Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2007-2008 » Joost Michielsen behaalt verpletterende 100 procent score tijdens simultaan
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Joost Michielsen behaalt verpletterende 100 procent score tijdens simultaan Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tijdens de traditionele opening van het DSC schaakseizoen heeft Joost Michielsen een fantastische prestatie geleverd. Hij versloeg al zijn vijftien tegenstanders. Lees meer...

20-08-2007 21:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb een naam hoog te houden als het gaat om slechte prestaties tijdens simultaans. Gisteren was daarop geen uitzondering:

Joost Mischielsen-Corniel Nobel
Delft 2007

Na 11.f3


Een lastige stelling, zo was mijn inschatting. Om mij heen zag ik al veel spelers diep in de problemen. Mijn paard en mijn pion staan in. Veilig leek me 11...d4 12.xb7 0-0, maarja, misschien kan ik die pion wel houden...

Shit daar is Joost al weer (wat is ie snel): “Ik wil graag een ronde overslaan.” En weg was Joost. Nu snel rekenen: 11...d7 12.fe1 0-0 13.xf6 d4, kan dat? O shit, daar is Joost al weer. Euh...

11...d7?? 12.b5

Knipper, knipper, oke ik kan opgeven. Hé, waar is Joost nu weer gebleven, oh, die is al weer drie borden verder...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-08-2007 10:34 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Beetje jammer dat er slechts 15 deelnemers waren.
Waarom komen de lagere teams niet in grotere getalen ?

Maar goed het snelschaakgroepje (amateurs tegen meester chiel) was wel goed gevuld (dubberondige zeskamp, 5 minuten pppp). Ondergetekende wist hem te winnen met 8 uit 10 voor Gert 7,5 uit 10 en Chiel met 7 uit 10. Vierde werd Ted, vijfde Dolf en zesde Rick.

21-08-2007 10:49 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Beetje jammer dat er slechts 15 deelnemers waren.
Waarom komen de lagere teams niet in grotere getalen?


Ik denk om dezelfde reden dat veel hogere teams niet kwamen: ze wilden niet kansloos gehakt worden. Veel zwakkere tegenstanders hebben geen schijn van kans, zo bleek gisteren maar weer.

Zelf houd ik de concentratie met moeite vast. De reden dat ik gisteren meedeed was dan ook vooral omdat ik de opkomst erg vond tegenvallen. Ik had al drie jaar niet meer meegedaan, omdat ik mn concentratie niet weet vast te houden tijdens dit soor sessies.

Ik had eigenlijk de hoop dat meerdere spelers met die redenatie in het achterhoofd hadden aangeschoven...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-08-2007 12:13 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik wilde eigenlijk snelschaken, maar deed mee met de simultaan aangezien er weinig tegenstanders waren. Met mij er bij uiteindelijk 15, als ik het goed onthouden heb.

Achteraf heb ik spijt van mijn keuze. Joost kwam in een zodanig hoog tempo, dat ik op zet 4 reeds geen tijd had en 'even snel' een onhandige keus maakte. Misschien had ik even een ronde over moeten slaan, maar dat hoort niet. Zo gebeurde het een paar keer en ik kwam al snel minder te staan. Een simultaan met een zodanig sterke simultaangever moet toch met ongeveer 25 deelnemers zijn...

Afijn, ik deed het minder handig, offerde maar een kwaliteit, maar de aanval met mijn loperpaar was nooit écht gevaarlijk. Ik won nog wel een pion, maar dat was ten koste van mijn loperpaar en min of meer ook ten koste van mijn initiatief. Toen ik even later een vol stuk wegblunderde in wellicht al hopeloze situatie: aldus opgegeven. Ik geloof dat ik de 6e of 7e nul was. Alleen Frans Palm leek remise te hebben geloof ik, maar ook die won Joost.

In het daaropvolgende tweede rondje snelschaken bleek ik wat roestig te zijn, wat ritme te missen. In een dubbelrondig toernooi tegen Chiel, Joost, Gert, Ted, Richard, Arno en Rufael scoorde ik 4 uit 14 :-) Tegen de eerste 4 moest ik - hoewel niet altijd even verdiend - 8 nullen noteren Glimlach Volgens mij won Joost met 13 uit 14 voor Chiel met 11 uit 14.

21-08-2007 13:18 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Normaal gesproken heeft een simulaatgever iets van 20 a 25 tegenstanders. Hoe kleiner de groep, hoe zwaarder voor de spelers, en hoe makkelijker voor de simultaangever (in dit geval Joost). ONdanks de dit jaar lage opkomst blijft het een uniek resultaat. Niet vergeten mag worden dat Joost enige ervaring heeft in simultaan geven, en bewust het tempo hoog hield. Grandioos!

Voor wat betreft de relatief rustige avond: ik denk dat het slechte weer een belangrijke rol speelde. Daarnaast vallen de vakanties dit jaar heel erg laat, en zijn veel leden en niet-leden (nog) op vakantie. Komende weken zal het wel weer druk zijn.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

21-08-2007 14:09 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zou jullie adviseren om bij lage opkomst (en enkele mensen die zo te lezen toch eigenlijk liever wat anders gedaan hadden) een kloksimultaan te houden aan tien borden. Zeker bij een vlot doorlopende simultaangever hebben de deelnemers het anders bij een gewone simultaan erg moeilijk.

21-08-2007 20:44 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

schaaksimultaan Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het lijkt mij dat een activiteit als deze alleen interessant is als er genoeg spelers van voldoende sterkte aan mee doen. Is dat niet het geval, dan maar liever een andere activiteit.

07-09-2007 21:10 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

RE: schaaksimultaan Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Poots
Het lijkt mij dat een activiteit als deze alleen interessant is als er genoeg spelers van voldoende sterkte aan mee doen. Is dat niet het geval, dan maar liever een andere activiteit.


Bij mijn weten is het voor het eerst dat de opkomst zo laag is. Tenzij je met een inschrijflijst gaat werken waarbij je iedereen vantevoren kunt bellen als het niet doorgaat (onpractisch, arbeidsintensief) kun je het echter moeilijk verkopen als je een vantevoren aangekondigd evenement ter plaatse laat vervallen. Tenslotte zijn er mensen die speciaal voor dit evenement komen.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

07-09-2007 22:45 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller