Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Kees van der Meer publiceert nieuwe Rekenvout
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Kees van der Meer publiceert nieuwe Rekenvout Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees van der Meer heeft lak aan de teloorgang van AxiomA. Hij schreef een nieuw rekenfout/rekengoed.

Nummer 109 is te lezen op www.delftseschaaksite.nl/column/rekenvout.

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by winfvdm on 18-06-2007 at 15:10.

18-06-2007 12:15 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote


In onderstaande stelling hebt U wit en nog 18 seconden, als uw tegenstander na het gespeelde Df1 remise aanbiedt en zijn klok toont 20 seconden. Neemt u het aan of gaat u door 1.c4-c5 op zoek naar een beslissing binnen de resterende tijd?




Of het lukt om binnen de tijd tot een beslissing te komen? Na 1. c4-c5 wel. 1... f7-f5 schaak; 2. g5xf6, Df1-f5 schaak; 3. Kg4-h4, Df5-h5 mat. 20 seconden is meer dan genoeg!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 25-06-2007 at 13:12.

18-06-2007 13:31 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als het niet al te ver is tot de tijdscontrole is kan wit toch rustig een paar zetjes doen? 1. Dd8+ Kh7 (1.. Kg7 2.Df6+ kan in elk geval niet verliezen voor wit en na iets beter tellen (inmiddels buiten de 18sec-grens) denk ik dat het gewoon wint. )
2. Dd5 en hard wegrennen voor de schaakjes tot de tijdscontrole?



Ik kwam zojuist ook een leuke stelling tegen:



Kan wit zich hier nog redden of is het volkomen hopeloos?


Oplossing (selecteer om te zien):Uiteraard wint wit, maar alleen
met de op het eerste gezicht zinloze tussenzet Pb6!!, gevolgd door Dd4+ (of Pd4)


Tegen mensen die dit soort grappen binnen 18s zien kan ik voorlopig maar beter niet schaken..

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 18-06-2007 at 16:12.

18-06-2007 16:11 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met eliminatie kom je er wel redelijk snel Glimlach
Maar binnen 18 seconden had ik hem niet Mark, meer ergens rond de 30 Frons

19-06-2007 21:43 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Stuk of 6 seconden voor mij, dus ik hou er 12 over om de rest van het zwarte materiaal weg te poetsen. Overigens komt het thema komt me vagelijk bekend voor, dus ik zal het vast ooit een keer in een boekje hebben gezien.

In de stelling van Kees zou ik gewoon 1. Dd8+ ~ 2.Df6 spelen. Als zwart dames ruilt, is de kans op verlies nihil (zwarte koning naar c-pion, witte koning ruimte zwarte pionnen op), en de stelling die overblijft als zwart dameruil vermijdt, is heel veel makkelijker te spelen voor wit dan voor zwart, en dus goede kansen op vlagwinst.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

19-06-2007 22:12 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met 18 seconden zou ik in de stelling van Kees even kijken naar 1...Df5+ en 1...De2+, daar geen gevaar in zien en dan waarschijnlijk inderdaad 1.c5 spelen. Zulke dingen zie ik niet hoor!

25-06-2007 01:05 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Baseman mist na 1. Dd8 schaak, Kh7 2. Df6, de zet 2..., Dc4: schaak, waarmee f7 gedekt staat. Dat zie je nog wel in een flits, vandaar dat rechtstreeks 1. c4-c5 zo voor de hand ligt.
Ik had dat er wel even bij mogen melden. Dank zij Baseman zelf zet ik het hierbij recht!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 27-06-2007 at 13:53.

27-06-2007 13:48 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller