Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » OPK (4): Koploper blijft winnen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

OPK (4): Koploper blijft winnen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jan-Willem de Jong heeft nog steeds de volle score na vier ronden van het Open Prometheus Kampioenschap. Wil Sparreboom en Timon van Dijk haken nog aan.

In de B-groep besloten Ton Paalvast en Jack Duijvestijn hun onderlinge partij met als inzet de koppositie na 9 bloedstollende zetten met remise. Han Nicolaas profiteerde.
Jan Torenstra boekte zijn eerste overwinning in een officiêle partij.

Uitslagen groep A
 wit zwartuitslag
1Waard, E.R. de-Jong, J.W. de0-1
2Plas, H.R.E. van der-Dijk, T.A. van0-1
3Wiersma, A.A.-Sparreboom, W.0-1
4Vries, R.E. de-Koelmans, J.W.½-½
5Vlam, H.P.-Bieger, T.½-½
6Torenstra, R.-Tjioe, G.P.T.G.½-½
7Meer, K. van der-Barendse, T.J.M.½-½
8Wijk, H.L. v/d-Heijgen, D. van1-0
9Vreugdenhil, F.-Luinenburg, A.1-0
10Mekuria, R.N.-Taverne, N.1-0


Uitslagen groep B
 wit zwartuitslag
1Paalvast, A.G.M.-Duijvestijn, J.J.A.½-½
2Nicolaas, J.J.M.-Veen, R. ter1-0
3Dijk, T. van-Brinkman, D.Th.1-0
4Venema, C.P.-Hanewald, E.1-0
5Davazdahemami, A.-Koop, J.½-½
6Mors, A.W. ter-Manoch, M.½-½
7Lier, J.M.E. van-Heide, G. v/d1-0
8Bussmann, G.-Dirkse, S.0-1
9Ansari, F.-Keuzenkamp, Y.M.1-0
10Bokhove, R.-Honderd, G.0-1
11Tjin A Lin, I.T.L.-Nienhuis, J.1-0
12Zuydgeest, L.D.A.-Akkerboom, B.0-1
13Snikkers, T.C.-Scherpenisse, R.1-0
14Hendriks, H.-Torenstra, J.0-1
15Kolk, J. v/d-Zwemstra, B.½-½


Meer informatie op de site van SV Prometheus.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

23-02-2008 04:46 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ronde 4 na 9 zetten remise...blijkbaar komt niet iedereen om een leuke pot te schaken. Maar goed misschien hadden ze een goede reden en blaat ik te hard. Zo niet, dan hoop ik idd dat Han profiteert en de B-groep wint!

24-02-2008 16:23 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een leuke pot met wit tegen Rens ter Veen. Had zelf wel het idee dat ik de hele partij wat beter stond, maar ik kon geen echte doorbraak forceren. Met nog zo'n 8 minuten op de klok bood ik remise aan omdat ik op dat moment niet zag hoe te winnen. Dat remise-aanbod kwam echter precies op het verkeerde moment.... Nadat ik mijn zet had uitgevoerd zag ik in een flits dat ik totaal gewonnen stond: het was na één zet over en uit! Rens weigerde (gelukkig voor mij!) het remise-aanbod en moest een zet later totaal verbouwereerd opgeven. Beetje lucky, maar ik heb er wel de hele avond voor geknokt!

24-02-2008 18:33 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Han Nicolaas
Met nog zo'n 8 minuten op de klok bood ik remise aan (..)

Rens weigerde (..) het remise-aanbod en moest een zet later totaal verbouwereerd opgeven.


Dit soort gebeurtenissen schreeuwen om illustrerende diagrammen. Toch?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-02-2008 19:16 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad, ik zal een diagrammetje toevoegen.



Dit was de stelling na mijn 33e zet. Ik heb zojuist Te1 gespeeld en bood nu remise aan... Luttele seconden later zag ik dat ik op de volgende zet met Teg1 de partij kon uitmaken. Rens nam het remise-aanbod niet aan, speelde nog 33. ... b5 en gaf na 34. Teg1 inderdaad op. Mat of verlies van de loper is niet meer te voorkomen.

24-02-2008 21:43 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Remise aanbieden is in die stelling genereus... Zelfs als de loper ergens anders staat (laten we zeggen: f4, en Wit moet eerst nog het schaak opheffen) zie ik niet hoe Zwart het moet overleven. Eigenlijk speelde Rens al met een loper minder Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

25-02-2008 02:38 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Ton
forumlid


geregistreerd: 06-04-2007
aantal berichten: 14

remise 4e ronde OPK Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hopelijk is de storm nu weer geluwd na de verontwaardiging over één korte remise in de afgelopen jaren.
Eigenlijk is het van de zotte dat ik me hier voor moet verdedigen met 6 1/2 punt uit de laatste 7 optredens op het OPK wat vorig jaar resulteerde in de gedeelde 2e plaats met jawel Jack Duyvesteyn!
Ik sta er om bekend om altijd tot het uiterste te gaan voor de winst maar soms als er niet meer in zit moet je besluiten energie te sparen.
Je moet weten dat ik op maandag uitkom voor de Schaakclub SV Den Hoorn en op de voorgaande maandag uitkwam tegen Jan Zonneveld, geen makkie, want uit 9 onderlinge ontmoetingen heb ik inmiddels 6 remises en een nederlaag moeten accepteren! Op dinsdag hadden we een bondswedstrijd in Zoetermeer tegen Promotie die we met 7 man op 4-4 hielden en daarbij om onnavolgbare redenen bord 8 openlieten!!!
Op vrijdag na de OPK speel ik intern bij DCSV en ben ik sinds 2 weken de koploper nadat Rens ter Veen zich liet beetnemen door................ Jan Zonneveld, jawel!
Hierbij mijn verhaal dat ik die bewuste donderdag naast een koffie en remise aanbood aan Jack.
En gisteravond heb ik na verloren te hebben gestaan toch weer GEEN REMISE gespeeld. Staat dat genoteerd?

Tonnes

07-03-2008 12:56 Ton is offline Send an Email to Ton Search for Posts by Ton Add Ton to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ton, was er zo'n verontwaardiging dan? Volgens mij viel het wel mee? En het helpt natuurlijk niet dat Jack af en toe best makkelijk genoegen neemt met remise...

07-03-2008 13:03 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk dat je reageert Ton. Maar ik sluit me bij Martin aan, volgens mij was er - hier in ieder geval - geen grote verontwaardiging. Wel was het het meest interessant om te vermelden. Het is nu eenmaal zo dat korte remises om 'dit niveau' veel minder voorkomen. en dat maakt het tot 'nieuws'.

Veel sterkte met het winnen van je overige potten (en het zo af en toe posten op ons forum). Wees welkom!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 07-03-2008 at 16:09.

07-03-2008 15:10 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoi Ton. Ik was na het lezen van de uitslagen van de vorige ronde erg verbaasd over jullie remise die erg pragmatisch overkwam - vandaar mijn bericht daarover. Nu was het ook een pragmatische remise, alleen wel met een reden die ik prima kan volgen. Wellicht gaf de berichtgeving de indruk dat je wordt neergezet als iemand die makkelijke remise schuift, maar dat was in ieder geval niet mijn insteek - hoogstens was ik benieuwd naar die ene remise.

Nu ik het toch over remise heb: mijn partij tegen Rene was niet onaardig, maar het ontbrak vooral aan motivatie om er echt voor te gaan.

Ik kwam met licht voordeel uit de opening, had 2 torens op de half open f-lijn en had wat meer activiteit. De zwarte stelling was echter solide, en in het middenspel zag ik na een minuut of 15 denken geen echte aanknopingspunten om de zwarte stelling aan te vallen. 2 alternatieven heb ik daarbij bekeken, waarbij aan beide ook nadelen zaten en ik geen directe overtuigende verbeteringen zag. Ik bood remise aan die Rene na enkele minuten accepteerde.

+0, =2, en 2 byes: hopelijk kan ik daar nog een mooi slot aan voegen!

07-03-2008 16:16 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Ton
forumlid


geregistreerd: 06-04-2007
aantal berichten: 14

OPK 4e ronde remise Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het viel mij inderdaad op dat er nogal wat ophef over werd gemaakt.

Ben daarom blij met jullie reacties en dat jullie begrijpen dat ik er in principe in elke partij voor ga.

Vorig jaar kwam ik er bijvoorbeeld snel achter dat het tegen Diederik erg moeilijk zou worden toen hij in een huiswerkvariant ontzettend makkelijk overeind bleef.

Remise aanbieden was toen niet onlogisch. Hij verloor daarna geen (halve) punten meer en won groep B met 6 1/2 uit 7.

Ben momenteel eigenlijk wel benieuwd naar overige uitslagen en de indeling maar zie nog geen thread over de 5e ronde voorbijkomen.....

Tonnes

07-03-2008 17:01 Ton is offline Send an Email to Ton Search for Posts by Ton Add Ton to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Meestal schreef ik de uitslagen van de partijen op en maakte dan een bericht aan op de site. Ik ben gisteren echter op tijd naar huis gegaan. Met op maandag, dinsdag, en donderdag schaken, en zaterdag weer helpen bij de thuiswedstrijden van DSC1 en DSC2, had ik niet zo'n zin te blijven tot alle uitslagen bekend waren. We zullen dus moeten wachten op een andere verslaggever, of tot de uitslagen op de Prometheus-site staan.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

07-03-2008 17:09 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Meestal schreef ik de uitslagen van de partijen op en maakte dan een bericht aan op de site. Ik ben gisteren echter op tijd naar huis gegaan. Met op maandag, dinsdag, en donderdag schaken, en zaterdag weer helpen bij de thuiswedstrijden van DSC1 en DSC2, had ik niet zo'n zin te blijven tot alle uitslagen bekend waren. We zullen dus moeten wachten op een andere verslaggever, of tot de uitslagen op de Prometheus-site staan.


Als ik wat weet (weet ook niet alle uitslagen) zal ik een thread neerzetten.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

07-03-2008 17:18 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Ton
forumlid


geregistreerd: 06-04-2007
aantal berichten: 14

Uitslagen OPK 5e ronde Groep B Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van Groep B heb ik inmiddels de volgende uitslagen:

Jack Duyvesteijn-Han Nicolaas remise
Kees Venema-Ton Paalvast 0-1
Teun van Dijk-Jan van Lier ?
Jan Koop-Adriaan ter Mors ?
Dirk Brinkman-Rens ter Veen 0-1
Simon Dirkse-Davaz...... 1-0

07-03-2008 23:39 Ton is offline Send an Email to Ton Search for Posts by Ton Add Ton to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Adriaan kwam bij René openingsadvies inwinnen, dus ik dénk dat hij verloren heeft; maar uit ervaring weet ik dat je op zich ook slecht uit de opening komen en toch kan winnen Glimlach

08-03-2008 10:59 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Adriaan kwam bij René openingsadvies inwinnen, dus ik dénk dat hij verloren heeft; maar uit ervaring weet ik dat je op zich ook slecht uit de opening komen en toch kan winnen Glimlach


Dat was remise. Hij kreeg niet een Lxb5 offer in de Sveshnikov, maar Pxb5, en da's minder goed, n.m.m..

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

08-03-2008 14:08 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Alles online Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de uitslagen, stand en indeling online gezet op de site van SV Prometheus. Als dat nog nodig is (*hint, hint*) zal ik een nieuwsbericht maken wanneer ik terugkom van de thuiswedstrijden van DSC1 en DSC2 Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

08-03-2008 14:53 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller