Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Frysk skake
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Frysk skake Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In unike kâns om jo te mjitten mei de Fryske NK-dielnimmer Sipke Ernst: http://www.omropfryslan.nl/schaak/
Sipke skaakt mei wyt; de set dy't troch skaakleafhawwers (besikers fan 'e website) it faakste foarsteld wurdt dient as tsjinset.
Doch mei!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

02-05-2003 16:55 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Ach, Wit staat al gewonnen! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmmm... zo vroeg al afwijken in zo'n situatie...
Ik denk dat 8...Dg4 al geen beste zet was. Als Zwart nu 10...Pc6 speelt, zoals nu blijkt uit de stemmen, staat Wit al beter. Nu ze toch op zo'n avontuur zijn gegaan kunnen ze misschien maar beter doorgaan met slaan...

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

04-05-2003 04:07 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Renato
Nu ze toch op zo'n avontuur zijn gegaan kunnen ze misschien maar beter doorgaan met slaan...


Euh, Renato kijk:

Quote

Sipke Ernst - De rest fan Fryslân

1.e4 c5 2.Nf3 d6 3.d4 cxd4 4.Nxd4 Nf6 5.Nc3 e5 6.Bb5+ Bd7 7.Bxd7+ Qxd7 8.Nde2 Qg4 9.Nd5 Nxd5 10.Qxd5
Als zwart dan
10...Qxg2??
speelt (Dat was toch wat je voorstelde met 'doorslaan') volgt wit met
11.Rg1
En zwart kan opgeven: Zowel de dame staat in als b7 en zwart heeft geen middelen om daar iets aan te doen.
Daarom speelt zwart natuurlijk
10...Nc6
Er kan dan 11.Ng3 Qe6 12.Qxe6+ fxe6 13.Bg5 Be7 14.Bxe7 Kxe7 volgen en zwart staat dan iets minder maar remise zit er zeker nog in.


Tja, Renato, eerst goed kijken, dan posten Knipoog Lach Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-05-2003 18:17 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Tja, Renato, eerst goed kijken, dan posten

Ik bedoelde ''...Dg4?! eerst goed kijken, dan zetten''

''Hé als we Dg4 spelen dan vallen we twee pionnen aan, en hij kan ze nooit allebei dekken...''
8....Dc6 of 8...h6 is veel beter, of zelfs 8...Le7 wordt nog wel gespeeld.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

05-05-2003 02:14 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar ik denk niet dat Dg4 een slechte zet is hoor. Volgens mij staat zwart (na nadere observatie) wel ok na 11...Qe6 omdat d5 een sterke zwarte dreiging is na dameruil.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-05-2003 13:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

waarschijnlijk strategantisch verloren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vermoed dat het in hogere zin al uit is.
... e7-e5 zou mijn keus niet geweest zijn, en het verbazende Lc8-d7?? zorgt ervoor, dat de witveldige loper geruild wordt. Ik weet nu niet waar zwart tegenspel moet zoeken. Zwart speelt als een strategische nul, voorlopig.
Maar je kunt nog wel prutsen, in de hoop dat de meester onzorgvuldigheden begaat.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

06-05-2003 09:49 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Ik vermoed dat het in hogere zin al uit is.

Dat lijkt me wat overdreven.

Quote


het verbazende Lc8-d7?? zorgt ervoor, dat de witveldige loper geruild wordt. Ik weet nu niet waar zwart tegenspel moet zoeken.

Koningsaanval denk ik. Maar toegegeven, zwart heeft het moelijker dan wit...

Quote

Zwart speelt als een strategische nul, voorlopig.
Wat wil je, tactisch is common sense misschien lonend, maar bij strategische keuzes blijkt democratische besluitvorming vaak niet effectief.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-05-2003 15:05 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Bij strategische keuzes blijkt democratische besluitvorming vaak niet Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

bij strategische keuzes blijkt democratische besluitvorming vaak niet effectief


Beste,

Is het domein van dit citaat beperkt tot consultatieschaakpartijen?
Zullen we ons daar maar niet toe beperken?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

07-05-2003 10:04 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm

Quote

bij strategische keuzes blijkt democratische besluitvorming vaak niet effectief

Is het domein van dit citaat beperkt tot consultatieschaakpartijen?

Ik vrees van niet. Wat niet wegneemt dat ik groot voorstander ben van de democratie. Maar de beste strategie leunt meestal op één gedachte, en democratische besluitvorming is meestal een compromis tussen verschillende gedachten.

Het is dan ook geen waarde oordeel maar een neutrale constatering!
Lang leve de democratie... Draaiend hoofd Grijns Draaiend hoofd

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-05-2003 13:34 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Terug in de wedstrijd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie dat ik forum meester ben geworden.
Dat is iets anders dan schaakmeester. Ik ben nu een soort opper-kletsmajoor.
Er staat een rood sterretje naast mijn naam ter waarschuwing.
Dank, waarde moderatoren!

Wat de partij met Ernstke Sip betreft: wit heeft niet op deze of de vorige zet c2-c4 gespeeld, waarna hij een strategationeel beter eindspel kan uitmelken. Dientengevolge kan zwart zich door d6-d5 loswerken.
Zwart staat nog steeds wat minder, maar is wel terug in de partij. Het wordt een aardige pot. Liefhebbers beveel ik de deelname aan.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

08-05-2003 09:05 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Democratie? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor mij werkt die democratie niet.
Mijn verschillende persoonlijkheden kunnen het tijdens een partij nooit eens worden over de juiste zet, en dan verlies ik op tijd...

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

08-05-2003 17:22 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Analyse Bosch Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op de KNSB webstek geeft Jeroen Bosch een analyse van de partij Sipke-Luisteraars.
Renato gaf in deze thread aan dat Dg4 niet sterk was, en ik zou het ook niet gespeeld hebben, en zelfs niet overwogen hebben, vermoed ik. Maar Bosch vindt de zet wel interessant. Hij lijkt van mening dat zwart na andere zetten slecht staat. Grappig.
Bosch gaat tot mijn spijt helemaal niet in op de zet c2-c4, die wit tot twee maal toe mist, en constateert dat zwart na d6-d5 uit de problemen is.

Het is nu een interessant eindspelletje geworden met 2 Torens, Paard en 6 pionnen aan beide kanten. Ik heb het idee dat het ongever gelijk staat. Ik zou het in een partij, als ik me een beetje fit voel, nog wel een uurtje proberen.
Zo een eindspel ligt me wel, en de tegenstander kan het altijd verkeerd taxeren.
Er zij nu, bijvoorbeeld, twee goede zetten, en een daarvan kan het karakter van de partij ingrijpend veranderen. Die zet - g7-g6 - is niet sterker, ook Td7 lijkt speelbaar, dat leidt tot een elastische verdediging, maar g6 is aggressiever. Ik ben benieuwd wat de luisteraars kiezen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

20-05-2003 09:16 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar het is toch een bloedeloze remise geworden...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-06-2003 10:13 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

bloed Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Remise is niet bloedeloos.
Ik mag wel zeggen dat het tamelijk netjes verdedigd is.
De onderhuidse spanningen van het eindspel zijn door beide partijen netjes geneutraliseerd.
Een aardige pot, ik hoop dat ze de partij ergens publiceren en daarmee vereeuwigen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

23-06-2003 12:42 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Een aardige pot, ik hoop dat ze de partij ergens publiceren en daarmee vereeuwigen.

Hij zal wel in (de, het is tenslotte dubbelop) TWiC-database worden opgenomen. En misschien dat het KNSB orgaan er iets mee doet.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

15-07-2003 16:21 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller