Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Chiel van Oosterom scoort IM-norm in Neckar-Open
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Chiel van Oosterom scoort IM-norm in Neckar-Open Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Chiel van Oosterom heeft in Duitsland een norm behaald voor de IM-titel. Chiel scoorde 6 uit 9, en speelde tegen vier grootmeesters en een internationaal meester.

Chiels start was overweldigend. Na vijf ronden had hij in het zeer sterke veld 5 punten behaald. Hij had daartoe en IM (Leonid Milov) en twee GM's (Bor Chatalbashev en Slavko Cicak) verslagen. De drie ronden daarna verloor hij echter, waaronder twee maal van een GM. In de laatste ronde won hij weer en stelde daarmee zijn norm veilig.

In de B-groep van hetzelfde toernooi (spelers met een rating tot 2000) deed Martin Glimmerveen het eveneens uitstekend. Hij behaalde in 9 ronden liefst 7 punten. Daarmee eindigde hij op een gedeelde vierde tot en met dertiende plaats, een half puntje achter de drie winnaars.

Zie hier voor de berichtgeving tijdens het toenooi.

Meer informatie
Schakers.info

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 10-04-2007 at 08:35.

09-04-2007 23:17 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Yay, beiden gefeliciteerd, maar voor Chiel natuurlijk een extra applaus!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-04-2007 03:25 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zeg schitterend Grijns

10-04-2007 08:33 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heel netjes. Chiel is daarme de derde DSC-er die een IM norm haalt, na Michiel van Wissen en Joost Michielsen. Arend van Dop en Jan Timman haalden ook en norm, maar eerstgenoemde was nog geen lid, en laatste genoemde was lid af.

Ik hoop dat deze prestatie een blijvend niveau mag zijn. Die titel komt dan ook vanzelf.

Martin heeft ook een zeer goede prestatie neergezet, en heeft naar ik aanneem nu een gewelidge FIDE rating!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-04-2007 08:47 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

dromen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Daar kan je alleen maar van dromen...gefeliciteerd Chiel en Martin..een huzarenstukje..geniet er van! Draaiend hoofd

10-04-2007 12:00 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Martin heeft ook een zeer goede prestatie neergezet, en heeft naar ik aanneem nu een gewelidge FIDE rating!


Ben bang van niet. Mijn twee eerste tegenstanders hadden geen FIDE-rating, en ik begreep dta je 9 partijen moet hebben...

Ik ben zelf redelijk tevreden met 7 uit 9, al had ik zeker nog meer kunnen halen. Vooral jammer was het totaal gewonnen eindspel in ronde 8 dat ik remise liet lopen. Die kerel heb ik dus twee keer laten ontsnappen. Ik zal dit - en misschien andere - fragment(en) later denk ik wel even posten.

Verder jammer dat ik 10e was op WP, geldprijzen niet gedeeld schijnen te worden in Duitsland, en mijn WP volgens mij verkeerd berekend was Het mag dan om weinig pieken gaan, maar toch....
Misschien kan bv. Patrick mij vertellen of ik geen onzin zwets... Mijn tegenstander uit ronde 1 trok zich terug na ronde 3. Daarin had hij 1,5 punt. Ik heb van de organizatie die 1.5 WP gekregen, maar volgens mij geld dat als een speler zich vóór de helft van het toernooi terug trekt, dat de reeds gespeelde partijen dan voor de WP tellen als reglementair?

Verder sowieso een leuk toernooi. Super speelzaal; zeer pünktlich georganiseerd; 's avonds tijd voor gezelligheid; overdag top weer; enorme boekenstand. Wie weet nog een keertje doen om alsnog die FIDE rating te krijgen.

Chiel heb ik nog niet eens gefeliciteerd... Mijn laatste ronde duurde vrij lang en daarna was het rennen-vliegen-blazen om zo snel mogelijk richting Nederland te komen, dus heb hem gemist. Chiel: bij deze - gefeliciteerd! Super!

10-04-2007 12:20 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Misschien kan bv. Patrick mij vertellen of ik geen onzin zwets... Mijn tegenstander uit ronde 1 trok zich terug na ronde 3. Daarin had hij 1,5 punt. Ik heb van de organizatie die 1.5 WP gekregen, maar volgens mij geld dat als een speler zich vóór de helft van het toernooi terug trekt, dat de reeds gespeelde partijen dan voor de WP tellen als reglementair?


Daarvoor zou ik de reglementen moeten opslaan. Het staat me bij dat in Zwitsers teruggetrokken spelers voor WP- en SB-berekeningen van tegenstanders elke niet-gespeelde ronde een half punt wordt toegekend.

Volgens mij is voor of na de helft enkel relevant voor gesloten toernooien (round-robin) om te bepalen of de reeds behaalde resultaten van de teruggetrokken speler vervallen of dat de resterende resultaten reglementaire uitslagen worden. Maar mijn kennis is ondertussen ietwat stoffig geworden, ik zal binnenkort het weer een beetje opfrissen. Tong

Maar terug naar het hoofdonderwerp van dit draadje: felicitaties voor zowel Chiel als Martin voor de uitstekende prestaties die ze hebben neergezet. Hulde!

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

10-04-2007 14:16 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, bedankt. Het ging wel goed, maar op een bepaald moment wist ik het bijna nog te verpesten, ik verloor in ronde 8 van een Zwitser met 2148 (die overigens wel als enige andere een im-norm maakte, maar toch) dus ik was wel opgelucht toen ik de laatste won.
Verder heb ik soms ook wel een beetje geluk gehad hoor, met name in mijn partij tegen Milov, toen stond ik gewoon slechter, maar die kerel bleef maar nadenken en ging in tijdnood onderuit.
Misschien komt er later nog een verslag, nu nog even niet.

10-04-2007 16:09 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik hang de vlag uit op de dag dat Chiel met een reactie op een toernooi dat hij speelde komt van de volgende strekking: ja, het ging lekker, zo niet geweldig, goede potten gespeeld! Knipoog

Voorlopig kan ik de vlag nog even binnen houden denk ik...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-04-2007 16:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Chiel wat ben jij toch altijd een mazzelaar.
Volgens mij kan jij er gewoon helemaal niets van en kom je iedere keer weer toevallig mensen tegen die of nog slechter zijn of toevallig hun dag niet hebben.

In ieder geval gefeliciteerd met weer een flinke portie geluk! Rofl Lach Draaiend hoofd Halleluja

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

10-04-2007 16:48 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, een indrukwekkend resultaat!! Halleluja

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

11-04-2007 11:58 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

verslag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

OK, toch nog een verslag.

Het begon allemaal op donderdag 5 april, 's morgens bij Den Haag CS verzamelen en het zat redelijk mee met de file's dus we waren mooi op tijd in Deizisau (een beetje bij Stuttgart in de buurt).
Deizisau zelf is niet zo spectaculair. Klein dorpje, met een groot industrieterrein ernaast. (Uiteindelijk dus ook 2x bij dezelfde Italiaan en 2x bij dezelfde Chinees gegeten en nog 1x bij een of ander Gasthof.) Best wel heuvelachtig, daarom nauwelijks normale fietsers en des te meer wielrenners. Ook hadden ze een voetbalveld bovenaan een heuvel, waar wij aanwijzingen zagen dat er misschien tijdens het WK in Duitsland een nationaal team getraind heeft, maar dat heb ik tot op heden nog niet onderzocht.

Na het inschrijven, een beetje rondwandelen, waar ik tot mijn verbazing Martin tegenkwam, want er bleek ook een delegatie van Leiderdorp te zijn, en het eten konden we 's avonds al aanschuiven voor de eerste ronde. Tegen een Duitser met 2060 kwam ik al snel ietsje beter te staan, maar voor de rest werkte hij niet echt mee en na afloop bleek hij ergens een geforceerde variant naar eeuwig schaak te hebben gehad, maar rond de klok van 12 uur had ik hem toch op de knieën. Gelukkig had ik onze hotelkamer al vroeg in februari geboekt zodat we minder dan 10 minuten hoefden te lopen ipv wachten op een shuttle-busje of 33 minuten lopen (tenminste, zover was het hotel in Esslingen van Raoul van Ketel en Edwin van Haastert).

Het ontbijt was niet echt denderend. De broodjes hadden een lichte neiging tot uit elkaar vallen. Misschien had het te maken dat op Goede Vrijdag de Duitsers vrij hebben en er ook geen supermarkt open is.
De volgende morgen een snelle overwinning gehaald op een 21+Duitser, die zijn stukken een beetje raar opstelde in het Spaans.
's Middags mocht ik het opnemen tegen Leonid Milov, die mij niet onbekend was . Het begin was een redelijk creatieve Najdorf, maar langzamerhand maakte ik een paar foutjes en stond slechter. Maar die gast bleef maar nadenken en daar wist ik gebruik van te maken en ik won. Dan krijg je het einde van de partij. Dat is altijd een moeilijk geval. Wat zeg je dan? Als ik gewonnen heb zeg ik meestal niets, en meestal zegt de tegenstander ook niet zoveel als hij zo'n titelhouder is. Zo niet Milov. Hij begon telkens opnieuw te laten zien wat hij fout deed, en af en toe zei ik wel wat, maar na een tijdje had ik het wel gezien. Maar als onderdeel van zijn verwerkingsproces ging er dus nog een tijdje een soort semi-monoloog door.

De volgende ochtend speelde ik tegen Boris Chatalbashev, Bulgaars kampioen (weliswaar bij afwezigheid van Topalov en Cheparinov, dat dan weer wel). Het was de hele tijd een interessante partij. Uiteindelijk ging hij toch vrij eenvoudig in de fout.


Chiel van Oosterom-Boris Chatalbashev


Wit lijkt wel goed te staan maar na 28...Tb2 is dat helemaal niet zo duidelijk, mijn tegenstander blunderde echter met 28...exd4?? 29. Txf7 Dxf7 30. Txf7 Kxf7 31. Df4+ enz, 1-0
Hij was snel weg, maar even later kwam hij toch nog even met me praten en toen werd me ook wel duidelijk dat hij even snel flink was gaan paffen Tong .

In de middagronde speelde ik tegen GM Cicak een hele aardige partij. Ik maakte wel fouten, maar het waren dan altijd fouten die het oordeel van duidelijk beter naar bijna gelijk deden veranderen, ik heb de hele partij eigenlijk niet slechter gestaan.
De laatste 20 zetten mocht ik hem nog een beetje dollen met een stuk meer. Altijd leuk.
Nou, toen stond ik dus ongedeeld aan kop met 5/5 Glimlach

Vervolgens verloor ik van de Poolse GM Jedynak. De opening kende ik niet echt en het leidde uiteindelijk tot een stelling waarin ik dan wel het loperpaar had, maar een beetje veel groepjes en weinig ontwikkeling. Toen hij een pion offerde besloot ik hem daarom gewoon maar te slaan, ik dacht we zien wel waar het schip strandt. Doordat ik echter al snel een onnauwkeurigheid beging, strandde het schip op de eerste de beste klif.

's Middags verloor ik van GM Solodovnichenko (Oekraïne). Ik had een pion gewonnen:


Chiel van Oosterom - Yuri Solodovnichenko


En natuurlijk wist ik heus wel dat hij compensatie had. Maar ik dacht anders kan ik die pion ook wel weggeven in gunstige omstandigheden. Echter het bleek zelfs dat ik daar geen mogelijkheden toe zag, en ik verloor al snel. Een beetje een domper, maar eigenlijk gewoon superieur inzicht van die gast, dat hij dat pionnetje gewoon gaf.

Jammer voor reisgenoot (chauffeur zelfs) / kamergenoot Dennis Ruijgrok was dat hij in deze ronde een zeer goede stelling toch nog verloor van GM Artur Jacubiec, terwijl winst zeer waarschijnlijk voor hem een IM-norm had betekent (bij 2x verlies), nu verloor hij ronde 8 ook en had daar geen kans meer op.

Maar voor mij niets aan de hand, het is niet zo gek dat ik van die gasten verlies, daarom zijn ze tenslotte GM en de volgende dag moest er nog een punt gescoord worden voor een IM-norm, dus dat moest te doen zijn.

Ik had natuurlijk snel remise kunnen aanbieden tegen de eerste 2148 speler om het dan met wit af te gaan maken of weer remise te spelen, maar ik vond niet dat dat de juiste instelling was. Ik speelde echter een zwakke partij en verloor.

Gelukkig tructe ik mijn tegenstander in de laatste ronde, FM Christian Bossert (2189) snel, zodat de norm toch binnen was:


Chiel van Oosterom-Christian Bossert


14...g6?? 15. Lxh6 met de pointe dat na Pxh6 ik gewoon Txe6 kan spelen.

In tegenstelling tot Martin hebben we er toen toch nog maar een nachtje aan vastgepakt omdat het anders toch wel redelijk laat terug rijden was naar Nederland, zeker nadat ik na de prijsuitreiking nog een half uur aan het lijntje werd gehouden totdat ik uiteindelijk mijn im-norm-papiertje kreeg.

14-04-2007 21:19 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller