +5 dat professioneel werd uitgetikt: 2-0.

Op veld 3 wist Martin Glimmerveen de aanvallende intenties van Frans Vreugdenhil snel te neutraliseren. Hij veroverde de bal en begon te werken aan een veldoverwicht. Nadat wit een muur rond de zestien had opgetrokken bleek de ruimte op de flanken te liggen. Toen wit dit in de gaten kreeg bleek de rugdekking niet optimaal waardoor alsnog in het midden toegeslagen kon worden; 3-0.

Vlak voor tijd deed WSC nog wat terug. Nadat Diederik van Heijgen in de beginfase een counter had gemist, had wit veruit het meeste balbezit. De zwarte verdediging leek over het algemeen echter vrij solide. Terecht brak wit echter de score open, maar door onnauwkeurigheden in de verdediging kon zwart nog vrij dichtbij komen. Helaas had hij daar geen tijd meer voor en zo werd de eindstand op 3-1 bepaald.

Zodoende mag DSC na vorig jaar wederom proberen de HSB-beker te veroveren. Tegenstander zal zijn Botwinnik, waarvan we dit seizoen reeds tweemaal verloren. Een mooie kans op revanche!

De statistieken:
 DSC1923-WSC19813 - 1
1Diederik van Heijgen1833-Marco Kuyvenhoven20430 - 1
2Jaap Flohil2010-Ard Dekker18901 - 0
3Martin Glimmerveen1995-Frans Vreugdenhil20321 - 0
4Marco Anink1853-Johan Voorberg19571 - 0

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by jpfox on 28-04-2009 at 08:59.

28-04-2009 00:00 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

JP: Hulde voor dit verslag!

 DSC1923-WSC19813 - 1
1Diederik van Heijgen1833-Marco Kuyvenhoven20430 - 1
2Jaap Flohil2010-Ard Dekker18901 - 0
3Martin Glimmerveen1995-Frans Vreugdenhil20321 - 0
4Marco Anink1853-Johan Voorberg19571 - 0


En ik zie dat we kans hebben op revange:

Ronde 4
2009-04-20
Schaakhuis Beker 1857 - Botwinnik Beker 1934 2 - 2
1 M. van Straaten 1948 - R. Meng 1994 1 - 0
2 T.L. Klop 1899 - R. s' Jacob 1825 0 - 1
3 D. Jonkman 1792 - R. Mulders 1826 0 - 1
4 D.H.M. Dekker 1790 - J.W. Duijzer 2093 1 - 0
Botwinnik door na snelschaken.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 28-04-2009 at 07:30.

28-04-2009 06:56 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Opvallend, Schaakhuis kwam nog erg dichtbij, waarbij juist de hoogste ratings van Botwinnik werden verslagen.

Kans op revanCHe dus (Knipoog), maar had toch liever Schaakhuis als tegenstander gezien. Niettemin een hele mooie finale; de trippel (2 promotieplekken) voor Botwinnik of pakken wij de derde prijs?

Niettemin een hele leuke prestatie gisteren, soeverein 3-1 tegen een team met flink wat rating meer! Koel

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 28-04-2009 at 18:26.

28-04-2009 14:20 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
revange

Aha, het was vroeg Grijns

28-04-2009 15:52 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat maakt voor jouw taalvaardigheid niks uit Grijns

28-04-2009 16:08 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, maar wel voor mijn spelling, blijkbaar Glimlach

Overigens was mijn overwinning op Frans Vreugdenhil behoorlijk regelmatig en een toelichting waard, dus ik zal mijn duit in het zakje doen van de recente analyse inspanningen:
Ik kende de opening iets beter - al koos hij wel de kritische variant. De opening kostte hem echter wel veel tijd en hij speelde deze naar mijn mening niet actief genoeg. Vervolgens kon ik met zwart door middel van een kleine dreiging het initiatief pakken. In onderstaande stelling heeft wit wel een dilemma: zijn paard dreigt in het nauw te raken, terwijl ook de loper niet geweldig is. Er is voor het paard wel een ontsnappingsroute via h4, maar het lijkt me dat zwart zo een aantal tempi cadeau krijgt met bijvoorbeeld ...Tf6 en ...Dh5 en daarmee een gratis koningsaanval. Frans probeert dus het paard in stand te houden op f5:

20. g2-g4!?



Gek genoeg vindt ook Fritz dit de beste zet, maar leek het mij behoorlijk verzwakkend. Zowel de witte koningsstelling, als de witte velden rondom het centrum worden danig verzwakt.
20... Lxf5 21. exf5 Td8
Dit leek mij logisch, het ontwikkeld mijn toren met tempo, maar het is wellicht niet de handigste. Na 21...Td7 kan ik meteen 22...g6 doen, om in een tempo de witte pionnen aan te gaan tasten.
22. Dc5
Hier heeft direct 22... g6 minder zin, omdat de resterende zwarte pion na 23. fxg6 hxg6 voornamelijk in de weg staat. Oorspronkelijk was ik dus van plan om 22...Tf6 te spelen, maar dit is traag en lijkt te falen op: 23. f3 g6?! 24. Le1! met de dreiging 25. Lh4. Na 24...gxf5 25. Lh4 Tg6 26. Lxd8 Dxd8 (Diagram) blijkt dit echter mee te vallen; Zwart heeft ruim voldoende compensatie. In de partij leek het me echter onnodig deze kwal te riskeren.


Terug naar de partij:
22...Tfd7 23. Kg2?
Een vreemde zet. Het lijkt voornamelijk een tempo weg te geven en weinig toe te voegen. Zeker gezien mijn plan (bijvoorbeeld) de g-lijn te openen. Dus:
23...g6 24. fxg6 Dxg6
24....f3+! dacht ik nog even in een flits, maar het is uiteraard geen dammen, dus hij hoeft niet te slaan ;-)
Na bv. 25. Kg3 Dxg6 voegt de pionzet weinig toe.

25. Dc4+ Kg7 26. f3

Nu lijkt wit nog net alles gedekt te houden, maar nu komt wel een van de pointes van 20...Lxf5, het vrijmaken van veld e4 (en nu dus ook e3).
26...Pe7!
Het paard is en route naar e3, waarna e5 toch niet zwak wordt.
27. Tce1?! Tc8
Na deze zet komt wit echt in de problemen. Beter - en logischer - was 27. Tfe1, want dan krijgt zwart de c-lijn niet. Hierna zie ik het winstplan nog niet helemaal, dus vermoedelijk was 26...Pe7 nog te vroeg en verdiende het dus toch geen uitroepteken.

28. Db4?
Nu er een tweede tempo wegegeven wordt heeft zwart winnend voordeel. Na 28. Da4 b5 29. Da3 kan wit nog hopen. Waarschijnlijk krijgt zwart na 29...Dxd3 30. Lxf4! Tc2+ 31. Tf2 Pg6 32. Lxe5+ Pxe5 33. Txe5 Tf7! =+ een iets beter eindspel, maar zal het waarschijnlijk eeuwig schaak worden.

28... Pd5 29. Da5 Dd6
Hier kon misschien ook 29...Dxd3?! en dan bijvoorbeeld 30. Txe5 b6! Erg actief, waarschijnlijk ook goed voor zwart, maar ook wel zonde van de zwarte structuur. En wellicht ook moeilijk te winnen, kijk bijvoorbeeld naar: 31. Txd5 bxa5 32. Txd7+ Kf6 33. Lxf4 Tc2+ 34. Tf2 Txf2+ 35. Kxf2


Terug naar de partij:
30. Te4!?

Terugkeren op de schreden met 30. Tc1 was waarschijnlijk beter.
30...Tc5!
Nauwkeurig. Allereerst natuurlijk vanwege het valletje 31. Da3? Tc2! en over en sluiten, maar bovenal moet de witte dame (en toren) nog even buitenspel gezet worden.
Haastige spoed leek mij weinig te helpen: 30...Tc2 31. Tf2 en zwart is niets opgeschoten. Nu kan Pe3+ niet zomaar meer bijvoorbeeld. En ook 30... Pe3+ 31. Lxe3 dxe3 lijkt me jammer, wegens 32. Tc4.

31. Da4 b5 32. Da5 Pe3+!
Na 33. Lxe3 dxe3 staat nu e5 voldoende gedekt en is ook het veld c4 afgepakt van de witte toren. Dan heb ik het nog niet over de zwakke witte koning, zwakke broeder op d3 en de sterke broeder op e3. Kortom, zwart heeft alle troeven in handen.

Het paard niet slaan is echter ook niet erg fijn:
33. Kf2? Dh6!

Vergelijk de witte stukken met de zwarte tegenhangers. Zwart komt nu aan alle kanten binnen en het is totaal over, ondanks gelijk materiaal. Wit zag dat ook in en gaf op.
0-1

29-04-2009 00:14 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hum, als ik die verslagen lees vraag ik mij af of we te maken hebben met DSC: de Schaakclub, of met DSC: het studentencorps? Als de Ballen elkaar de bal toespelen? Ik geef de ballen het voordeel van de twijfel. WSC is een taaie tegenstander. Dus goed gedaan HSB-team.

__________________
Mopper

29-04-2009 01:52 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Seth van der Vegt Seth van der Vegt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-09-2006
aantal berichten: 15

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi resultaat en mooie partij van Martin!

29-04-2009 03:40 Seth van der Vegt is offline Send an Email to Seth van der Vegt Search for Posts by Seth van der Vegt Add Seth van der Vegt to your Buddy List Add Seth van der Vegt to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller