Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » KNSB bekerteam onderuit in Zuiddorpe
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

KNSB bekerteam onderuit in Zuiddorpe Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen zondag is het bekerteam gesneuveld tegen HWP Sas van Gent in het pittoreske Zuiddorpe 3-1. Na bijna 2 uur karren waren we ruim op tijd aangekomen en konden nog even van het zonnetje genieten. Onze tegenstanders waren niet bepaald in hun sterkste opstelling gekomen. Met Piceu en Nieuwelink slechts twee bekende tegenstanders. Voor respectiebelijk Marten en Joram. Ikzelf speelde tegen een 2000 en Bob Voogt waarschijnlijk ook. Bob nog bedankt voor de bereidwilligheid te spelen! Al snel kwam Bob in een slechte stelling terecht op bord 4 met wit. Ikzelf offerde een pion voor het loperpaar en kreeg een prettige drukstelling (al taxeerden Joram en Marten dit als onvoldoende compensatie) . Joram won een pion maar leverde die weer onnodig in terwijl Marten een kwal had gewonnen maar de tegenstander had een gevaarlijke witte vrijpion op b6.

Ik was vervolgens als eerste klaar. Remise door eeuwig schaak perste ik er in de tijdnood fase nog net uit, ik dacht hier even te winnen maar het was slechts remise. Vervolgens bleef er bij Joram behalve twee koningen ook niets meer over. tussenstand 1-1. Gezien Bobs stelling en een groot tijdnadeel in de knock-out fase moest Marten winnen. Echter hij ging simpelweg verliezen, moest de kwal inleveren en de b pion kwam via dameruil op c7 terecht waarna deze de partij besliste. Bob hield het niet veel later voor gezien. Een zeer teleurstellende dag dus welke voor mij enigzins werd goedgemaakt door de voetbaluitslagen en later door het prima eten bij een door Marten uitgezochte italiaan.

HWP Sas van Gent2178-DSC Delft21853-1
1FM T. Piceu2348-Marten Wortel23281-0
2K. Nieuwelink2209-Joram op den Kelder2256½-½
3M. Rademakers2004-Richard Oranje2088½-½
4FM F. Verduyn2115-Bob Voogt20671-0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 16-03-2009 at 10:49.

16-03-2009 10:18 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas verloren we redelijk kansloos. Dit ondanks het feit dat HWP Sas van Gent lang niet zo'n sterk team op de been had gebracht als had gekund. Richard heeft de zaken op de borden 3 en 4 al aardig samengevat, daar kan ik niet zo veel meer aan toevoegen.

Marten leek met zwart vanuit zijn Wortel optisch gezien in een soort Koningsindisch met een aantal extra tempi te komen. Marten schoof vrijwel de gehele koningvleugel dicht, met enkel de h-lijn nog open. Meestal betekent dit in het Koningsindisch dat wit mat staat, ware het niet dat wit helemaal niet gerocheerd had en de witte koning volkomen veilig stond in het centrum. Na een zeer sterk positioneel kwaliteitsoffer van wit, waarmee het laatste zwarte paard van het bord verdween tegen de witte toren van h1 die toch niet zo veel deed, werd Marten op de damevleugel overlopen.

Zelf speelde ik op bord twee tegen Kees Nieuwelink, waar ik eerder in de KNSB-competitie ook al eens met wit tegen gespeeld had. Hij speelde toendertijd razendsnel in de opening, kreeg een grote tijdsvoorsprong, stond een pion achter met (voldoende) compensatie en vlak voor de tijdcontrole verspeelde ik mogelijke winstpogingen door de pion weg te geven. Eigenlijk voltrok zich gisteren een identiek scenario. Ik was na zet één 'out of book', kwam veel tijd achter en mijn stelling leek niet helemaal kosjer. Voor mijn gevoel ging hij iets te lang door met snel spelen, ik kreeg een plusje en na wat wederzijdse onnauwkeurigheden stond ik een pion voor. Ik had echter nog maar heel weinig tijd, maar wist het goede plan te vinden waarmee ik mijn stukken kon coördineren. Ik had echter een zwarte mogelijkheid overzien, en schrok daar zo van dat ik van het goede pad afweek en iets anders speelde. Als ik een zetje verder had gekeken, had ik kunnen zien dat de zwarte zet helemaal geen pion bleek te winnen.



Ik had hier nog vier minuten voor twee zetten, na een zet eerder al behoorlijk wat tijd te hebben besteed om het goede plan te vinden. Het witte paard kwam van c2, en mijn plan was om de toren op d5 te zetten en het paard op d3. Dan staat alles gedekt, en een zwarte poging om mijn toren lastig te vallen met een koning op e6 kan altijd worden beantwoord met Pf4+. Ik wilde al 34. Td5 spelen, maar schrok plotseling van 34...Ld4 . Ik schoot lichtelijk in de stress, ging naar iets anders zoeken en besloot na meer dan twee minuten nadenken tot 34. Tg4? , hoewel ik wel doorhad dat dit niet echt een goede zet was. Na het zwarte antwoord 34... Lf8 ga ik sowieso een pion verliezen: ik kan niet tegelijkertijd f2 blijven dekken en me effectief verdedigen tegen zwarts Tb2, waarna pion b5 valt. Als ik rustig was gebleven, had ik kunnen zien dat zoals in de meeste gevallen de positioneel wenselijke zet ook tactisch werkt. Na 34. Td5! Ld4 heeft wit namelijk gewoon 35. Kh3 en zwart kan de witte pion op f2 niet meer slaan, omdat hij zijn eigen loper in de penning heeft gezet. Zelfs nog beter is 35. Td7 Txf2 36. Kh3 waarna wit de pion op b7 wint en een actieve toren op de zevende rij heeft, met goede winstkansen.

Na de partijvoortzetting 34. Tg4? moet wit eerder uitkijken, maar ik wist soepel te keepen tot de fraaie stelling met enkel beide koningen nog op het bord. Helaas was dat niet genoeg.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

16-03-2009 14:06 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer.
Bedankt voor de analyse Goed zo!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

16-03-2009 16:49 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Joram op den Kelder
Ik had echter een zwarte mogelijkheid overzien, en schrok daar zo van dat ik van het goede pad afweek en iets anders speelde. Als ik een zetje verder had gekeken, had ik kunnen zien dat de zwarte zet helemaal geen pion bleek te winnen.
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

Our greatest man made the mistake to be afraid of making one.

17-03-2009 22:50 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller