Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC4 overtuigend kampioen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC4 overtuigend kampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dankzij een 5-3 zege op DD 4 is het vierde kampioen geworden van klasse 1a van de HSB.

Het was een spannende avond. Naast DSC5 had ook DSC4 genoeg aan een 4-4 om kampioen te worden. Tel daarbij op dat direct achter ons DSC3-RHC-BP 1 en HSTV 1-DD 3 gespeeld werden (de twee wedstrijden die van belang waren voor het kampioenschap in de promotieklasse) en u begrijpt dat de spanning bij ons om te snijden was.

Gedurende de avond leken er meer stellingen in het voordeel van DSC te zijn, maar de vermeende plusjes bleven lange tijd klein, todat de invallers Edgar Huisman en Corniel Nobel beiden een misstap maakten. Edgar verloor een stuk, en Corniel vroeg te veel van zijn stelling door een tweede pion mee te willen snoepen, zijjn tegenstander kwam los en Corniel moest berusten in een stelling met drie pionnen meer tegen een stuk.

Gelukkig bleek dat er op de andere borden goede ontwikkelingen waren voor de DSC-ers. Simon Broos had een kleine kwaliteit gewonnen, Pieter Goossens een kwaliteit en ook Arno stond goed en leek materiaal te gaan winnen. Ook de andere twee DSC teams waren bezig met een close finish wat mij achter het bord een gevoel gaf in een grote heksenkettel te spelen.

Jan-Pieter de Vries haalde uiteindelijk als eerste een punt binnen. Met een - naar verluid - mooie combinatie won hij materiaal in een gelijke stelling en speelde het daarna mooi uit.

Corniels tegenstander had verzuimd het af te maken en was in hevige tijdnood aanbeland. Daar waren de drie pionnen misschien zelfs al sterker dan het stuk. Los daarvan begon zijn tegenstander steeds minder goede zetten te produceren waardoor Corniel de kans kreeg twee van zijn pionnen gebroederlijk naar de overkant te laten lopen. Op het moment dat een van deze Dame zou worden gaf zijn tegenstander én een toren weg én ging hij door zijn vlag: 2-0.

Kort daarop won ook Pieter Goosens zijn partij. Hoe precies heb ik gemist.

Op de resterende borden zag het er hoopvol uit. Edgar stond welliswaar nog steeds verloren, net als Rob Smits, maar Arno's stelling was nog steeds zeer goed en Simon Broos had inmiddels een stelling van loper, paard en 4 pionnen tegen toren. Het leidt dan ook geen twijfel dat Simon dit won en daarmee het kampioenschap veilig stelde.

René van Alfen en Arno maakten vervolgens remise, terwijl Rob Smists en Edgar verloren. Met 5-3 was dan ook de overwinning een feit. Al met al is het dit seizoen met DSC4 goed gekomen. Volgend jaar volgt een zwaar jaar met een seizoenstart tegen twee DSC teams, want DSC3 redde het gisteren als enige niet.

20-04-2007 23:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb zelf echt ernstig gezwijnt. Gelukkig wel gewonnen. Ik ben dan ook heel blij dat ik twee teams heb mogen helpen kampioen te worden.

Ik snap dan ook best dat DSC3 (hoeveel ik daarvan dan ook baal) het niet redde. Spelen met zoveel stess in zo’n omgeving vraagt heel veel.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-04-2007 09:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Niet veel van het 4e gezien gisteren, maar heel erg gefeliciteerd met de promotie ! Klasse !!

21-04-2007 10:02 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb ook niet veel gezien, behalve een aantal zeer goede stellingen en inderdaad die heksenketel waar Corniel het over had. Ik zat zelf zo in mijn partij / onze match dat ik eerst aan Arno (tot twee keer toe geloof ik) vroeg hoe het met het derde ging en aan Lucien of hij als toeschouwer een drankje voor mij wilde bestellen... en volgens mij had ik nog een paar van die mooie opmerkingen...


Maar inderdaad: Gefeliciteerd!! Erg goed gedaan!

21-04-2007 10:08 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd DSC4!

Als er 1 team was waarvan ik verwachtte dat het het net niet zou redden zou het 4e zijn. Puur vanwege de historie, het is hier wel vaker last minute mis gegaan.

Maar nee, gisteren werd ogenschijnlijk gemakkelijk het kampioenschap binnengehaald, misschien wel eenvoudiger dan bij het vijfde.

En over die heksenketel moet ik zeggen dat het Studententeam inderdaad de mazzel had om in een hoek te spelen. Je wist dat je in een kolkende arena zat te spelen, maar je zat er niet middenin.
Het derde en het vierde wel, en dat maakt het er niet makkelijker op.

Verschil tussen het derde en het vierde (imho) was dat de tegenstander van het 4e met dezelfde druk te kampen had, terwijl het reeds gedegradeerde RSC/BP zonder enige spanning kon spelen, voor hen ging het nergens meer om behalve wat persoonlijke ratingpuntjes en een stukje eer.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

21-04-2007 14:16 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

gefeliciteerd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd mannen schaakbroeders,geniet er van!

21-04-2007 14:34 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met een verschrikkelijk trage internetverbinding toch een kort bericht. Proficiat ploeggenoten, gefeliciteerd studententeam, en jammer DSC3!

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

21-04-2007 23:06 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller