Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2007-2008 » Interne competitie (V5): Hora Vlam neemt koppositie over
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V5): Hora Vlam neemt koppositie over Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de vijfde ronde van de interne competitie heeft Hora Vlam de koppositie overgenomen van Ted Barendse. In een onderling duel wist hij Ted te verslaan. Gert Legemaat klom naar de tweede plek. Hij versloeg Richard Oranje met de zwarte stukken. Promovendus Rufael Mekuria toonde met een fraaie overwinning op Walter Anema aan ook in de hoogste groep prima mee te kunnen.

In de topcompetitie won Anish Giri van Marten Wortel. Er kwam een spannende stelling op het bord waarin Anish een dame had tegen Martens drie stukken. Marten had echter problemen met zijn koning en kon het niet bolwerken. Joost Michielsen verloor aan het slot van de partij van Chiel van Oosterom. In een ingewikkelde opening, waarin beide spelers veel tijd gebruikten, leek geen van beide spelers echt duidelijk voordeel te hebben. De partij eindigde echter abrubt toen Joost een stuk verloor.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Marten Wortel-Anish Giri0-1
2Joost Michielsen-Chiel van Oosterom0-1
3Hora Vlam-Ted Barendse1-0
4Richard Oranje-Gert Legemaat0-1
5Har van Himbergen-Kees van der Meer1-0
6Henrik Tamerus-Willem-Jan van den Broek0-1
7Rufael Mekuria-Walter Anema1-0
8Lucien van de Lisdonk-Arno Wiersma½-½
9Raymond Liem-Dolf Beltz1-0
10Bob Voogt-Pieter Goossens1-0
11Pieter Buzing-Roland ten Have1-0


In de B-groep won Jack Duijvestijn de topper tegen Cees Hugen. Het leverde hem meteen de koppositie op in de B-groep. Marc Snuverink debuteerde met een overwinning op Adriaan ter Mors, al zag het daar tot één zet voor het einde niet naar uit. Promovendus Simon Dirkse boekte een knappe overwinning op Gerard Bilars.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Jack Duijvestijn-Cees Huygen1-0
2Adriaan ter Mors-Marc Snuverink0-1
3Bart Meulemans-Diederik van Heijgen½-½
4Antoon Frehe-Corniel Nobel0-1
5Simon Dirkse-Gerard Bilars1-0
6René Torenstra-Bas Rabeling½-½


In de C-groep versterkte Kees Venema zijn koppositie door concurrent Frans Smit te verslaan. Van de achtervolgers deed Paul van Riet de beste zaken; hij versloeg Herman Zonderland. Jolle Lont en Dolf Mulder remiseerden, en zagen daardoor het gat met de eerste plaats wat groter worden.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Frans Smit-Kees Venema0-1
2Dolf Mulder-Jolle Lont½-½
3Paul van Riet-Herman Zonderland1-0
4Frans Palm-Lito van Reede1-0
5Gerrit Bussmann-Rick Beekenkamp½-½
6Steven van der Weele-Bert Zwemstra0-1
7Gabe Hoekstra-Aad de Jong0-1
8Leo Zuijdgeest-Jan Torenstra0-1
9Rob Scherpenisse-Ernst Hanewald½-½



De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 15-04-2008 at 08:54.

15-04-2008 00:40 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wie publiceert de partij,van Wortel -Giri, of de laatste 15 minuten van deze partij. Want het eind heb ik niet gezien.

__________________
Mopper

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Van Dop on 15-04-2008 at 02:54.

15-04-2008 02:15 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook in mijn derde partij in de interne competitie van dit seizoen bleef ik ongeslagen. Tegen Antoon Frehe kwam ik iets beter uit de opening dan verwacht mag worden met zwart maar veel stelde het niet voor. Totdat...

Antoon Frehe-Corniel Nobel
Delft, 2008

Na 22.b3-d2?

22...d4!
Het motief waar ik het middenspel volledig op speelde, maar wat toch minder deugedelijk was dan ik achter het bord dacht. Als wit 22.e2 had gespeeld bijvoorbeeld, zou de pion op c2 nooit meer echt zwak worden en houd ik wel een zwakke e5 pion over. Nu echter stort de witte stelling in. Helaas echter maakt Antoon een vreselijke bok:
23.e4?? xe6
Hij laat zijn loper instaan en geeft direct op.
Na 23.xe4 xc2+ 24.d1 exd4 25.b4 a2 mag zwart de duimschroeven aandraaien en de partij wellicht fraai eindigen. Nu bleef er toch een onbevredigd gevoel over.

Marten Wortel had idd weer eens iets spectaculairs op het bord. Toen ik wegging had hij zijn dame in geruild voor lichter materiaal. Waarom hij daar voor koos (als er al sprake was van keuze) weet ik niet. Ik ben wel heel benieuwd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

15-04-2008 07:42 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De partij tussen Hora en mij was een komedie van fouten.

Na een beroerde openingsopzet kwam ik slecht te staan. Hora liet me echter terugkomen in de partij en ik dacht zelfs beter te staan. Dat bleek onterecht.
Nadat Hora een ongedekte toren van mij niet sloeg maar voor de aanval ging leek het foutenfeest compleet. Maar nee: Hora offerde een toren voor de op het oog doorslaande koningsaanval. Toen ik opgaf bleek ik gewonnen te staan.

Goede generale voor de KNSB-thuiswedstrijd van komende zaterdag!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

15-04-2008 08:07 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn vijfde partij in de interne, dit seizoen, en nog steeds ongeslagen (oh ja, ook nog niet gewonnen Huil 2 ).
Tegen Diederik een boeiende partij waar ik met wit waarschijnlijk ietsje minder uit de opening kwam (de analyse over het waarom, na de partij, was trouwens heel boeiend en leerrijk) maar na een iets mindere zet van Diederik stonden we gelijk en was remise door eeuwig schaak een terechte uitslag. In de analyse werd de zwarte koning nog heel stevig belaagd met soms wel heel speculatieve stukoffers, kwestie van te tonen dat we beiden ook wel wild kunnen schaken Lach

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

15-04-2008 08:49 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel: ik denk in eerste instantie niet aan Lxd4, maar Lh3 gevolgd door Pe4, wat mij na een oppervlakkige blik redelijk oké voor wit lijkt. Zwart heeft meer zwaktes, maar compenseert dat waarschijnlijk met betere activiteit en coördinatie van de stukken.

Mis ik wat?

15-04-2008 08:54 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

23.h3? xc2. Zwart dreigt a3 (en xd1) wellicht ook d3.

Ik win dus een pion en de koningsstelling gaat er volgens mij wel aan na h3.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

15-04-2008 10:30 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oh sorry, ik miste even dat c2 tijdelijk twee keer in stond.
Dan was het dus zaak om eerst Pd2-e4 op de een of andere manier voor te bereiden. 22. Lh3 bijvoorbeeld, nu kan Pd4 niet.
Edit: bah, het lijkt er op dat zwart dan 22...e4!-+ heeft (en dus ook op jouw suggestie Te2)

15-04-2008 10:53 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er is wel een nadeel aan n...e4. n+1.xf6 xf6 n+2.e8+ g8 en dat soort stellingen zijn nogal tricky.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

15-04-2008 11:03 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmm, nou even kijken. Ik zie niet hoe jij een toren op e8 krijgt.

Maar goed:
22. Te2 e4! 23. Lxf6 Txf6 en nu lijkt wit een probleem te hebben, want je loper hangt en e4-e3 dreigt.

22. Lh3 is waarschijnlijk handiger. e4!? 23. Lxf6 Txf6 24. fxe4 (moet haast wel),maar ik kan nu niet echt inschatten hoe het staat. Dit zou weleens goed kunnen zijn voor wit, waardoor Lh3 wel prima is. Ik weet niet of zwart dan - in plaats van e4 - nog iets heeft om Pd2/c5-e4 te voorkomen, want dan lijkt wit toch prima te staan.

15-04-2008 11:18 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog even over de laatste zet. Ik had een leuke en ook best goede partij tegen Marc. In de openingsfase leverde mijn Evans gambiet aardige aanvalskansen op:



De stelling na 8. ... Df6


Ik denk dat wit hier goede kansen heeft; mijn 9. Dd5 leek me achteraf echter onvoldoende. Zwart wist te rokeren en de witveldige lopers te ruilen, en stond dus gewoon een gezonde pion voor. In de volgende stelling had ik echter nog een aardige ressource:


De stelling na 23. ... h6


24. Txd6! en ik krijg twee stukken voor mijn toren. Met inachtneming van de pluspion van zwart is de materiaalscore weer in evenwicht. De coordinatie van mijn stukken was echter niet goed, en ik had niet meer verwacht op voordeel te komen:


De stelling na 31. ... Dg4


32. Dd8+ Kh7
33. Pg5+ Txg5
34. Lxg5 f6
35. Le3 Da4




En dan is het nu tijd voor wits laatste zet. In zijn gloriedagen deed Fischer wel eens zetten die met drie, soms wel vier uitroeptekens beloond werden. Voor wits volgende zet kunt u iets soortgelijks doen. U denkt nu misschien: wit speelde 36. Dxc7?? Zo dom was ik niet. Wel dommer.
36. Dd1
Voeg naar smaak vraagtekens toe.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Adriaan ter Mors on 15-04-2008 at 12:24.

15-04-2008 12:20 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie! Daar kunnen mijn blunders van de laatste weken toch niet tegen op Glimlach

15-04-2008 13:04 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank je Adriaan, ik probeer de warme chocolademelk van mijn klavier te krijgen Grijns . Ik heb me zelf ook al wel eens mat in één laten zetten, maar dit slaat werkelijk alles.
Sterkte om de komende week door te komen en het vertrouwen weer op te krikken.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

15-04-2008 13:06 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Kandidaat Pepermolen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En we hebben een kandidaat voor de Pepermolen:

36.d1??(?)

Laat het een (zeer) schrale trootst zijn.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

15-04-2008 13:07 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mekuria - Anema


Dit is het middenspel waarin ik thematisch een pion had geofferd om de zwarte stukken in te perken en het veld e4 vrij te maken in geval van b4 Pe4 er volgde 15. Pg5 Pbd7 16. d6 Lb7 17. Pd5

Nu zijn beide paarden actief en dreigt er al Pe7+ gevolg door grappen op g6 of f7 en de h-lijn
.... Lf6?!
Hier verwachte ik Lxd5 Dxd5 Pd3 Lxd3 Pf6 Df3 en cxd3 met plusje voor wit, de computer vind deze zet Lf6 overigens goed (frits 6)
18. Pxh7! Kxh7 19. fxg6+ Kg7 20. gxf7 Lxd5

hier kon ik mat forceren met Dg4+! Kxf7 Lg6+ Kg7 Lf5+ etc.
ik speelde echter a-tempo Dxd5 ? en na
21... Txf7 22. Lh6+ Kxh6 23.Dxf7 e4! kreeg zwart soort van tegenspel maar met weinig tijd voor de tegenstander druk van torens, vrijpionnen matdreigingen was het toch nog te winnen. Een leuke pot! (voor mij dan)

15-04-2008 18:43 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


Buzing - ten Have, na 11 ... Dxf6


12. Pg5!?
12. o-o is objectief beter. Maar de tekstzet is toch onweerstaanbaar! (Nemen op f2 heeft als consequentie dat een toekomstig Kf7 kan rekenen op Tf1)
12 ... h6 13. Dxg6 Dxc3+
Het eindspel is niet veel soeps voor zwart, dus begrijpelijk dat Roland de dames erop wil houden.
14. Kd1 hxg5 15. Dh7+ Kf7 16. Lxg5!?
16. Tb1 was volgens de computer beter. Maar computers hebben geen smaak!
16 ... Dxa1+ 17. Kd2 Dd4!
Oeps, de loper staat gepend. Gelukkig hoef ik me niet bij eeuwig schaak neer te leggen.
18. c3 Dxf2+ 19. Kc1

19 ... Tg8
Volgens Fritz is de stelling na 19... Ke8 20. Lg6+ Tf7 21. Dg8+ Kd7 22. Lxf7 Dxc5 nog houdbaar. Ik kan het bijna niet geloven en in de analyse hebben we er niet eens naar gekeken. Na de tekst zet win ik mijn materiaal terug en de D+2L winnen vervolgens makkelijk.
20. Dg6+ Kf8 21. Tf1 Dxf1+ 22. Lxf1 Ld7 23. Lf4 Pe7 24. Ld6 Te8 25. Le2 (Dh5!! - Fritz) 1-0

16-04-2008 18:22 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat een verslagen, hulde!

16-04-2008 20:55 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou ja, ik dan ook nog maar. Een omgedraaide omdraairegel:

Torenstra - Rabeling



Hmm, 22.Dh7+ Kf8, 23.Lg6 Df6, en dan...?
Jaha! 24.f5! natuurlijk! (Reken, reken, hmm, 23.f5! gevolgd door f6... mompel... leuke zet, f5!)

22.f5?

Oh, wacht...

Na deze schok wist ik het eindspel na 22...exf5 23.Pg3 Dg5 24.Pxf5 met een pion meer nog om te buigen in één met een pion minder, dat nog net remise was.

Ik ben vaak te impulsief in het moment van zetten, maar ook de zorgvuldigheid in de afwikkeling is de laatste tijd ver te zoeken.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

16-04-2008 21:34 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller