Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » HSB bekerteam na snelschaken langs WSC
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

HSB bekerteam na snelschaken langs WSC Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het HSB-bekerteam van DSC is doorgedrongen tot de halve finales. In de kwart finale werd het bekerteam van WSC na snelschaken verslagen.

In de reguliere partijen leek het lange tijd gelijkop te gaan. Martin Glimmerveen speelde als eerste remise. Bij Willem-Jan van den Broek zag het er wat minder goed uit. Nadat hij de zware stukken had laten ruilen was zijn actieve stelling verdwenen en stond hij een pion achter. Har van Himbergen stond ook niet heel lekker, met een koning op f1 en een toren op h1. Bij Arno Wiersma zag het er wat beter uit; hij had een prettige drukstelling.

In de tijdnoodfase gebeurde er vanalles. Willem-Jan wist zijn stelling remise te houden, maar Arno greep in de tijdnoodfase mis. Het kostte een kwaliteit en daarmee de partij. Op het eerste bord was Har echter de problemen teboven gekomen en won hij het eindspel. Zo was de einstand 2-2 en moest er gevluggerd worden.

DSC kwam bij het vluggeren snel op voorsprong. Arno profiteerde van een mislukte opening bij zijn tegenstander en won soepel. Martin ging even later echter de mist in. Hij had een toren verloren en ging even later mat.

De andere twee borden zagen er eng uit. Har had een paard en dame van zijn tegenstander rond zijn koning cirkelen, en Willem-Jan stond een pion achter in een toreneindspel.

Bij Har kwam eeuwig schaak op het bord, dus kwam alles aan op de partij van Willem-Jan. Zijn tegenstander bracht bekwaam de extra pion naar de overkant, waarna Willem-Jan niet de net op het bord verschenen dame afruilde, maar via een schaakje de toren won. Toen zijn tegenstander even later de dame liet pennen was de verloren stelling van Willem-Jan plots gewonnen. Hij had meer pionnetjes over.

 WSC1970-DSC19992-21½-2½
1Frans Vreugdenhil1925-Har van Himbergen (wit)20560-1½-½
2Ton Dulk1966-Martin Glimmerveen2076½-½1-0
3Michiel van Woerden1963-Willem-Jan van den Broek1954½-½0-1
4Marco Kuyvenhoven2026-Arno Wiersma19101-00-1

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 29-01-2008 at 09:03.

29-01-2008 01:04 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Feli !

Het was een enerverende avond zo te lezen met een gelukkig einde ... ze zullen in het Westland inmiddels wel een beetje genoeg krijgen van DSC Knipoog

Arno in tijdnood...?! Dat komt volgens mij ook zelden voor.

29-01-2008 08:26 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou, ik had niet echt tijdnood. Mijn tegenstander had minder tijd. Maar ik heb gezocht naar een manier om echt voordeel te behalen uit mijn betere stelling, en op het einde was het verschil in tijd dus nog maar klein en werd het vluggeren. In die fase sloeg ik een pion die ik dus niet had mogen slaan, daarop pende hij mijn loper. Naar het schijnt heb ik enkele zetten later gewoon zijn toren kunnen slaan met mijn loper. Niet gezien helaas.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

29-01-2008 11:07 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
ze zullen in het Westland inmiddels wel een beetje genoeg krijgen van DSC Knipoog



Ik weet niet, ik vind dat DSC er gerust nog een schepje bovenop mag doen Ja!

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

29-01-2008 12:05 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wel 2 schepjes!

29-01-2008 14:43 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voorlopig hebben zowel het bekerteam, het derde en het 4e gewonnen van een team van WSC.

Nu het 5e nog! Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

29-01-2008 16:56 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Voorlopig hebben zowel het bekerteam, het derde en het 4e gewonnen van een team van WSC.

Nu het 5e nog! Draaiend hoofd


Nu het vijfde en het zesde nog!

Tot nu toe hebben DSC3, DSC4 en het DSC-bekerteam gewonnen van WSC, en speelde DSC1 gelijk. Hoezo: "ze zullen in het Westland inmiddels wel een beetje genoeg krijgen van DSC" ? Tong

Overigens: DSC7 en DSC8 dolven het onderspit tegen de Westlanders.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

29-01-2008 17:06 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Diagrammen?! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Graag had ik een diagram getoond maar mij is onbekend hoe dit gefabriceerd kan worden- kan iemand mij dit uitleggen of verwijzen naar uitleg die wellicht elders op dit forum te vinden is? NB: ik beschik níet over Fritz o.i.d. (hopelijk kan het zonder!).

Hoe het ook zij: het was een enerverende avond; hopelijk bemachtigen we na halvefinaleplaats (2006) en finaleplaats (2007) nu ook ons ultieme doel: de beker.

31-01-2008 16:13 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4462

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De forumhandleiding: linkje.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

31-01-2008 16:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Halvefinalisten Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel, bedankt; ziet er wat ingewikkeld uit maar zal een kwestie van wennen zijn?!

Naast DSC hebben ook Botwinnik (met gemiddeld 1907 2,5-1,5 tegen RHC Arena) en Scheve Toren (met 2022! 3,5-0,5 tegen Pomar) de kwartfinales overleefd.

Ook Promotie (1950) zit (na 2-2 en loting tegen SHTV) in de 1/2 finales: zie http://www.schaakcombinatiehtv.nl/News/article/sid=272.html.

Arno: op bovengenoemde pagina wordt tevens het reglement geciteerd - hierin wordt gesproken over snelschaakpartijen met 5 (en niet 10 zoals in 's-Gravensande!) minuten p.p.p.p.... Wellicht toch even het uitzoeken waard!?

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 31-01-2008 at 16:44.

31-01-2008 16:43 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Lopereindspel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik belandde in een lopereindspel met pion minder en wist hierin - met zwart aan zet - de volgende stelling te bereiken:



W.J. van den Broek - M. van Woerden (WSC - DSC, kwartfinale HSB Beker, 28 januari 2008)

Twee zetten eerder had ik a4-a5 gespeeld: ziet er op het eerste gezicht vreemd uit (zet pion op kleur lopers) maar a) is slechts te veroveren ten koste van pion e4 en b) is daarmee geen directe prooi voor de zwarte koning.

Het maken van diagrammen kostte wat tijd maar is uiteindelijk toch gelukt!

Zwart koos voor 35. ... e3 en na 36. Lxe3 Lxe3 37. Kxe3 Ke5 stond het zo:



De remise was nu een feit na 38. Kd3! want na 38. ... Kf4 39. Kc4 haalt wit op tijd een dame. Ook indien zwart op de 37e zet voor Kc5 had gekozen zou wit op tijd zijn (zij het dan met de g-pion!).

31-01-2008 18:00 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Willem-Jan schreef:

Quote

Arno: op bovengenoemde pagina wordt tevens het reglement geciteerd - hierin wordt gesproken over snelschaakpartijen met 5 (en niet 10 zoals in 's-Gravensande!) minuten p.p.p.p.... Wellicht toch even het uitzoeken waard!?


Op de site van SHTV wordt het KNSB-bekerreglement geciteerd. Het HSB-reglement luidt:

Artikel 14
Een wedstrijd wordt gewonnen door het team dat de meeste bordpunten behaald. Indien beide teams evenveel bordpunten hebben behaald wordt de uitslag door middel van loting door de wedstrijdleider bepaald. Indien beide teams er de voorkeur aan geven om bij een gelijke stand de wedstrijd te beslissen met een snelschaakpartij aan alle vier de borden van 10 minuten per persoon is dat toegestaan. Een afspraak voor deze wijze van beslissen dient voor de wedstrijd te zijn gemaakt en bij de spelers bekend te zijn.

01-02-2008 11:30 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller