Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2008-2009 » Interne competitie (N9): Strijdlustige ronde
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N9): Strijdlustige ronde Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de negede ronde van de interne competitie stonden 20 partijen op het programma. Slechts 3 daarvan eindigden in remise. Daarmee deden weinig spelers goede zaken in de strijd om ’t Melkpak; de prijs voor het hoogste remise-percentage in de interne competitie. En liepen maar weinigen schade op voor de prijs van meest strijdlustige speler.

Een van de weinige partijen die in remise eindigde was het hoogste bord van de A-groep. Kees van der Meer sleepte daar een half puntje uit het vuur tegen clubkampioen Gert Legemaat. De andere duels in de A-groep kenden allemaal een winnaar. Bob Voogt deed daar de beste zaken; hij klom naar de vijfde plaats op de ranglijst.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Gert Legemaat-Kees van der Meer½-½
2Bob Voogt-Lucien van de Lisdonk1-0
3Pieter Buzing-Hora Vlam1-0
4Ted Barendse-Jan-Peter van Zandwijk0-1
5Diederik van Heijgen-Richard Oranje0-1


In de B-groep verloor koploper Jan van de Donk van Coen Leentvaar. Jan bezet nog steeds de eerste plek, maar Coen zit hem nu op de hielen. Jolle Lont boekte een knappe zege op Bart Meulemans. In deze groep eindigden 2 duels in remise: Adriaan ter Mors - Olivier Marincic en Nadeem Taverne - Albert Kemeling.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Coen Leentvaar-Jan van de Donk1-0
2Theo Rekveldt-Johan van de Pol1-0
3Bart Meulemans-Jolle Lont0-1
4Adriaan ter Mors-Olivier Marincic½-½
5Rob Smits-Cees Huygen1-0
6Nadeem Taverne-Albert Kemeling½-½
7Frans Palm-Edgar Huisman1-0


De C-groep heeft al menig winnaar geleverd voor de prijs voor de meest strijdlustige speler. Uiteraard werd in deze groep dan ook geen remise genoteerd. Van de 8 partijen werden er tevens liefst 7 door wit gewonnen. Alleen Joop van Ham wist met de zwarte stukken te winnen.

Koploper Rob Scherpenisse deed de beste zaken door René Poots terug te wijzen. Maar hij wordt nog steeds op korte afstand gevolgd door Gerrit Bussmann. Gerrit versloeg Steven van der Weele.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Rob Scherpenisse-René Poots1-0
2Gerrit Bussmann-Steven van der Weele1-0
3Lito van Reede-Frans Smit1-0
4Gerard Bilars-Ernst Hanewald1-0
5Simon Dirkse-Paul van Riet1-0
6Herman Zonderland-Leo Zuijdgeest1-0
7Dolf Mulder-Gabe Hoekstra1-0
8Jan Swart-Joop van Ham0-1



De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-11-2008 01:44 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

't melkpak! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Legemaat (wit) speelde de opening goed en vlot, en ik niet. Na 24 zetten had wit een pion meer, druk op de zwarte velden en 20 minuten meer op de klok: een winstpositie.
Zijn 25e was echter mis, hij liet me in de partij komen. En daar begon het echte schaken.
Legemaat herpakte zich onmiddellijk, en liever dan af te wikkelen naar een eindspel met ongelijke lopers en een weinig beduidende pluspion, en hij trachtte de partij te compliceren door twee scherpe pionoffers, om, zoals hij zelf zei: de zwarte stelling uit zijn voegen te spelen. Toeschouwers kwamen kijken naar de ongebalanceerde stellingen op het bord: wit dreigt hier en daar een kwaliteit te winnen, een stuk te winnen, had een toren op de zevende rij en een gevaarlijke vrijpion. Zwart had een kluitje vrijpionnen bij het centrum, loperpaar, en winstaspiraties, net als wit.
Ondanks diep nadenken lukte het geen van beiden een afgemeten winst te vinden. 20 zetten later had zwart de vrijpion onschadelijk gemaakt, twee pionnen meer en vijf minuten extra op de klok. Legemaat had - eeuwig schaak.
En wij beiden het genoegen van een zeer onderhoudende en belangstelling wekkende partij.

Ook na afloop hebben we geen duidelijk winst kunnen vinden. Een grootmeesterremise, met compliment aan Legemaat. Op naar ’t melkpak!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 8 time(s), it was last edited by winfvdm on 18-11-2008 at 12:00.

18-11-2008 09:43 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn partij tegen Jan Peter van Zandwijk was snel over. In een superscherpe variant maakte ik een fout, en stond toen al moeilijk. Na een blunder die een stuk kostte gadf ik maar op. Maar die blunder werd gemaakt in (volgens mij) verloren stelling.

Lekkere scherpe partij dus. De analyse van de partij duurde langer dan de partij zelf.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

18-11-2008 12:40 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Herman Zonderland - Leo Zuidgeest 1-0 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je mijn partij met Leo in voetbaltermen zou moeten typeren, dan was het een slechte wedstrijd met alles er op en aan en zou de uitslag eigenlijk 6-5 zijn, met een mazzeldoelpunt in de blessuretijd.
Door een blunder van mijn kant, kwam ik in de opening een vol stuk achter. Het tempo en initiatief lag wel bij mij, Leo was slecht ontwikkeld. Ik won door een mooie aanval een kwaliteit terug, waarna ik door wederom slecht spel dat weer inleverde.
In de slotfase kreeg ik een cadeautje van Leo, waardoor ik met een kwaliteit en tijd voorsprong, 8 tegen 35 minuten, het eindspel inging. Ik vond het wonderlijk om in het voordeel te staan en bood uit sportief oogpunt remise aan. Dit weigerde Leo. Hij zag blijkbaar winstkansen.
Ik had uiteindelijk een pion op promoveren en Leo nog slechts 45 seconden op de klok, toen kon ik zijn remiseaanbod niet meer aannemen.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

18-11-2008 15:45 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Bob Voogt Bob Voogt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-03-2008
aantal berichten: 5

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde een mooie partij tegen Lucien van de Lisdonk. Ik heb een reputatie van verdedigend ingesteld speler, maar soms lukt het mij om een fraaie aanvalspartij te spelen. En ik moet zeggen, het geeft veel voldoening.

Lucien deed een riskante pionzet, waardoor zijn koning enigszins kwetsbaar kwam te staan. Mijn stukken werkten goed samen en ik kon via diverse offers een snelle winst binnenhalen. Glimlach

19-11-2008 22:06 Bob Voogt is offline Send an Email to Bob Voogt Search for Posts by Bob Voogt Add Bob Voogt to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met wit tegen Jolle experimenteerde ik wat in de opening, en toen zwart daar creatief op antwoordde speelde ik niet de meest acurate zet. We kwamen in een soort stelling waar het echt om de kleine details gaat, en Jolle had duidelijk jongere en betere ogen dan ik Grijns , want hij kwam geheel verdiend in een lichtjes beter staand eindspel terecht. Omdat ik geen zin had om dat nog een uurtje proberen te keepen er dan maar een loper ingegooid (op h7, voor twee pionnen). Helaas, ik ben Tal niet en een kwartiertje later had ik dus de nul gewonnen.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

20-11-2008 11:37 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

even buurten Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

zie 10e ronde

__________________
Paul

Everyone can say: I am the best of the rest

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Paul Koks on 27-11-2008 at 06:33.

26-11-2008 09:22 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller