Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC5 wint ook tweede wedstrijd
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
John Spierings John Spierings is a Male
forumlid


geregistreerd: 05-09-2007
aantal berichten: 21

DSC5 wint ook tweede wedstrijd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 wint ook de tweede wedstrijd. Tegen Scheve Toren2 werd het 2½-5½.

Op een miezerregenachtige vrijdagavond vertrok het team van DSC5 naar Pynacker om aldaar tegen Scheve Toren 2 aan te treden. Qua ratinggemiddelde moest een overwinning kunnen, maar de praktijk is vaak weerbarstig.

En dat laatste bleek ook, want rond half tien was de balans lichtjes in ons nadeel. Kees van der Meer (1) had een ruimtevoordeeltje, maar meer ook niet. John Spierings (2) stond gelijk. Rob Smits (3) probeerde (tevergeefs) een octopus te creëren op d6. Roland ten Have (4) had na 4 zetten al een pion weggegeven en trachtte compensatie te vinden. Edgar Huisman (5) had als enige wel een plus-stelling met een krachtige K-aanval. Adriaan ter Mors (invaller aan 6) was een kwal kwijtgeraakt. Simon Broos (7) stond gelijk. Ten slotte was Jack Duijvenstijn aan bord 8 in een gelijkstaand +5 eindspel beland.

Een uurtje later zag het er echter een stuk rooskleuriger uit. In korte tijd vielen de punten.
Jack had zojuist een remise-aanbod afgewezen met de begeleidende tekst: “Nee, dan wordt mijn teamleider boos.” Uw verslaggever zag op dat moment de TL nadrukkelijk goedkeurend knikken. Jacks tegenstander was hier blijkbaar zo confuus van, dat hij een vork miste. Toen hij even later ook nog zijn paard naast het bord zag verdwijnen, hield hij het voor gezien (0-1).

Kees zag na een paar (volgens eigen zeggen) onnauwkeurigheden het licht. Hij won materiaal en daarmee direct het punt (0-2).

Even een haper in de machine, omdat Rob letterlijk zwart voor zijn ogen zag. En als je dan met wit speelt, is dat niet goed (1-2).

Edgar daarentegen ging dwars door de zwarte stelling van zijn tegenstander heen. Hopelijk zien we die slotaanval nog als aanvulling op dit verslag. Edgar moet dan eerst de zetten achterhalen, want die had hij niet meer (1-3).

Roland dirigeerde vanuit een soort desperado zijn -pionnen richting de witte rokadestelling. Dat had succes, want zijn opponent raakte het spoor bijster (1-4).

En Adriaan, onze invaller voor Theo die zijn huwelijksjubileum vierde (van harte!), slaagde er met hard knokken in (chapeau!) om een remise uit het vuur te slepen (1½-4½).

Cees Kerkhof- Adriaan ter Mors
Pijnacker, 2008


45...g2!? 46.f1 d2 47.ed3??
De fout waar zwart op hoopte.
47...b5! Met remiseaanbod, zwart was zelfs in de veronderstelling nog verloren te gaan. Dit is niet juist. Wit is diegene die het nog fout kon doen. Wellicht zag hij dat zelf ook in, want hij nam de remise aan.

Onderwijl had John afgewikkeld naar een technisch gewonnen -eindspel met pion meer. Als je echter zo hopeloos uit vorm bent als hij, dan is dat niet direct een aan te raden keus. De techniek is dan immers ver te zoeken. Dat bleek ook. De zetten die hij vervolgens uitvoerde, deden pijn aan de, of in ieder geval uw verslaggevers, ogen. Na afloop hoorde uw verslaggever John mompelen dat hij voorlopig met schaken stopt. Eerst meer rust op zakelijke en privé-fronten. 2½-4½

Simon was, net als in de eerste wedstrijd, als laatste bezig. Tradities moet je koesteren. Er stond een eindspel van +5 tegen #BW#+4 op het bord met voor Simon het paard. Simon speelde het, zoals we van hem gewend zijn, secuur en rustig uit.
Daarmee was de eindstand 2½-5½ bereikt en hebben we nog 100 procent aan wedstrijdpunten.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 10-11-2008 at 11:12.

08-11-2008 01:47 John Spierings is offline Send an Email to John Spierings Search for Posts by John Spierings Add John Spierings to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik mocht invallen voor Theo Rekveldt op bord 6, maar ik leek al snel mijn slechte reeks van de afgelopen weken voort te zetten. Al na 17 zetten dacht ik een kwaliteit te moeten geven om erger te voorkomen:

Cees Kerkhof 1738 - Adriaan ter Mors 1745



In de analyse achteraf leek 17...Th5 nog een optie, maar ik zag het niet zitten en speelde na lang denken 17...Pd7?!. Wit pakte de toren (de computer zou alsnog Lxh6 spelen), en nadat we later dames ruilden hoopte ik nog verdedigingskansen te hebben. Ik maakte echter nog een grote fout en mijn positie stortte ineen toen er een toren binnen kwam. In de volgende stelling, met voor mij nog drie minuten op de klok, had ik eigenlijk al een zet of tien geleden op mogen geven:



Wit heeft net 45. Te5-e3 gespeeld met het idee om een toren naar d3 te spelen. Ik zag nog 1 trucje:
45. ... Tg2+
46. Kf1 Td2

Mijn tegenstander zag het niet en speelde 47. Ted3?? Lb5!. Ik dacht op het moment dat ik Lb5 speelde dat ik nog steeds verloren stond omdat ik dacht dat de d-pion alsnog door zou lopen, dus bood ik remise aan, wat mijn tegenstander aannam.

08-11-2008 17:32 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Scheve Toren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Scheve Toren. Een leuke vereniging, een huiselijke clubavond, rond de 30 actieve leden op die avond, een vriendschappelijke externe wedstrijd; het deed me terugdenken aan de schaakvereniging Westerkwartier, de eerste schaakclub waar ik in de jaren '60 lid was, waar ik met veel genoegen zetjes verzon.
Het ene team heeft gewonnen, het kan volgende keer het andere team zijn.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

10-11-2008 11:01 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
John Spierings John Spierings is a Male
forumlid


geregistreerd: 05-09-2007
aantal berichten: 21

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De beloofde aanvulling van Edgars enerverende partij.



18.Txd5
Edgar aan het woord: "Bij de 18e zet deed ik het torenoffer, dat mijn tegenstander aannam. Ik speelde het offer op mijn gevoel, zonder dat ik alle consequenties echt goed door kon rekenen. Maar het leverde in ieder geval wel een boeiende partij op. Vermoedelijk heb ik in het vervolg een directe matvariant gemist, maar ik kwam zo in tijdnood en werd zo zenuwachtig daarvan, dat ik blij was dat mijn tegenstander opgaf (de stand was toen inderdaad voor hem verloren). Ik had toen nog 20 seconden op de klok, maar kon een pion promoveren en met een toren en een dame zou me dat in 20 seconden wel gelukt zijn. Al met al een enerverende partij."

Na de tekstzet volgde 18.... exd5 19.Pxd5 Dxe5 20.Pc7+ Ke7 21.Df7+ Kd6 22.Pxa8 Kc6 23.Df3+ Kb5 24.c4+ Ka5 25.Pf7 De8 26.Pxh8 Dxh8 27.a3 Pe5



en al miste Edgar hier een mat in drie met 28.Dc3+ Ka4 29.Pxb6+ Lxb6 30.Db4, zijn 28.b4+ Lxb4 29.axb4+ Kxb4 30.Db6 was ook goed genoeg.

10-11-2008 23:17 John Spierings is offline Send an Email to John Spierings Search for Posts by John Spierings Add John Spierings to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller